сеп. 23 2008

Следморско – или какво е морето в Гърция на Халкидики:)

В края на лятото получих и продължавам да получавам пътеписи за прекарана почивка в Гърция. Не знам дали е показателно (а и изобщо дали сайтът ни е показателен), но засега не получавам пътеписи за прекарана почивка в… България. Дали имаме основание да забравим Черно и да се отправим към Бяло море? към Халкидики, Тасос и…

Приятно четене и нека поредицата пътеписи за почивка на море в Гърция бъде като обица на ухото на българската туристическа индустрия (и държава):

Какво е морето на Халкидики

Знаете ли, то било хубаво човек да ходи

на море в Гърция.

Пътят не е много по-дълъг (всъщност май даже излиза по-къс, не съм сигурна), хотелиери, стюардеси и т. н. са мили и усмихнати, всичко е като на рекламните снимки или дори по-хубаво, парите са същите като в БГ и то като си скромен в БГ (е, ако си all inclusive със Зора Турс, май нацелихме ако не най-изгодната то една от най-изгодните почивки), а изживяването е неповторимо.

Вижте по-голяма карта
Но да карам по ред. Тръгнахме ранна сутрин от стадион „Васил Левски“ с доста хубав автобус, чист, новичък, с климатик, въобще бижу. Преминахме границата след около 3 часа — бързо и безпроблемно. Минаха митничари да ни сравнят със снимките на личните ни карти и това беше.

И навлезнахме

в Гърция

Първият признак, че не сме в България беше, че радиостанцията се смени и ни заговориха на гръчка реч.

Вторият беше, че магистралата с по едно платно в посока се превърна в огромна лъскава магистрала, по която се пътува и задминава безпроблемно. Земята придоби доста по-гледан вид — местата с опасност от свлачище бяха покрити с мрежи, наоколо се виждаха ниви, горички. Но колкото повече навлизахме навътре, толкова по-суха ставаше земята. Планините ставаха все по-ниски и голи, дърветата — все по-малко. С изключение на прилежно поддържаните маслинови горички.

Другото нещо, което ми направи силно впечатление, бяха параклисчетата. Навсякъде около пътя — параклиси. Някои — двуетажни, с нормални размери. Но и един куп миниатюрни техни копия, навсякъде около нас. Бързо се отказах да броя, защото бяха безбройни. Малко по-нататък видяхме магазини, чиито дворове бяха изпълнени с параклиси фабрично производство — еднакви като капки вода, във всякакви размери. Купиш си параклис и си го бучнеш в двора — чиста работа.:D
След като минахме

покрай Солун

и попътувахме още известно време, навлязохме в Халкидическия полуостров. Ние поехме към първия ръкав

Касандра

и докато преминавахме през канала, свързващ го със сушата, за първи път в живота си видях море от изток и запад едновременно.:P Скоро се оказахме в чудесно градче.

Доста по-зелено от курортите в Южното Черноморие, в които съм била (Бургас, Царево, Ахтопол, Варвара, Китен) и това не е, защото климатът е по-влажен, напротив, а защото постоянно се полива, засажда, обгрижва. Преобладаваща растителност са палмите, сред тях има и широколистни и иглолистни дървета и цветни храсти.

Освен това сградите са по 2—3 етажа, много рядко 4. На разстояние една от друга. Има зелени площи. Има свободни площи, въздух! А не хотел до хотел и кофите за боклук пред централния вход.

Нашият хотел

се оказа четириетажен, покрит с увивни растения. Чист, красив, с басейн и шезлонги, стаи с работещи климатици, завеси тънки и дебели, щори, затварящи се врати, некапещи кранчета на чешмите, работещи казанчета на тоалетните, несчупени шкафове, достатъчно столове. И всичко това накуп.

Храната беше малко еднообразна, но вкусна. А сред персонала имаше ужасно много българи, така че почти не се наложи да се опитваме да говорим на английски. Така де, аз един път си проведох разговор на английски с един келнер, докато той не го приключи на български и не ме остави в шаш, но това — подробности.:D
Все пак успяхме да намерим недостатък и на тамошния плаж — пясъкът никой не го чисти. Целият е във фасове и какво ли още не, даже оси са се завъдили. Компенсира обаче

морето на Халкидики

По-бистро море не съм виждала даже на Варвара преди години, когато там беше съвсем чисто и ходехме съвсем малко хора. Не стига, че бистро, ами и пълно с риби. Всякакви цветове и размери, каквито си пожелаеш. Преобладаваха малките, мама видя и змиорки. И всичко това — най-спокойно плуващо си в краката ти. Е, змиорките май не, но по-добре.:D
Имаше хора от всякакви националности — руснаци, словаци, българи, сърби, хървати, гърци (летовници, дам) и още, и още. Плажът беше пълен с усмихнати китайци, предлагащи масаж и още по-усмихнати негри, май идващи направо от Африка, продаващи сувенири, чанти и какво ли още не. В града индийци раздаваха рекламки за ресторанта си, а една вечер (точно тази, в която не си взехме фотоапарата на вечерната разходка) се появиха и двама индианци, които изнесоха атрактивен концерт в амфитеатъра (не, не е изостанал от едно време, новопостроен, малък, но побиращ достатъчно хора, на централния площад).

Освен това, малкото курортно градче си имаше хубава голяма книжарница. За сравнение — в Китен се намираха книги на две будки, които продаваха още куп неща, а продавачките не знаеха какви заглавия продават. Другото нещо, което ме накара зда завиждам — гърците си имат един куп комикси на роден език. И от Marvel, и от Darkhorse. „Ultimate X-men“, „Ultimate X-men and the Fantastic Four“, „Astonishing X-men“, „Ultimate Spider-man“ и така нататък, и така нататък. И то не по 2—3 броя както става при нас с Глоб Трейд. Хубавото е, че се намираха комикси и на английски, та си накупих.:))

Седем дни релакс на 100%. Никакви проблеми. Никакви багери и бормашини на главата ти. Никаква чалга. Всъщност, никаква шумна музика в самия хотел. Затова пък — предостатъчно в центъра на града. Чудесно място. Ужасно съм доволна от прекараното време там и май догодина пак ще искаме да ходим там.:D Бас ловя, че догодина няма да има нови 10 хотела, нов нацупен екип в хотела или изтичания на мазут и кой знае още какво в морето. Едно е сигурно — край на Китен с ужасно силната музика (обикновено чалга), тъпканицата, мръсното море, бормашините и умопомрачителното количество комари.
Ех, колко хубаво би било и в БГ да има такъв курорт.:(Но, уви, инвеститорите полагат доволно големи усилия това никога да не се случи.:))

Автор: Селин Сегундус

10 коментара to “Следморско – или какво е морето в Гърция на Халкидики:)”

1. Златомир каза:

Колкото и да ми е мъчно (всъщност, изобщо, ама изобщо не ми е мъчно) да призная, Гърция и Турция са истината за почивка на море! Всичко е…както трябва да е! Четири години не бях стъпвал на нашето Черноморие и не знам на кой акъл се вързах, но преди 2 седмици решихме да отидем за един уикенд до Ахтопол. Минахме през Харманли, Симеоновград и Елхово – с две думи прекосихме Сакар и Странджа! Много е диво и красиво, но и пътищата са кошмарни, особено в района на Малко Търново! Дупка след дупка, дупка след дупка, като след бомбандировка… За капак на всичко на много места нямаше никакъв обхват на никакъв оператор… Както и да е! Пристигайки в 22 часа в Ахтопол се оказа, че в полупразният град (от селско-курортен тип) няма къде да се спи! Един не вдига телефона,друг иска да останеш поне 5 нощи, за да ти обърне внимание, попаднахме и на хотел (четириетажен, едиколко си звезден хотел), на който на рецепцията вместо човек се мъдреше табелка „Позвънете на еди кой си номер!“ и след позвъняването ни отсвириха с думите „Абе не ме занимавай сега, бе! Виж кое време е!?!“ Накрая след хиляди молби(след които се чувствах като натрапник,който иска подаяния, а не като клиент) и уговорки успяхме да наемем едно бунгало (естествено на почти двойна цена)! След настаняването имахме удоволствието да установим, че посреднощ в Ахтопол няма нормално и свястно заведение, в което човек да хапне!
    Мога да направя сравнение, защото през това лято имах удоволствието да съм бил и в Турция (Фетие и Олудениз) и Гърция (Кавала и Аспровалта) и има с какво да сравня „топлото и отзивчиво“ обслужване по нашето море… Аз лично повече никога няма да отида на българското Черноморие!

2. rumen каза:

Уви, и аз съм абослютно съгласен!
    След тазгодишната почивка в Гърция, много трудно ще отида на българското Черноморие.
    Много неща трябва да се променят, за да ме спечелят отново за клиент нашите хотелиери!

3. Вили каза:

Едно уточнение – въпросните параклисчета около пътя, не са „бучнати“ току-така. Те са в памет на жертви от катастрофи. Слагат ги вместо паметник, понеже гърците са силно вярващи.

4. Maya каза:

Пресните ми впечатления са от третия ръкав – Атон, откъдето се върнахме вчера след тридневен ол-инклузивен мързел. Хотелът /4 звезди/ беше не точно хотел, а цял затворен комплекс на 2-3 км преди Уранополис. Сравнително хубав плаж, с едър пясък, морето – с каменисто дъно, обаче изключително чисто, прозрачно и също съдържащо риби всякакви. Как да не му се ходи човек на такова място, особено с деца, след като сутрин може да си пуснеш отрочетата на свобода в комплекса и само да им сложиш някакъв час на явяване с цел позаплакване преди яденето?! В хотела имаше 2 детски клуба, които, без да са кой знае какво, запълваха времето и вниманието на дечурлигите; имаше си малък детски басейн, люлки, катерушки, електронни игри, игрища, тунел под пътя за безопасно стигане до плажа, абе хората наистина напълно спокойно си пускаха децата да щъкат наоколо. Иначе, откъм места за разходка беше малко скучно – Уранополис не е нищо особено, една улица с магазини и заведения, основното забавление е екскурзия с корабче покрай манастирите. Обаче наистина не виждам кой би предпочел чалгаджийско-строителната лудница по нашето Черноморие, като може да я замени с пълно спокойствие и добро обслужване на напълно прилични цени… От изхода на София до хотела измерихме точно 378 км, по немагистрални, но отлични пътища без дупки, а поне половината от персонала по магазини, бензиностанции, по пътя, в хотела и в градчето, които по някаква причина заговорихме, или бяха българи, или знаеха български.

@Maya – да очакваме ли пътепис?:-)

6. Maya каза:

Стойчо – в интерес на истината, толкова много хора вече избират Халкидики пред Черноморието, че то не пътепис, а по-скоро „Наръчник за избор на хотел и маршрути“ трябва да съставим… :)))

Време е да започваме;-)

8. bgkulinar каза:

Селин, каква беше цената на пакета, ако не е тайна?

9. Solvex каза:

Гърция е сред най-известните туристически дестинации не само в Европа, но и в целия свят.Независимо кога ще изберете да пътувате, Гърция ще ви предложи богат избор на възможности за отдих и развлечение.