авг. 11 2008

Тези дни на няколко пъти пътувах до Сандански с колата. Ще ви изненадам ли, ако ви кажа, че по пътя беше пълно с български коли, очевидно отиващи на море в Гърция? Едва ли… Ситуацията с българското море е стигнала до там, че по пътя към Кулата освен софийските (благоевградски, пловдивски и т. н.) коли е пълно и с коли с ВАРНЕНСКА и БУРГАСКА регистрации. Хората отиват на МОРЕ! (а не на ХОТЕЛ, както си мислят нашите черноморски „инвеститори“) Днес ще прочетем за една почивка на Халкидики (на МОРЕ) и защо Бяло море е за предпочитане от строителните комплекси, намиращи се на 400 км източно от София. Приятно четене:

Море на Халкидики / Ханиоти/

Красота, спокойствие и защо избягахме от нашето море?

И така, след като преди две години решихме да не се изтезаваме с почивки по българското Черноморие, миналата година бяхме на остров Тасос, а за тази решението беше взето единодушно на семейния съвет-

посока Халкидики (Ханиоти) със собствен транспорт.

Карта на Халкидики (Ханиоти е отбелязан)

Проучихме как стоят нещата и мисля, че взехме най-правилното решение – закупихме пакет all inclusive от туристическа агенция, цената – по-ниска от където и да е по нашето море. Трудно сам можеш да постигнеш такава цена, затова ви препоръчвам този вариант.

Тръгнахме рано сутринта от Пловдив, посока Пазарджик- Велинград- Юндола. Внимавайте на спускане от Юндола има една две дупки, които трябва да се минат на първа. Стоят от 3—4 месеца, но може и още дълго да си стоят. Следват Якоруда — Белица – Елешница – Гоце-Делчев. Преди него има още един малък участък с разбит път, за който трябва да внимавате,след което газ до пункта Илинден. Минаваш бързо без много проверки от страна на митничарите.

Пътят до Драма ми е познат и стигнах бързо. От там вариантите са два:

Серес – Солун или вторият, който ви препоръчвам: спуснах се към залива Орфану, посока Амфиполи- Аспровалта, пътят е хубав,първокласен и най-важното – без дупки. Върви все покрай морския бряг, а гледката е чудесна. Продължих покрай езерата Волви и Корония и оттам се качих на

магистралата Кавала–Солун.

Пред Солун бях около 10.45, оттам започна трудното. Ден събота и сигурно целият Солун и околностите се изнасяха за почивка през уикенда, така че следващите 80—90 км. изминах точно за 3 часа. Ако имате възможност, избягвайте да пътувате в събота. Всяко зло за добро, така и така пъплех, но поне имах възможност да разглеждам местата откъдето минавам.

Иначе пътят е много добре обозначен и аз поех

от Солун към Халкидики

Името си полуостровът дължи на преселници от град Халки на остров Евбеа, заселили се там някъде през VІІІ-VІІ в. Пр. н. е. и дали името на родното си място. Касандра дължи името си на македонския цар Касандър, Ситония- на Ситон, син на бога на моретата Посейдон,а Атон/ Атос/ е един от титаните.

Нашата цел е Ханиоти,

намиращ се почти най-североизточно на първия ръкав. Подминах Неа Мудания и след като прехвърлих и канала край Неа Потидеа разбрах, че вече съм на първия ръкав. Отвъд канала по двата бряга са наредени симпатични семейни хотели, няколко доста луксозни 4 и 5 звездни комплекса.

Пътят на юг минава през

Неа Фокеа,

още едно симпатично курортно градче. Интересното за това градче е, че всяка година на 29 и 30 юни се стичат хиляди гърци от всички краища на страната. Тогава е големият празник на светите апостоли Петър и Павел. Литургията се провежда в малка черква до,която се стига през цепнатина в скалите,която води по подземна камера. Това всъщност е гробница от времената на Александър Македонски, но според легендата именно тук намерил спасение от преследвачите си апостол Павел.

След още няколко километра следва

Афитос

Очарователно селце с много старинни къщи и улици, после

Калитеа

първото име на селцето било Нео Малтепе, в чест на мястото, откъдето дошли най-много преселници, но в средата на миналия век било прекръстено на Калитеа заради красивата гледка, която се открива оттук.

Бавно, бавно подминавам Криопиги / слави се с едни от най- хубавите плажове на Халкидики/, Полихроно / още едно интересно име, което значи много стар/ и ето, че най- накрая стигам

Ханиоти

Популярен курорт, посещаван от доста българи. Много гърци обаче също предпочитат да почиват тук, а това е една много добра препоръка. Ханиоти предлага изобилие от хотели, стаи под наем и студиа, магазини, аптеки, банки…

Хотелът в който се настанихме се казваше Олимпик Козма. Без да блести с излишен лукс, разполага със всичко необходимо за една почивка – много добра хигиена, отлична кухня, дружелюбен персонал, останалото е красота и спокойствие. Не ме учуди,че в хотела работеха българи, както и по няколко магазинчета в селото също продаваха българи.

Чисти и спокойни плажове, много кипариси, палми, борове. Няма го този бетон, като на нашето море, няма я тази навалица. Чадър със два шезлонга се наемат срещу 5 евро и то за целия ден.

Спокойно можеш да се прибереш до хотела, да си починеш и след обяд да отидеш пак на същия чадър. Можеш да оставиш хавлията си на шезлонга-когато се върнеш тя пак ще е там. Отделно има зони разположени срещу заведения при консумация от които ги ползваш безплатно. Морето е доста по-солено от нашето, но е идеално чисто.

Направиха ми впечатление доста нови строежи. Всички обаче бяха замразени за летния период, а и всички спазват закона- на два декара място можеш да застроиш 200 квадрата!!! Не зная, но може би след няколко години нашето море няма да го има: ще има само хотели….

Ханиотис 630 85, Гърция

Цените на магазините в Ханиоти

са почти едни и същи като у нас. Крайбрежният парк е с много зеленина и зони за отдих. Десетки кафенета и таверни има около морето, парка и центъра на градчето. Особено красиво е вечер, когато светват фенерите и съдържателите на ресторанчетата излизат навън, за да подканят минувачите да опитат кухнята им, а тя си заслужава- октоподи със зехтин, панирани калмари, хориятики / гръцка салата/, тзадзики / млечна салата/, барбун, ципура и разбира се узо.

Така неусетно измина седмицата почивка. Прибрах се по същия път зареден с положителна енергия и емоции, и разбира се с малко тъга, тъга по нашето море… Така, че мили хора, ако търсите истинска почивка на разумни цени ви препоръчвам Халкидики. Е, на цвят и вкус приятели няма, но аз съм доволен.

Автор: Неделчо Чешмеджиев

Други разкази свързани с Касандра – на картата:

Касандра

en.pdf24.org    Изпрати пътеписа като PDF

15 коментара to “Море на Ханиоти (Халкидики) – красота , спокойствие и защо избягахме от нашето море ?”

1. Lilia Ivanova каза:

Почивах на Ситония – Вурвуру през юни. Имам прекрасни впечатления и много снимки. След повече от 10 лета на Градина и Созопол се чувствах като принцеса. Чисто море, приказно хотелче, големи красоти – синьо,зелено и цветно, спокойно, любезни хотелиери,

2. wermeer каза:

Точно така е….
    И ние семейно почиваме на Халкидики, тъй като работя на Зл.Пясъци,не бях плувал в морето от 15години-от ерата на джетовете, да не обяснявам за неработещата пречиствателна станция,и в какво плуват туристите.Та за Касандра каквото и да напиша вече ще е написано ,но отивайте хора, ако не можете да си позволите цените през юли и август,идете през септември и ако не сте виждали спокойствие ще разберете какво е..За плуването -на 2-3метра ще видите разни риби ,морски звезди-не ги вадете много,октоподи ,та дори и някакви дребни скатове ,а видимост -до отсрещния бряг…..Не се притеснявайте за пътя,само скрийте антирадара ,че е много лошо,ПАЗЕТЕ се от гръцките шофьори и не им опонирайте, а се наслаждавайте на пътуването,GPS- няма нужда,всичко е прекрасно написано ,така че карта върши работа.На дамите им харесва пътя Егнатия одос защото целия е в цветя,зокум/лян/Олеанри -прекрасно но внимавайте със скоростта,а на самите ръкави почти няма полиция но винаги са готови да ви помогнат,…Някога и в родината беше/или е било така…

3. Pavlina каза:

Прочетох с огромен интерес интересния пътепис. Аз също съм беглец от родното Черноморие. След много години в Созопол, Градина, Варвара, Китен… миналата година разбрах, че повече не мога. Сега очаквам да стане 6-ти септември и да отпътувам за Ханиоти, същия хотел, но „организирано“, тъй като ни карам кола. Отивам за пръв път по този начин на почивка. Чрез вашия пътепис научих много неща, които ме интересуваха, но има още нещо. По сайтовете виждам чудесни места наоколо и ми се иска да отида и в други градчета, които както виждам от картата са по на няколко километра. Съществува ли такова нещо, познато у нас като обществен междуградски превоз? Разбирам, че не сте го ползвали, но може би сте видели.
    Сега ви пиша и ми стана малко мъчно, че тази година няма да видя фарът на Созопол, залива на Алепу, Бутамята…, но това са неща, които вече не съществуват. Жалко беше красиво!
    Ако имате възможност да ми отговорите на имейла, ще Ви бъда благодарна. Приемам всякакви съвети и препоръки!

4. Неделчо каза:

Здравей Павлина!Относно въпросите,които задаваш мога да ти кажа,че видях автобусна спирка с разписание до Солун като,ако не се лъжа има автобус почти на всеки час,който предполагам,че спира по изброените от мен населени места.Със сигурност има и таксита,но не мога да те ориентирам за цени.Желая ти приятна почивка,и опитай октопод със зехтин!

5. nikita каза:

Радвам се, че все повече българи пътуват към Гърция и могат да видят каква е разликата между почивката там и в България. Аз отидох в южната ни съседка за пръв път преди 7 години и от тогава дори не ми минава мисълта за ваканция на българското черноморие (за съжаление). Тъжно е, и на мен ми е мъчно за това, което бяха градчетата на юг от Бургас в моето детство…

Е, и на Албена все още става (но май само там). Иначе съм съгласен, че северна Гърция много прилича на Созопол преди 30-ина година: слънце, плаж, малко хора…

Тия дни ходих до Сандански. Познайте какви коли пътуваха в посока Гърция? Очевидно хора, пътуващи на море на къмпинг с деца … и автомобили с ВАРНЕНСКА и БУРГАСКА регистрация. Така че гърците май успяват да продадат краставици и на краставичаря;-)

7. Павлина каза:

Благодаря за отговора и информацията. Явно всички напускаме та макар и за кратко. Обичаме си Черноморието, но защо допуснахме да ни го отнемат, да се подиграят с нас?! Може би защото се държахме като консуматори, а не като собственици – макар и да сме го забравили, тази държава е и наша!
    Успех! И до нови срещи – в чужбина!

8. Илиана каза:

Хубав разказ ,но за съжаление информацията за хотел Олимпик Козма съвсем не е вярна .След предварително платени 7 нощувки издържахме 6 и си тръгнехме от този ужасен (меко казано )хотел.ЗА лукс дори не може и да си помислиш докато си там,единственото ,което ти се иска е да хапнеш нещо нормално.Една седмица сутрин,на обяд и вечер храната е една и съща -някакво месо,ориз и спагети и всичко е еднакво безвкусно .Стаите са под всякаква критика,нямат нищо общо със стаите снимани в сайтовете на туристическите агенции,всичко е много старо,баните миришат ужасно,хубавото беше ,че камериерките (българки) почистваха всеки ден и сменяха редовно кърпите и чаршафите .Персонала наистина е хубав,голяма част от хората ,които работят там са българи.Това може би е най-стария и най-ужасен хотел в Ханиоти,аз поне не видях друг такъв ,но за сметка на това съм очарована от морето и самия курорт и с удоволствие бих се върнала отново ,но …в някой нормален хотел .

9. Неделчо каза:

Здравей Илиана!Съжалявам,че си останала разочарована от хотела на твоята почивка.За лукс наистина не може да се говори , но това ехотел категория С според гръцката номерация . По време на нашата почивка стаите бяха чисти и в тях имаше всичко необходимо за нормална почивка. Храната беше хубава и разнообразна.Имаше по 5-6 основни ястия дневно.До нас почиваха семейство с дете на 9 месеца,което се хранеше от тази храна.За целия си престой не чухме негативни коментари от българите,почиващи там .Вярно е , че тази категория хотели не могат да се сравняват с българските тризвездни ,но на мен и моето семейство ни хареса!

10. […] тук ще намерите прекрасен пост на друг човек, летувал тази […]

11. biser каза:

Споделям впечатленията за Ханиоти. Само че ние ходихме на плаж в Перфохори. Ето го и моят разказ http://biser.me/?p=66

12. Nevena каза:

Здравейте!Напълно подкрепям мнението на Илиана за хотел Олимпик Козма!Върнахме се от там преди два дни и сме напълно разочаровани!Просто няма такава мизерия и отврат!Всичко е така добре замаскирано в нета,че всеки би се излъгал.На този хотел ремонт не му е правен може би 20-тина години!Само рецепцията горе-долу хваща око!Пълно е с хлебарки и всякакви гадини!
    А за храната…просто нямам думи.Ние бяхме с две малки деца,еми те общо взето караха на диета,въпреки че си бяхме платили ол инклузив!При 45 градусова жега не ми се струва удачно обед и вечер да ядеш мазно свинско месо и то не на скара,а на манджа.За 7-дневния ни престой един път не ни се случи да ядем барбекю,затова сега си наваксваме в България!Десерта обед и вечер беше диня,тъй като е най-евтина и я купуваха от циганите,които обикалят улиците на курорта и викат с мегафони.
    Самият курорт е красив,но е пълно с боклуци и много неподдържани площи.Нашите курорти може да са доста застроени,но такава мръсотия не съм виждала.
    Мога още доста да пиша,но не ми се връща назад.Радвам се,че се върнахме живи и здрави и кошмара Олимпик Козма свърши!
    А иначе за същите пари щяхме да почиваме в лукс в България-хотел Мирамар,(където бяхме миналата година).

13. alina каза:

Ханиоти е наистина прекрасно място.Щастие е,че близо до нас е едно от най-прекрасните морета-Егейско.Мога да ви уверя,че който се е къпал в него трудно би го заменил с нашето Черно море.Просто няма база за сравнение,става въпрос за нещо съвсем различно.Ние почивахме в съседния на Олимпик козма хотел.Не беше луксозен,но имаше всичко необходимо,а и почистваха и подреждаха всеки ден.Храната също беше добра.След почивката в Гърция се случи така,че обиколихме ВСИЧКИ плажове от Албена до Слънчев бряг.Бяхме в прекрасен хотел с джакузи в апартамента и чудесна храна…Всичко това губеше значение при спомена за лазурното,кристално чисто,спокойно и топло Егейско море.

14. nikolay каза:

Здравейте! Напълно споделям всички мнения, и (+)-ни и (-), всеки според неговите критерии и очкавния. Естествено аз и семейството ми можем да дадем само положителни отзиви за полуострова, куротното градче и хотела /Олимпик Козма/. Дори и с минималните забележки относно някои архитектурни особености на същия. Но дори и това говори положително за собствениците поддържащи 3 /или 4/ етажния хотел токлова години на завидно ниво по отношение на обслужване, обноски на персонала и качатвсото на храната /колкото и да се струва на някои еднообразна, за разликата от фалша който ни се предлага в циментовите курорти по нашето крайбрежие. Не само Ханиоти, но и всички курортни села и градчета по гръцкото Беломорие /а и не само там/ са за предпочитани пред нашите „елитни“ комплекси във всяко отношение.

15. vladimir1974m2 каза:

Ах,прекрасен пътепис.И аз съм фен на гръцкото море и гръцките острови.А ето къде била тайната за да има повече туристи на дадено място (да вземем пример от тях,за да се получи и при нас)-на два декара място можеш да застроиш 200 квадрата!!!.А тук да има начин на 500 квадрата да построиш 400….За българите съм чувал, че ако някой им даде 100 лева,те ще откраднат 95 и ще инвестират само 5.А гърците ще откраднат 10, а ще инвестират 90…Благодаря за прекрасната идея.