На остров Тасос всичко е спокойно

Днес ми е нещо гръцко, нещо островно – пак ще отидем до един гръцки остров. Този път това ще бъде близкия до сърцето на цяла България остров Тасос. Павлина ще ни заведе до там. Приятно четене:

Но не като на Шипка. В Източна Гърция изобщо никой нямаше намерение да протестира или да се бунтува.

И в Кавала, и в Драма, и в малките селища на остров Тасос, които посетихме през почивните дни, всичко беше тихо и кротко, извън размирното гръцко време-пространство – такова, каквото ни го представяха медиите.

Крайбрежно кафене в Солун

Съботният Солун ни посрещна

с оживените си централни части и крайбрежни кафенета, препълнени с млади хора, но във въздуха не се носеше нищо тревожно. Само боклукът, преливащ от контейнерите за смет, подсказваше, че някой е стачкувал.

Филипи, Гърция

Останки от древния град Филипи

Новопостроени останки от древния град Филипи

След снимката от последната точка в нашия маршрут представям и кадри от първия пункт –

древния град Филипи,

който носи името на прочутия Филип II Македонски, баща на още по-прочутия Александър Македонски. Ако вече сте били в грандиозния Ефес, останките от Филипи няма да ви впечатлят. А и при реставрацията на част от руините гръцките ни съседи леко са се престарали според мен, за разлика от турските*. Мисля, че втората снимка го илюстрира добре. А това, което се вижда на заден план, не е артефакт, а римски кран, датиран между I в.пр.Хр. и I в.сл.Хр. :)))

Кавала, Гърция

Кавала

Ако се запътите към Тасос, си заслужава да спрете поне за малко в Кавала – светъл, живописно разположен град на беломорския бряг.

Плаж на Тасос

Тасос

За Тасос

не бях прочела предварително и една буква, за да не си създавам предварителна нагласа и после да се конфронтирам с нея. Той се оказа чуден остров с малки населени места – постоянните му жители са 15–16 000 души. Туристите значително увеличават този брой, но както ни увериха местни източници, и в най-усилните месеци курортите не се пренаселват.

Тасос

Местните източници всъщност са българи, които работят в ресторантите и в магазинчетата на Лименас – главния град на острова. Кой за трета, кой за десета година, нашите сънародници са намерили начин да си изкарват хляба на Тасос. Така поне избегнахме контакти с гръцки сервитьори, от които не пазя топли спомени, и детайлизирахме поръчките си в таверните. И сега може би ще си проличи колко често посещаваме ресторанти, но ще споделя нещо, което не бяхме виждали: сервитьорите тук не записват поръчките на лист, а ги отбелязват в джобни компютри, откъдето по безжичен път всички заявки отлитат в кухнята.

С чуждестранен произход – немски, бяха и собствениците на хотелчето, в което нощувахме. За тяхното отношение също мога да кажа добри думи. За пръв път (второ нещо за пръв път на остров Тасос 🙂 ни се случва на закуска да ни подканят да си направим сандвичи и да ни дадат фолио, за да си ги увием. А в томболата, която разиграха съдържателите, една от туристките спечели две безплатни нощувки в двойна стая.

Тасос, Гърция

Фабрика за зехтин на остров Тасос

Фабрика за зехтин

Може ли да отидеш в Гърция и да не стане дума за зехтин?

Не може. Не само че стана дума, но дори ни заведоха в една фабрика за производство на зехтин в Панагия, където потомственият собственик ни разказа (и показа видеофилм на един голям LCD телевизор) как се извлича тази течност от маслините. За стотина години технологията за производство на “екстра върджин” се е запазила по същество, само машинариите вече се задвижват не със силата на водата, а на електричеството. Фабрикантът твърдеше, че за един час тук се произвеждат 400 литра зехтин.

Грънчарска работилница на Тасос

Сувенири – Тасос, Гърция

Сувенири

Тасос, Гърция

Най-много време за разходки имахме в Лименас,

където всъщност бяхме отседнали – симпатично градче с приветлива главна улица. Наред със задължителните за такова място магазинчета и сергии за сувенири и тукашни лакомства, фотоапаратът забеляза, че тук се продават пъстри художествено изработени предмети.

Мрамор от Тасос

В контраст с предишните снимки – късове груба, необработена красота. Това са блокове мрамор, които се добиват в кариерите на Тасос и пътуват към континенталната част на Гърция.

Морски таралеж, Тасос

За финал – едно бодливо, но същевременно нежно морско създание, обитаващо бреговете на острова.

––––––––
* Ефес се намира в Мала Азия, на територията на днешна Турция.

Автор: Павлина Върбанова

Още снимки от Тасос:

Може да харесате още...

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.