юли 22 2011

Силистра, Сребърна и околностите

Пътеписът днес ще ни заведе отново до един от краищата (в буквален смисъл) на България. Мира ще ни покаже Силистра, Дунав и околностите. Приятно четене:

Река Дунав край Силистра

Там, където Дунав напуска България

Точно 375 км преди Дунав да образува прекрасната си делта и да се влее в Черно море, той напуска България и се отправя на североизток в Румъния. И пак там, на десния бряг на реката го изпраща

Силистра – един античен и древен български град.

Създаден е като тракийско селище, по-късно е завладян от римляните и се е развил като важна средновековна българска крепост. Антични руини, римска гробница с добре запазани стенописи,крепост и музей съхраняват историята на този край. Предлагам някои интересни места за посещение ако искате да научите повече за града

Silistra, Bulgaria

Крепост Меджиди Табия край Силистра

Крепост Меджиди Табия

Пристигнахме сравнително рано,към 9ч. сутринта, тъкмо отваряха. Платихме по 2лв. вход и юруш към музейната част. Има интересни експонати, както и малко история за крепостта. Оказа се, че това е най-запазаената крепост, построена по време на Османската империя в България. Била е много важна част за укрепителната система на града. Построена е между 1841-1853. През 1847 г. крепостта е посетена от султан Абул Меджит, който останал особено изненадан и впечатлен от нея и за това я нарекли на него – Меджиди Табия. Също така крепостта участва в кримската война през 1853г.

Крепостта от горе

Крепост Меджиди Табия край Силистра

Портата на крепостта

Художествена галерия, Силистра

Историческият музей

До сега не съм виждала исторически град без исторически музей, нали някъде трябва да се съхрани тази история. В музея има археологическа изложба с експонати, представляващи различни епохи – от античността, през римския период, та до средновековието. Интересни са например римски часовник,накити от ранното християнство, както и колона с името на хан Омуртаг. Точно до музея има и останки от южната крепостна стена на града.

Останки от южната крепостна стена – Исторически музей, Силистра

Останки от южната крепостна стена

А зад тях може да видите част от най-новата история на града – силистренски мол.

Силистренският мол

Паркът на Силистра

Паркът край Дунав

Дълга разходка покрай Дунав

Паркът покрай реката много бързо стана любимото ми място в Силистра, някак си не можах дори да усетя горещия въздух в ранните юлски следобедни часове. След дълга разходка из парка седнахме на една пейка, загледани в тихия бял Дунав. Мислех си как ли с годините целият град се е променил, а тази величествена река все така тихо и кротко си тече…

Алея в парка, Силистра

Алея в парка

Дървено влакче в парка, Силистра

Дървено влакче

Румънският бряг срещу Силистра

Румънският бряг

След като приключихме с разходката из града се отправихме към следващата заветна точка –

Биосферният резерват Сребърна

(18км западно от Силистра, по пътя за Русе). Той обхваща езерото Сребърна, както и територията около него. Наоколо е пълно с папур и тръстика, водната лилия също е на почит тук, както и повече от 130 вида растения, някои дори на изчезване. Птичият свят също е невероятно богат – пеликани, лопатари, чапли, ибиси, диви патици и гъски.В музея има 2 телескопа, с чиято помощ може да достигнете по-близо до птиците. Хубаво е обаче уредничката да е наблизо, за да ви покаже кое какво е.

Разходихме се и из еко пътеката покрай езерото. Има множество беседки и места за наблюдение. Посъветваха ни да направим двудневен трип, за да можем да видим всичко или поне по-голяма част от резервата. Е, нямаше как да стане тогава, но си запазихме правото за друг път.

Биосферен резерват Сребърна

Беше време да продължим, т.к. денят си отиваше. Бяхме решили да нощуваме във

Ветрен

и не само, че не се разочаровахме, а напротив – останахме много доволни. Селото се намира само на 5 км. от с.Сребърна, на самия бряг на Дунава. Настанихме се в една чудесна къща. Разходихме се до реката и хапнахме в близкото капанче прясно уловена рибка.

Ветрен край Силистра

Какъв голям сом – Ветрен край Силистра

Какъв голям сом…

Къщата в която спахме във Ветрен край Силистра

Къщата в която спахме

„Дунавът е отново прекрасен и по залез слънце. Всичко е тихо и спокойно,няма го шума от мръсния и прашен град. Пренасям се в този приказен свят..” – така си мислех, така се чувствах.

Идилия – Ветрен край Силистра

Идилия

Автор: Мира Зрънчева

Други разкази свързани с Другата България – на картата:

Другата България

2 коментара to “Силистра, Сребърна и околностите”

1. Мира каза:

Моля за извинение, по погрешка съм изпратила грешна снимка. Жълтата сграда е на художествената галерия, а не на историческия музей.