юли 13 2010

Село Мийковци

Знаете ли каква ми е една от файдите лично за мен от поддържането на нашия сайт? Това, че винаги ще се намери някой автор да разкаже за място, за което и идея съм нямал, че съществува. Днешният пътепис разказва за подобно място, но не кой знае колко далече – намира се под връх Чумерна в Стара планина. Приятно откривателство и на вас:

е кътче от рая в Еленския Балкан закътано между заобикалящите го върхове. Там времето тече по различен начин, въздуха ухае от нацъфтелите треви, а новините по телевизията oстават някак далечни и незначителни.

с. Мийковци, Еленски Балкан

По обед в селцето не се вижда жива душа. Когато хората тук се разминават, познати и непознати се поздравяват. Къщите са потънали в зеленина и притихнали. Разглеждам ги и се опитвам да си представя, с какво ли е била изпълнена сто годишната им история. Какви хора са живели зад цветните фасади, сините черчевета и под потъмнелите от времето керемиди.

Сините черчевета на градските къщи в Еленския Балкан, с.Мийковци

Сините черчевета на градските къщи в с.Мийковци, Еленски Балкан

Църквата в с. Мийковци, Еленски Балкан

Къща за гости Кандафери, с. Мийковци, Еленски Балкан

с.Мийковци, Еленски Балкан

С. Мийковци, Еленски Балкан

Къща за гости Кандафери, с.Мийковци

В къщата за гости “ Кандафери“ ни посрещат усмихнати стопаните Пенка и Янко Димови и тълпа варненски деца дошли на лагер. Присламчваме се към шумната им весела група и тръгваме на разходка по реката, а после отиваме да видим водопада. Берем горски ягоди и млечница.

Реката, с. Мийковци, Еленски Балкан

Мостът над реката.

Пеперудите покрай реката ни позират с удоволствие.

Калина брои нещата, които и се случват за първи път:
1. видях язовец; 2. ядох горски ягоди; 3. правих грънци; 4. видях първият водопад в живота си.

Христовският водопад, Еленски Балкан

Времето, колкото и бавно да върви не ни достига за да видим всички махали, да минем по всички пътеки, да се качим до върховете и да послушаме още историите на стопанина. Истории, предавани от уста на уста, от живите хора, разказващи за хайдути, воеводи, скрити съкровища и борба за свобода.

Къща за гости Кандафери, с Мийковци

Къща за гости Кандафери, с. Мийковци

Къща за гости Кандафери, с.Мийковци

Нашата домакиня разказва от къде идва интересното име на фамилията. Оказва се че се е появило благодарение на рицар на Балдуин Фландърски. Конт дьо Фрей или „железният граф“, който харесал България, останал тук и предал името на многото си наследници, които го пренесли до наши времена. На тръгване си изпросвам рецептата на тази баница:

Къща за гости Кандафери, с Мийковци

един пакет кори;
около 300 грама натрошено сирене;
5-6 яйца;
3-4 лъжици кисело мляко, в което е угасена половин лъжичка хлебна сода;
мазнина на око, да е мазничко;
мазнина за тавата
Плънката се разбърква и се ръси върху корите. Корите се навиват и се редят в кръгла тава.
Пече се и това е.
Уверена съм, че колкото и дословно да спазвам простите и указания баницата няма да стане така вкусна.

Къща за гости Кандафери

В механата

По случай празника на Еленския Балкан в Мийковци се организира велокрос до хижа „Чумерна“. Нашата малка варненска група се представя скромно но достойно, макар и само с един участник. И докато Георги завърта педалите аз поемам отговорността за фотоапарата и отразяването на събитието.

Колоездачи и и пеши туристи тръгват единия ден към върха и се връщат на другия.

На поход до х. Чумерна

На поход в планината

Маршрутите на отиване и връщане са различни. Засичат се времената на велосипедистите при изкачаването и при слизането и се прави класиране.

Героите са уморени

Най- младите състезатели

Велокрос с.Мийковци - хижа Чумерна

На почитната стълбичка 🙂

Велокрос Мийковци - Чумерна

Велокрос с.Мийковци - х. Чумерна

След награждаването и общата снимка си давам сметка, че доброто ни прекаране тия два дни е било на най-високото стъпало.

5 коментара to “Село Мийковци”

1. Joruel каза:

Селски туризъм! Страхотно 🙂 Обичам такива неща, ще взема да ти драсна два реда за Боженишки Урвич 🙂

Чакам на мейла 🙂

3. Tony каза:

Там в селото има една чудна махала Игнатевци и невероятна поляна голяма красота е! Пак ми се пътешества до там :).

4. DMlazev каза:

А вече в селото има и интернет … поне в някои от къщите за почивка!

5. Augusta каза:

Едно само ще кажа – няма, няма, няма по-красиво кътче от Еленския Балкан. Там водата е друга, въздухът е сладък, билките ухаят като никъде другаде. А за балканджийската кухня няма какво да говорим – само ще спомена еленския бут, никъде другаде той не може да стане. Мекици за закуска, поднесени със сладко от ягоди… Пещта, която се вижда на една от снимките, не е туристическа атракция, а истинска. В нея веднъж седмично са печали хлябове и разни други неща.