авг 03 2010

Съвети за пътуване до Дубровник и Босна и Херцеговина

София – Вишеград – Дубровник – Мостар – Сараево – София

Статистика и малко съвети за пътуване из Сърбия, Хърватия и Босна и Херцеговина

Ще се опитам да ви представя някои чисто технически подробности по пътуването ми с кола от София до Дубровник по гореописания маршрут.

Пътища:

пътищата по целия маршрут са добри, като тези в Хърватия са доста добри. В Сърбия и Босна „лошите“ участъци за доста по-добри от това, което в България наричаме „лоши“ – асфалтът е гладък, но може би просто е стар. Обратно важи за „добрите“ пътища – българските добри пътища са по-добри от добрите пътища в Сърбия и Босна.

Добър пример са северната дъга на околовръстното на София, както и пътя между София и Калотина: из бивша Югославия нито един път не е толкова лош, колкото е околовръстното на София, както и нито един път не е толкова добър, колкото е пътя между София и Калотина.

Ограниченията в Сърбия са 60/80/120 км/ч (градско/шосе/магистрала), в Босна и Хърватия малко се различава, но като цяло по шосе (не магистрала) трудно можете (а и не го препоръчвам) да вдигнете повече от разрешените 80 км/ч, въпреки, че пътят може да не е лош. (както казах – българските „хубави“ пътища за по-хубави от тези в бивша Югославия)

Внимателно при спиране на банкета! Отнася се и за трите страни – в общия случай асфалтът отстрани на пътя свършва рязко и е добре доста да сте намалили, за да слезете без лумбуркане на банкета. Също така, той е като че ли доста по-тесен в сравнение с българските си аналози.

Движение и трафик:

В Сърбия между Кралево и Чачак е сравнително натоварено с коли по пътя – пътят води както към Сараево, така и към Черна гора. Няма изгледи да строят магистрала.

В Босна и Херцеговина по-натоварен е пътя в района на Сараево, иначе е сравнително спокойно

В Хърватия – пътят, по който минавахме не беше кой знае колко натоварен

Полиция:

В Сърбия полиция имаше на едно място

В Хърватия и Босна и Херцеговина – имаше доста пътна полиция. И в двете страни сравнително лесно се разбира къде има постове – изглежда имат същата полицейска технология, която ползват и българските им колеги. Във всеки случай почти всеки път, когато си помислех „Ей сега тука има ченгета“, наистина имаше ченгета на пътя :) (Е, само гледката на Дубровник беше малко ме зашеметила, та ме глобиха ;) – но като цяло българските навици за разпознаване на постовете – помагат :)

Съвет: спазвайте ограниченията на скоростта. Имат навика да глобяват и за 3км/ч превишение

Бензиностанции:

В Сърбия във всеки по-голям град по пътя има бензиностанция на OMV, Еко или Лукойл. Срещат се и доста табели за газостанции

В Босна и Херцеговина:

OMV има в Мостар и Сараево (няколко), като мисля, че и по пътя между тях мернах една.

В участъка между Вишеград и Требине – не видях нито една от световните вериги бензиностанции, иначе във всяко селце или градче има „нормална“ бензиностанция

В Хърватия по този път се срещат само бензиностанции на хърватската INA. На мен не ми харесаха

Кредитни/дебитни карти:

Ако ползвате кредитни карти при плащане на горивото: имайте пред вид, че навсякъде касата за горивото не е свързана с касата на кафето (ако си поръчвате като мен кафе във всяка бензиностанция) и по-лошото е че ако горивото (и стоките от магазина) можете да го платите с кредитна/дебитна карта, то кафето ще можете да си го платите само в брой.

В Хърватия кредитни карти се ползват масово, вкл ресторантите и налките бакалници.

В Сърбия – безниностанциите и магистралата могат да се плащат с карта, както и в много магазини.

В Босна и Херцеговина: в бензиностанциите на OMV, както и в по-хубавите магазини и хотели

Валута и обмяна:

Сърбия: динари можете да смените веднага след границата. Курсът не е трънски. Магистралата можете да платите и евро или с карта, но кафетата ще си ги плащате в брой по пътя. Плащането в евро извън магистралните такси мисля, че е невъзможно (е, може да има изключения, но Сърбия в това отношение прилича на България)

Босна и Херцеговина: марки (точно равна на лев), но практически навсякъде можете да плащате и в евро (мисля, че е официална паралелна валута)

Хърватия: куни. В Дубровник също практически навсякъде можете да плащате и в евро и в долари

Сега малко статистика:

София – Ниш – Кралево – Чачак – Вишеград – Требине – Дубровник

Вижте София-Дубровник на по-голяма карта

Разстояние: 727 км

5:30 от София до 18:15 в Дубровник (от врата до врата) – времената са местни :)

Средна скорост на движение: 64 км/ч

Спрян: 00:52 часа

Общо време: 10:04 часа

Общо за цялото пътуване:

Данните са от компютъра на колата

Разстояние: 1679 км

Общо време: 29:00 часа (толкова време е работил двигателят)

Средна скорост: 58 км/ч

Разход на гориво (А95): 108,3 литра общо

Среден разход: 6,4 л/100 км (Опелът заслужава похвала! :)

PDF Creator    Изпрати пътеписа като PDF

13 responses so far

13 Responses to “Съвети за пътуване до Дубровник и Босна и Херцеговина”

1. tosho казва:

Аз имам един малко технически въпрос. С какъв ГПС/софтуер си правиш траковете, за да можеш да изчислияваш врене престой, време движение и т.н. ?

2. Стойчо казва:

Garmin, но не ми е подръка, за да ти кажа точния модел. Иначе е двегодишен вече (не е нов модел искам да кажа)

3. Стойчо казва:

Garmin 250W :) (спомних си :)

4. Данчо Колев казва:

Много полезна информация, освен качествата и хубавите снимки на пътеписа! Хвала ти , Стойчо ! И аз имам технически въпрос, ако знаеш разбира се !? Радар- детекторите са разрешени за Сърбия, а за Хърватия и Босна и Херцеговина как е положението ?

5. Стойчо казва:

Идея нямам, защото не ползвам, но се надявам някой да отговори

6. Stela казва:

Питах приятели от Хърватска, които доста пътуват с кола из района. Отговорът- в Хърватска не са разрешени, за Босна и Херцеговина- не са сигурни.

7. Stela казва:

На друго място имаше въпрос за актуални пътни такси, ето пак от същите приятели (мисля, че данните са от юли 2010, но ще доуточня периода и ще добавя после):
    Хърватска- от сръбската граница до Загреб- 105 куни (около 15 евро), Сърбия- от Ниш до Белград- около 7 евро, от Белград до Хърватска граница- 3 евро, Македония- по около 1 евро за отсечка, Словения- 15 евро седемдневна винетка, Австрия- също седемдневна винетка- около 7 евро.
    С благодарности към Сеадета Османи и Зденко :)

8. Stela казва:

потвърдено- юли 2010. Стойчо, моля да ми изтриеш писаниците тук след като добавиш където (ако) прецениш

9. Стойчо казва:

Стела, благодаря! Това значи, че няма промени от миналата година и таблицата с пътните такси http://patepis.com/?page_id=565 както винаги е актуална.

С благодарности към всички, които помагат за актуалността на пътните такси!

10. Яни казва:

Ето един бърз коментар за пътуване до Дубровник май 2011.
    През целия път се водихме по GPS Garmin,не зная модела.

На отиване избрахме леко модифициран маршрут:София-Ниш-Кралево-Ужице и от там
    посока към Черна гора-Нова Варош-Приеполе-Биело поле-Подгорица-петровас-Будва-Херциг нови -Дубровник.Целият път беше 850 км,които изминахме за 16 часа сумарно с престойте.На границата Сърбия-Черна гора се правят ремонти и преминаването се спира за по 3 часа,така че там имахме по сериозно забавяне.
    На връщане минахме по пътя през Требине и Вишеград.Разбрахми за него благодарение на този сайт и сме благодарни на всички писали,защото GPSа него дава и карта се появи чак в Требине.Между Гацко и Горажде движението е отбито през третокласен път заради строежи.Въпреки това пътят беше много по бърз-11часа с кратки престои.

11. Стойчо казва:

@Яни, GPS-а не дава този маршрут (през Вишеград и Требине) по една много прозаична причина: картата показва „прекъсване“ на пътя при граничния пункт Мокра гора (между Ужице и Вишеград) :) – изглежда, че двата пътя (от към Сърбия и откъм Босна) завършват на 500 метра един от друг ;) По този повод масово се ползва наистина обиколния през Черна гора. :)

Извод: ако искате да стигнете по-бързо до Дубровник, без отклонения – ползвайте пътя през Ужице и Вишеград :)

12. Мишо казва:

Ето И още един коментар за пътуване по този маршрут, май 2011.

Ние го направихме за два дена. Нощувахме в Златибор, на около 45км от ГКПП Мокра Гора, отбивката от директния маршрут е около 11км. Златибор е хубаво курортно селище, нещо като нашите Боровец или Пампорово.

Пътя до Златибор взехме за 7:30, без големи спирания, Google също беше пресметнал подобно време. Беше неделя, пътя – натоварен, пресича множество селца и градчета. Хората си щъкат, ходят на пазар, децата си играят на пътя, карат се масово колелета от млади и стари – караше се доста полека. Между Чачак и Ужице има един участък, където се кара по долината на една река (май някава Морава) – беше много красиво, района изобилства и от манастири, но вече бяхме твърде уморени за да ги търсим.

Пътя от Златибор до Дубровник – и той отиде към 7 часа, без забавяне по границите, с една 20 минутна почивка на манастира Добрун (почти веднага след границата), и с няколко спирания за снимки. Пътя между Вишеград и Горажде се движи по поречието (долината) на р. Дрина. Нямам думи, изумителна красота! Има доста места за спиране (дори от дясната страна на пътя, реката се пада отляво) – струва се да се поспре. Скоро след Горажде пътя от „второкласен“ (разбирай 70-80 км/ч) стана на „третокласен“ (позволяващ 40-50км/ч) – нещо като наш междуселски тесен път, но в прилично състояние. Някъде по средата до Гацко ремонтираха някъв виадукт и движението беше отбито по един наистина отвратителен път – много стръмен, лъкатушещ, позволяващ скорост някъде около 10-20км/ч. Добре поне, че движението не беше натоварено – не искам и да си представям какво би било, ако трябваше да се разминавам с тирове и автобуси на този път. Тази отбивката удължи пътя с малко под 1 час. След Гацко пътя си стана пак „второкласен“. Аз, на базата на разказаното от Стойчо, очаквах да пресека Босна за около 3-4ч., но при мен се получи за 7 – май не само заради отбивката и снимките по пътя!?

Накрая искам да благодаря на Стойчо като за интересните пътеписи, които се четат толкова леко и с такова удоволствие, но също и за изключително полезната информация, опит и съвети! Без написаното от него надали щях да се реша да поема по този маршрут, който наистина си заслужава да се пропътува.

13. Стойчо казва:

Така е, същия участък го минах за около 3 часа и нещо, заедно с обиколката заради виадукта. Целия път от София до Дубровник ми зае около 12 часа общо