сеп. 26 2008

Португалия (1): Порто

Бях решил да продължим с няколко северни страни, но пък на тоя дъжд да четем за студени места? Нека прочетем нещо за нещо топло — Португалия. Авторът е пообиколил из странат и освен описания е включил полезни съвети за пътуване до и из Португалия. Приятно четене:

Португалия

първа част

Миналата година /2007 г./ реших да започна да пътешествам, като за начало на нашия континент.

Вижте по-голяма карта

Реших, че е хубаво да има някаква идея, стратегия в пътуването и реших да започна да посещавам държави откриватели-Португалия, Испания, Франция, Холандия и т. н. Тези страни освен откриватели са и велики морски сили и са допринесли много за развитието на човечеството като цяло. Имах целта и възможностите и реших да започна с

Португалия

Тъй като много мразя пътуване в група по голяма от 6 човека-на този му се ходи тук, на другия там, третия мрънка, другите вървят като овце и като в рекламата на Райфазен само си клатят главите като кучето и цъкат като руски будилници. Абе с една дума — ужас. Реших да изненадам семейството и да организирам всичко сам. Исках да почиваме около 10 дни, но да не стоим само в един град. Първата идея и разбира се след различни комбинации на градове и маршрути, се оказа най оптимална и ненатоварваща — Порто и Лисабон.

Порто

А. ИЗБОР НА ХОТЕЛИ:

Тъй като ми беше първо букиране се притеснявах от фактора: информация за кредитната карта. Добре, че някои мои колеги вече бяха минали по този път, та ме успокоиха, че на хората живеещи на запад от бозата и шкембе чорбата може да им се има доверие. Освен това никои не ми искаше CVC кода, а само вида на картата и датата на валидност.

Хотелите си ги избирах от един сайт от който преписват всички туристически агенции, които нямат агенти в чужбина- http://www.booking.com/. Хотелите в този сайт са истински, като самият сайт прави проверка през туристическите камари. Та избираш от там и веднага проверяваш рейтинга на хотела в един щатски сайт (по техни сметки имат 18 232 111 членове)- http://www.tripadvisor.com/. Като се убедиш в правилността на решението си, вече издирваш сайта и си изпращаш запитване и т. н. Това го пиша, не защото не се знае, а за да докажа, че не винаги можеш сам да постигнеш най-добрата цена. Така се получи и с мен, като си харесах хотел в Порто и ми обадиха цена от 95 евро за стая тройка със закуска. Свързах се с агенцията, която ми букираше самолетните билети- „ДД Травел“ /читави хора/ и те ми постигнаха цена за същата стая и закуска в същият хотел за 70 евро и то с тяхната комисионна!!! Хотелът в Порто е от веригата HOTELS FENIX, а хотела е TUELA PORTO. Намира се в центъра на града в район Боавища. Има и по-еlтини хотели, но когато ги видиш на живо, особено тези до реката, ти става ясно, че изборът е много добър. Иначе хотелът е реновиран в началото на 2007 година и е в идеално състояние, перфектна баня, тв, минибар и закуска, която е относителна добра. Ако се напъна ще се сетя и менюто.

Хотелът в Лисабон

си е чисто моя, перфектна находка. От сайт на сайт и попаднах на хотел Clarion suites от световната верига Clarion. Апарт хотел с две идеални стаи, всяка с тв, климатик, кухненски бокс с всичко необходимо- чаши, чинии, посуда, хладилник, котлон, аспиратор, микровълнова и др. Намира се в центъра на града на около 150 м от парк Едуардо VІІ и паметника на Маркиз дьо Помбал. Именно на този площад, макар и с кръгово движение се намира метростанция от която можеш да стигнеш където си искаш.
Сайта на хотела е http://www.choicehotels.com/, лице за контакт тогава беше Mrs. Fatima Ferreira. Цена на апартамента 94 евро/вечер.

Лисабон

Б. САМОЛЕТНИ БИЛЕТИ, ПОЛЕТИ И ЛЕТИЩА:

След като букирахме хотелите, трябваше да си купим и самолетни билети. Тогава, за жалост, България Еър не летеше до Лисабон, та тук вече не можах да се оправя сам и чрез гореупоменатата агенция си набавих билети по дестинациите София- Франкфурт- Порто и Лисабон-Мюнхен-София. От „ДД травел“ ми предложиха различни варианти с различни авиокомпании, но най добрата оферта и удобни часове за излитане, кацане, времена за връзки и др. бяха на LUFTHANSA. На второ място бяха на ALITALIA, но трябваше да се виси като прани гащи на Фиумичино и на отиване и на връщане около 6 часа. Още нещо. Планирайки кацане в един град и отлитане от друг, твърдо се обвързваш само с една авиокомпания, която поддържа тези дестинации. В случая това бяха LUFTHANSA и ALITALIA. Та цената на самолетните билети беше най скъпото перо в бюджета- 368, 50 евро на човек за двупосочен билет. Иначе за обслужването и качеството на полетите на германците няма какво да говорим- перфектно!!!

В. ЕКСКУРЗИЯТА

Започвам с малко

география и история на Португалия

Португалия заема западната част на Пиренейския полуостров. Тя е атлантическа държава. Към нея се числят Азорските острови и островите Мадейра в Атлатическия океан. Континенталната част на Португалия е разделена на две от нейната главна река Тежу. На север релефът във вътрешността е планински, а на юг — равнинен. Най-високата точка на Португалия е връх Пико (2 351 м) на Азорските острови, а в континенталната част — планината Сера да Ещрела (1 991 m). Азорските острови и Мадейра имат вулканичен произход, като на Азорите няколко вулкана вероятно са активни и в наши дни.
Португалия е една от най-горещите страни в Европа с атлантическо-средиземноморски климат.

Пролетта и лятото обикновено са слънчеви, а през юли и август температурите са извънредно високи — до 30—35°C в централната част и до 45°C във вътрешността на страната на юг. Есента и зимата обикновено са дъждовни и ветровити, но има и слънчеви дни, а температурите рядко падат под 5°C. Сняг обикновено вали в планинските области на север. Средните годишни температури са 13°C на север и 18°C на юг. Климатът в Мадейра и Азорските острови, поради тяхното разположение в Атлантическия океан, е дъждовен и влажен. Освен Тежу, другите големи реки в Португалия са Дуро, Миньо и Гуадиана, които също като Тежу извират от Испания.

Името на държавата произлиза от град Порто на делтата на река Рио Дуро. През 1139 г. е създадено кралство Португалия. Постепенно през годините името се е превърнало в Portucale, а по-късно Portugale. През 1139 год. дон Алфонсо Енрике се самокоронясва а името му става Афонсо Енрикеш. През 1373 г. Португалия е сключила съюз с Англия, който е най-дълго съществуващият в света.

През 15—16 век Португалия е водеща страна във Великите географски открития — първи крачки в опознаването на земите правят португалците начело с принц Енрике Мореплавателя. През 1419 г. е открит остров Мадейра, а през 1427 г. — Азорските острови. През втората половина на 15 век се организират няколко смели морски експедиции. През 1486 г. откриват нос Добра Надежда, което е предусловие за успеха на Вашко да Гама, който през 1498 г. открива морския път до Индия. Превръща се в силна европейска държава и колониална империя с владения в Източна Африка-Ангола, Заир, Мозамбик, Индия, Югоизточна Азия и Бразилия. От 1926 е управлявана от диктатора Антонио де Оливейра Салазар, чийто режим е свален през 1974 от така наречената „Революция на Карамфилите“, който е повел държавата по пътя на модерната демокрация и е осигурил независимост на последните колонии в Африка. От тогава Португалия е парламентарна република. Член на Европейския Съюз от 1986 и на НАТО от 1949.

OPORTO- Порто

е разположен е на северния бряг на река Дуро, близо до вливането й в Атлантическия океан. Градът е втори по големина в страната с население около 263 000 души, а агломерацията с околните селца и градчета е около 1 552 000 души.
Името на Порто се споменава още през 5 век и по римско време. Преди създаването на португалската държава днешният град Порто носи името Портус Кале, което означава „пристанище на кале“. Така районът, в който се намирал Портус Кале, бил наречен Кондадо Портукаленсе. По-късно този район прераства в независимото кралство Португалия. Тук се състоява сватбата на крал Жоао I и Филипа Ланкастърска, която е символ на дългогодишния военен съюз между Португалия и Англия.
Прозвището на града е Invicta (лат.), Непобеждаван (заради това, че е устоял на римляни, маври, Наполеонови войски).

Пристигането ни в Порто

беше на 13. 07. 2007 год. в 10. 00 часа. Самолетът кацна точно по разписание и след получаването и огледа на багажа атакувахме метрото. На самото летище „Франциско Са Карнейро„-техен политик, (не е голямо) има офис на туристическата им асоциация и от можеш да си купиш билети за метрото и да си вземеш карта, която е безплатна. Намирането на метрото не е много лесно дори и да следваш табелите, тъй като всички те информират да слезеш на долното ниво, а там намираш гаражи, като няма кьорава табела в коя посока е метрото. Иначе го виждаш като излезеш пред аерогарата. След двукратно разглеждане на гаражите отидох да питам на информация къде точно е входа на метрото. Оказа се, че за него може да се влезе само през централният вход на летището, а тези табели- по лявата и дясна част на аерогарата трябвало да ги махнат, но още не са. Както и да е, намерихме метрото-и съответните киоски за билетчета, бяха по 0, 75 евроцента за билет за първа зона. Влакчетата нови, на не повече от 6 месеца, перфектна чистота и светлинни индикатори за маршрута и гласови съобщения за спирките. От летището тръгва само една линия-виолетова Е с посока Ещадио до Драгао- стадиона на ФК Порто. След около 20- 25 минути пристигнахме на правилната спирка- Каза да Музика и от там след по-малко от 10 мин. пеш бяхме в хотела. Района на хотела се именува Боавища(имат си и футболен отбор с това име). Район с модерни постройки и множество хотели. Времето бе слънчево и много приятно, не повече от 22- 23 градуса

За

забележителностите на Порто,

както и предварителна информация за всичко в града най-изчерпателна информация може да се получи на сайта- http://www.portoturismo.pt/

Порто е паметник на световната култура на ЮНЕСКО

от 1996 година. Трябва да се има предвид от посещаващите Порто, че 9/ 10 от това което ще видят е уникално запазена архитектура-предимно църкви, кули, обществени сгради. Районът, в който се намират почти всички забележителности- монументи и музеи се обикаля пеша. Няма нужда от метро, автобус или таксита. Малка подробност е, че с Google earth, не може да се проследи релефа. Северният бряг на р. Дуро на който е разположен градът е много стръмен, така, че си пригответе удобни обувки.

През 1754 г. италианският архитект Насони проектира камбанария, издигната в един от централните райони на града и станала негов символ: Торе душ Клеригуш (кула на клириците). От нея се открива превъзходна панорамна гледка на целият град и океана. Вход за кулата около 2 евро. Малко по надолу от нея също толкова стара е и сградата на общината с един хубав площад с водоскоци отпред.

Музеи и изложбени зали не липсват, но според мен може да се посетят експозициите на фондовата борса „Болса ду Порто“ (построена през 1834). и на „Каза до инфанте„- построена през първата част на 14 век и предназначението и е било кралска митница. През вековете е менила предназначението си като дори е била и монетен двор. Ремонтирана е основно през 17 век. За най голямо наше съжаление и двата обекта бяха в ремонт и видяхме само постера с Луиш Фиго на входа и скелетата по фасадата.

Центърът на Порто- Рибейра,

крайбрежната част с река Дуро е характерен със старинните си къщи, чиито фасади са покрити с пъстри керамични плочки („азулежуш“). На отсрещният бряг на реката, в Гая (която административно се смята за отделен град) се намират избите с портвайн. Техните имена носят някои градове в Бразилия.

През 18—19 век градът става важно индустриално средище и населението му се увеличава. Изградени са железният мост „Луиш I“ и железопътният „Мария Пия“ от Гюстав Айфел, както и централната гара „Сао Бенто“. Порто е известен още и като “ града на мостовете„, тъй като има още четири нови моста. Фоайето на централната гара „Сао Бенто“ е облицовано в плочки, изобразяващи различни моменти от историята. Катедралите (Igreja) са толкова много и естествено с еднаква архитектура, че мога да отлича най-красивите според нас-Катедралата „Sе“-тя е и най -голямата, катедралата на Carmelitas, катедрала Trindade, катедралата Congredados, capela Almas, като последните две са облицовани с фаянсови плочки естествено с църковни мотиви и деко орнаменти и изобщо са толкова много, че в един момент почва да ти става безинтересно.

Снимки може да се разгледат-тук

Естествено има и нови сгради с футуристична архитектура-„Каза да музика„- претендира, че има най добрата акустика не само в Европа, но и в света. Palacio escultura Pedro Cabrita Reis-хотелски и административен комплекс в Боавища, отново там е и ещадио до Беса- стадиона на Боавища- фасадата е изцяло от ръждясала стомана с излъскани надписи и елементи. Този стил явно е модерен в Португалия, защото пред търговския център Вашко Да Гама в Лисабон има склуптура от същата ръждясала стомана. Друга модерна забележителност на Порто е Ещадио до Драгао- стадиона на драконите, на който играе домакинските си мачове отбора на Порто. Супер модерно съоръжение пет звезди по ранглистата на ФИФА и УЕФА. Много е красив, но домакините не бяха любезни по време на обиколката, която си е с цена от 10 евро на човек! Влизане през парадния вход- демек ВИП зоната, посещение на ВИП ложата, а когато искаш да си направиш снимка за спомен, охранителят който върви с групата вика едно готино гадже, дето иска цели 5 евро за снимка!!!!!! Разбира се по стар български обичай и казах, че за пет евро освен снимка трябва да предлага и други услуги, но или беше свикнала или беше куха лейка та не разбра коментара ми. На всичкото отгоре не ни вкараха в залата на славата, където трябваше да видим копие от КЕШ и съкратиха наполовина обиколката. Абе селска работа, както констатираха по-късно на Ещадио Луж- стадиона на Бенфика в Лисабон, но за него по-късно.
Заслужава си екскурзия с лодка по реката- 10 евро на човек, продължителност около 40 минути, и може да се намери както на северния бряг, така и на южния. На него има една зелена триетажна къща с бистро/закусвалня/ под нея, която е собственост на българин-треньор по гребане в Порто и имаше предаване с негово участие в „Другата България“. С разходката по реката се разглеждат всичките мостове, идеално виждаш кварталчетата.
Относно портвайна и екскурзиите по долината на р. Дуро. Екскурзиите по долината на р. Дуро си е преживяване, но ако искаш да се возиш на лодка по-дълго време. Иначе гледаш склонове, наредени по конец лозя, общо взето тъпотия, но струваща минимум 60 евро на човек, с една дума-остави. Портвайн- дори и сух си е сладък на вкус колкото си искаш с алкохолен градус около 17. Бутилка за вечер, без ракия и на сутринта главата ти ще е като изтръпнал крак! Има бяло, розе, тъмно розе, светло червено и така до тъмно почти черно на цвят. Сухо, полусухо и десертно. Задължително трябва да се опита, но не повече от чаша, после да не кажете, че не съм предупредил!!! Цени на бутилка от 0, 750 мл. започва от 4, 50 евро и хубавите марки достигат от 80 до 200 евро. Разбира се има и прашасали бутилки от 3000 евро, но са само за гледане. Иначе алкохол си има в изобилие- местната ракия се казва aguardente, като най-скъпата марка (ще видя бутилката в къщи, че забравих името) в бутилка от 1 л. струваше 12 евро. Вината са им евтини-от 0. 75 цента за литър за бяло сухо трапезно, през 3, 5, 7, 10 евро и нагоре докато стигнеш стотак. Бирата по кръчмите е твърдо местната марка Sagres, предлага се бутилирана, но си я има и наливна за по 3 евро халбата от половин литър. Така, че в Португалско освен по една, две бири през деня вечерта я карайте на aguardente с вино.
Храненето в заведения е евтино-максимум по 20 евро на човек в нормален не много лъскав ресторант-салата, основно, 50 мл. Ракия и 0.5 бира, но разбира се има и кръчми с доста по-високи цени. Тези покрай реката- ул. Рибейра, са горе долу от този тип, освен ако не са озверели и вдигнали цените! Преди да поръчате гледайте менюто, за да не си поръчаш боб с наденици, но под формата на местен специалитет! Боба можеш да си го ядеш и в България! Има много и хубави риби и морски деликатеси, като в повечето случаи порцията се заплаща на грамаж, като килото за рибите е около 35 до 50 евро. Порциите са доста големи и много често гарнитурата е в допълнителна чиния.
В заключение-Порто е един забележителен и прекрасен град с превъзходна стара и нова архитектура, множество паркове, чист, приветлив и идеален за релакс, но за не повече от три дни, след това можеш да опознаеш и обиколиш и промишлените зони. Още повече, че и тук както навсякъде по Европата си има туристически автобуси от типа hop on- hop off, като има две линии едната е червена и обикаля старата част и Боавища, стига до океана и обратно до старата част с обща продължителност от 1 ч. 40 мин. и цена 10 евро на човек. Има и синя линия тя води до Ещадио до драгао и забележителностите в източната част на града. Продължителността е 1ч. 10 мин, а цената е същата.
На третия ден в 12,52 ч. бяхме на гара Кампаня и си хванахме влака за Лисабон. Билети се продават и на старата гара Сао Бенто, но от там трябва с метрото да се предвижиш пак до новата гара- Кампаня. Иначе разстоянието до Лисабон е около 305 км. И се пътува точно три часа с влак тип intercidade- IC нещо като бърз влак, при цена за първа класа със запазено място от 30 евро на човек. Във влака е супер чисто, климатизирано,удобни седалки, като яица, абе нищо общо с „умните мъже от БДЖ“
Сайта на железниците е: http://www.cp.pt/.

Португалия (2): Лисабон>>>

Автор: Тодор Стоянов, чрез блога на Юри Печански

12 коментара to “Португалия (1): Порто”

1. Бай Асен каза:

Юрка сигур за други работи та бива .Мола да не пишеш повеке че ма лови разтройство.
    П.П. Мнението е чисто субективно и не ангажирам никой с него .

2. Stela каза:

Няколко допълнения за хотелите и Порто (само по което си писал)

ХОТЕЛИТЕ
    Tripadvisor- член съм от години и определено сайта е много полезен- специално форума и възможността да получиш информация от местни. Преди няма и 2 седмици писах часове преди заминаването си на някакъв от Маракеш- беше rush пътуване и нямаше кой да ме посрещне следполунощно на Каза и да ме откара веднага до Рабат… а хич не ми се щеше да пътувам с първото докопано (докопало ме) на летище grand taxi. Като кацнах на Франкфурт, вече имах куп СМСи от въпросния човек, и само факта, че после получих и такива от преводачката, не позволиха да се възползвам от транспорта. Щях.
    За хотелите обаче не се доверявам: оценките са твърде сугестирани от национални традиции и навици, да не говорим за лични пристрастия и претенции. Англичаните например намалят оценката поне с единица, ако хотела няма любимите им coffee&tea making facilities… Задължителното наличие на такива в техните пък класически хотели за мен не ги прави по-малко тесни, неудобни, а надписи от сорта „Моля, затваряйте вратата на банята като се къпете- парата от банята може да активира смоук детектора“- четивни във вида „Затваряш вратата на банята и гаранция, че като пафкаш вътре, няма да се активира алармата“

За booking.com Страхотен сайт. Обаче не си точен в това, че не ти искат CVC кода. Ако беше букнал директно оттам, щеше да видиш, че го искат.
    Както и да е, това не е никакъв проблем- редовно буквам хотели директно от сайта, давам си кода и още как и нямам никакви проблеми. Другото удобство е, че може да помолиш някой приятел да ти букне с неговата карта- наистина не чарджат картата нито блокират авансова сума. После си плащаш на място- с твоята карта или в брой.
    Единственото, за което трябва много да се внимава, са канселационните условия, особено ако има обозначение за специална оферта. Правила съм и канселации, без това да се отрази на финансите ми по никакъв начин. Ама чета внимателно и знам кога 🙂
    Минус на сайта е некоректна информация за някои екстри по хотелите- поне в 4 случая обявените СПА-центрове към хотелите са били в проект към датата на обявяването си, а впоследствие или не са дори започнати, или собствениците на хотела са се отказали, или -както бе случаят с едно наистина прекрасно хотелче в Загреб- построили конферентни зали на това място.

ПОРТО
    Рибейра не е „центъра на Порто“, а по-скоро крайбрежния квартал- в тази част на реката, където се влива в океана. Много туристическо място, може би затова се приема за „център“

За ресторантчетата там, както и тези по-нататък, следвайки линията на реката/океана (включително „Английската кръчма“, където таксиметърите упорито те стоварват, колкото и да протестираш, че не си англичанин и искаш другаде… Както и да е, поне оттам избираш към вътрешността ли да тръгнеш или към океана;)
    Известен (и проверен) е обичаят им да сервират (особено първото) бавно, като междувременно скорострелно си получил непоръчани appetizers. Бях чела в tripadvisor, че после ги получаваш в сметката си, така че първия път като ми ги сервираха, приклещих сервитьора да го разпитвам и го изтощих и отегчих до степен да му увехне първоначално отличния английски. Първите ги отказах. После по време на престоя си веднъж си хапнах- колкото да си личи, че е наченато. И си ги получих в сметката. Поисках основание да се намират там, след като не съм ги поръчала и са ми сервирани под форма, явно заблуждаваща за complimentary entreе. Ми основанието било, че е консумирано от тях. Смях се и си ги платих.

Ресторантчетата, в които се хранят „обикновените португалци“ нямат нищо общо с тези. Най-често срещаните са обзаведени в стил „закусвалня“- всичко е или за еднократна употреба, или лесно за почистване- пластмаса, плочки,… Задължителен атрибут- поне един плосък ТВ екран, голям и поставен нависоко, видим отвсякъде. За мачовете, естествено.
    Други места за бързо хапване и пиене на кафе- сладкарниците, които от ранна сутрин блещят към улицата витрини, препълнени с калоричен „ахххххххх“. Хванах се на бас с преводача ми, подведен от дребосъчеството ми, и изядох една тава такива за негова сметка (и ужас- негов, както и на продавачката и околните маси).

Другото място, където си струва да се разходиш (неисторически) е Фош (Fos)- най-скъпият за момента квартал; него условно може да наречем „океанската част“

И ще спра дотук, очаквайки да прочета за Лисабон, където никога не съм била… 🙂

3. […] на Португалия. Днес авторът ще ни разходи из Лисабон, а започнахме с Порто, Португалия. Приятно […]

4. Юри каза:

За Бай Асен.
    Първо не съм го писал това и второ, ако се зачетеш малко ще видиш кой го е писал. И трето-НИКОЙ НЕ ТЕ Е КАРАЛ ДА ГО ЧЕТЕШ

5. […] с представянето на Протугалия. Вече бяхме в Порто и Лисабон. Днес Тодор ще ни разкаже по-подробно за […]

6. […] разказа на Тодор за Португалия. Той ни представи вече град Порто, разходи ни из Лисабон и Белем, а днес ще ни направи […]

7. Любляна каза:

във връзка с написаното от Стела…хранила съм се в скъпи е евтини ресторанти в Пт,,,но никога и никъде не съм видяла / цитирам–-“Ресторантчетата, в които се хранят „обикновените португалци“ нямат нищо общо с тези. Най-често срещаните са обзаведени в стил „закусвалня“- всичко е или за еднократна употреба, или лесно за почистване- пластмаса, плочки,…..:))) от 8 год. живея в Португалия

8. Stela каза:

@ Любляна. Ще кача някъде снимки и ще оставя линк, за да е ясно какво съм имала предвид. Съществуваха си и при последното ми посещение в Порто този декември- както в Порто, така и в градчетата и селцата около него. Така че предполагам несъответствието се дължи на начина, по който ги възприемам и описвам аз.

хм, снимки – може, а пътепис – не? 😉

10. Stela каза:

[flood] хм, снимките са ясни, а словесността ми (извънработната) обикновено буди идиотски спорове или блокаж „отсреща“ :Р