май 19 2010

До Румъния по Гергьовден

Пътеписът днес ще ни разведе из Карпатите – из туристическите и не чак толкова места на Румъния. Водач ще ни бъде Юлиян. Приятно четене:

Решението през гергьовските дни да посетим Румъния беше взето още когато се разбра, че се събират четири почивни дни. Предварително проучих възможностите за нощуване и избрахме мястото за отсядане да е в Бран. По план трябваше да тръгнем в четвъртък (на 6 май) и да разпънем палатката във Vampire camping ( www.vampirecamping.com ) същия следобед.

Брашов, Румъния

Маршрутът е традиционен в първата си част и включва Синая, Бран и Брашов. По този път се движат всички автобуси на туристически агенции предлагащи екскурзия до „замъка на Дракула“.

Преминаването на границата през Дунав мост е тривиално

и включва „такса мост“ от 12 лева (6€), която се плаща при излизане от България (и още толкова в обратна посока), и паспортна проверка на румънската граница. На границата може да попитат дали имате „зелена карта“. Въпреки, че не е задължителна за Румъния ме помолиха да я покажа и я огледаха (може би дали е валидна, или фалшива – не знам). След това от първата бензиностанция вдясно си купувате винетка, като подавате на касата малкото талонче на автомобила. Цената е – седмична (3€), месечна (7€). Прибирате си винетката заедно с касовата бележка, на която е изписан номерът на автомобила, и сте готови да потеглите из страната. Според мен може да не я залепвате на стъклото. При проверка която ми направиха в Синая ми поискаха винетката, която бях прибрал заедно с другите документи, и нямаше проблеми че не е залепена.

Движението в Румъния е сравнително интензивно.

Ограниченията се спазват най-вече от българските автомобили. Румънците си карат като у дома си – но все пак много по-внимателно от това което си позволяват като дойдат в България. Има добри пътища, има лоши, а има и много лоши. Като у нас! Основен проблем е липсата на указателни табели точно там, където са най-нужни. За пример мога да дам пътуването ни от Брашов към Прежмер, където с намира най-голямата в Румъния църква-крепост. Въпреки, че е обект на ЮНЕСКО ( http://whc.unesco.org/en/list/596 ), нямаше никаква указателна табела – нито за селото, нито за църквата (т.е. кафява). Подобно е положението на много други места – към крепостта в Ръшнов – например. А по магистралата от Питещи към Букурещ, която е много добра, има много табели с указание колко километра са дo Гюргево, а точно когато тя свършва няма една стрелка да те насочи към границата – така, че влизаш директно в столицата, вместо да се отбиеш по обиколното (което на румънски е centura).

След като успешно преминахме през Букурещ (за около час и половина) се отправихме към точка едно –

Синая

Няма да описвам двореца Пелеш – това е популярно място, което румънците умело експлоатират. Е, да, чисто и подредено е, но при цени от 20 леи (10 лева) за вход оставаше и да е занемарено. Мога само да спомена един детайл, който показва, че отсам Карпатите румънският манталитет не се различава особено от българския. Паркирам на паркинга, цена 3 леи, ОК, давам 10, връщат ми пет… айде другите две ще ми ги даде като си тръгвам, че няма дребни в момента… Естествено, когато си тръгвам, чичкото го няма. Не съм за двете леи и не тръгвам да го търся… Той всъщност си прибра и другите три защото бележка нямам… Е, такива са си по този край… В Брашов е друго – цената пак е три леи на час, но на входа на паркинга има светофар – червено – няма места, зелено – има, дават ми касова бележка с точни часове на влизане и излизане… друга Румъния!

СИНАЯ

Синая, Румъния

Дворецът Пелеш в Синая

Пелеш

Вътрешен двор в Пелеш

От Синая се отправяме към

Бран

Пристигаме в къмпинга около 15 часа. Не сме се обаждали предварително, но няма никакви проблеми. Денят е четвъртък, хората са на работа, а къмпингът е празен. Има само няколко кемпера. Избираме си място за палатката и успяваме да я разпънем преди да ни заплющи дъждът. До другата сутрин се редуват ураганен вятър и пороен дъжд след него. Така 7-8 пъти.

Няколко думи за самия къмпинг.

Намира се в начало на Бран като се влиза откъм Брашов. Има доста парцелирани места за каравани и кемпери с ток. Граничи с река от едната страна, но тя беше доста мътна и замърсена от пороите. На рецепцията – безжичен интернет. Бани, тоалетни, мивки – в идеално състояние. Цени – 4 евро на човек, 3 за палатката и 2 за колата. На нас ни струваше 21 евро на вечер за четирима (платихме с леи).

Vampire camping

Къмпингът

Къмпингът край Бран

Из къмпинга

Vampire camping край Бран

На следващия ден посещаваме

замъка в Бран

Отиваме до там пеш от къмпинга за 15 минути. Движим се по главната улица, която е доста натоварена, защото си е главен път. Шумно, прашно, с тесни тротоари… Покрай нас „летят“ румънски автомобили без да спазват ограниченията, свирят камиони. Автобуси с румънска и българска регистрация движат към замъка. Площадът пред входа е лудница – както пред Бачковския или Троянския манастир. Павилиони със закуски, тараби с кичозни сувенири, традиционен какавал и какво ли не. Цени – като за национален обект. Входът за замъка – 20 леи за възрастен, 10 за студенти. Не искат документ за учащите, така че навсякъде в Румъния, когато си купувате билети можете да питате дали има разлика, ако някой от компанията е ученик/студент и да спестите някоя лея. В замъка се прикрепяме към една българска група и слушаме лекцията на екскурзовода (на английски) за самия замък. Водачката на групата превежда на български… Всъщност лекция е мно-о-о-ого силно казано! Младежът разказва 4-5 вица с основен герой Дракула в различни зали от замъка. То всъщност няма и какво да се разказва в исторически план за Влад Цепеш, защото нито е роден, нито е живял в тоя замък… ама туристическа атракция.

Бран

Замъкът на Дракула

Замъкът на Дракулааааа ;–)

Пак там

Непосредствено до парка на самия замък е

Етнографския музей на Бран

Ако сте ходили в музея на селото в Букурещ този ще ви се види само като бледо негово копие. Разликата е, че сглобените десетина къщи са само от района на Бран. Цената на входа е 8 леи за възрастни, 2 леи за учащи. От другата страна на замъка е Средновековния музей.

Бран – етнографски музей:

Етнографски музей в Бран

Етнографският музей

В музея

Прибираме се в къмпинга и следобеда отиваме

в съседното градче – Ръшнов

(на 10 км посока Брашов). Провокирани сме от историята на крепостта над града. Най-вече по усет успяваме да достигнем до входа ѝ (за автомобили). Оказва се, че е затворена за реставрация. Пътят е затворен с бариера и продължаваме към върха на хълма пеш. Вали дъжд. Стигаме до паркинга непосредствено под крепостта където ни пресреща един охранител и с обяснението, че има камери ни препречва пътя напред. Уж имам информация за обекта, а да не знам, че е затворен… Да се … в експерта! Слизаме обратно при колата и в този момент пристига цял автобус с весели румънчета, които идват в Ръшнов със същата цел – посещение на крепостта. Учителката им с изненада разбира от други посетители, че крепостта е затворена за посещение. Значи и те не знаят! Ние уплътняваме следобеда с

разходка до Зърнещи

– малко градче на 10 км от Бран, което е един от входовете към националния парк Пятра Краюлюй (www.pcrai.ro). За съжаление не сме подготвени да ходим по планините – бурята е по петите ни, а и сме на авто-културно-къмпингарски туризъм. Решаваме, че трябва да отидем специално за десетина дена в района. Друг път…

Ръшнов

Ръшнов, Румъния

Замъкът в Ръшнов

Замъкът

Затворено 🙁

Събота. Чудесен ден за посещение на

Брашов

на 25 км от нашия лагер в Бран. Градът е празен. Места за паркиране – колкото искаш. Спирам първо на паркинг в самия център, после премествам колата на по-удобно, с оглед на следващото ни пътуване, място. Какво може да се каже за този град? Много забележителности, приятна пешеходна зона в стария град, добре организирано движение (в събота), по-толернатни шофьори, красиво и чисто. Главните обекти са Черната църква, старата сграда на общината, православни църкви, музеи, крепостни стени, входни порти към защитения град, бастиони в ъглите на крепостната стена, запазени средновековни кули. Няма да описвам всичко подред. Ще спомена само, че минахме по най-тясната улица в Европа (според румънците) (Strada sforii), (http://www.welcometoromania.ro/Brasov/Brasov_Strada_Sforii_r.htm). а по-късно се изкачихме с телекабината до хълма над града – Тъмпа. На него се намира „холивудският“ надпис BRASOV и се открива прекрасна панорама към целия град и район. Цената на лифта е 15 леи в двете посоки, пътува се 2 минути и половина.

Брашов, Румъния

Из Брашов

Брашов

След като се разходихме и хапнахме поехме

към двете църкви – крепости в Хърман и Прежмер

(7-15 км на североизток от Брашов). Първо отидхме в по-далечната – в Прежмер. Пътят беше добърм, но нямаше указателни табели. Успяхме да хванем края на работното време и влязохме в крепостта в 3 без 20. Понеже в събота обектът работеше само до 15 часа ни казаха да разгледаме набързо и не ни взеха пари за билети, тъй като вече са приключили с продажбата им. Струваше си да постоим и повече, но дори тези двайсетина-тридесет минути бяха достатъчни, за да усетим духът на Средновековието. Уникална църква във формата на кръст, обградена от крепостна стена в която има 270 стаи – по една за всяко семейство от селото. Крепостта 50 пъти е била обграждана, като само веднъж е била превземана. При опасност цялото местно население се прибирало в крепостта и се е защитавало. Повече можете да прочетете тук… http://en.wikipedia.org/wiki/Prejmer

Прежмер

Прежмер, Румъния

Църква – крепост

В църквата–крепост в Прежмер

По обратния път се отбихме в крепостта в село Хърман. Доста по-семпло от Прежмер. Платихме си билетите и разгледахме църквата и укреплението. Повече тук… http://www.capper-online.de/Travel/Romania/html/prejmer_harman___.htm

Хърман

Харман, Румъния

Крепостта в Харман

В края на съботния ден се прибрахме в Бран, като пътьом минахме през един супер да заредим.

В неделя потеглихме към България, като избрахме да минем през Питещи. Пътят между Бран и Рукар е изключително живописен и не случайно е с дублираща зелена линия (т.е. атрактивен) на моята карта. Определено си заслужава да се мине по него. Изключителна панорама към кърпатските върхове…

Прибирането мина сравнително бързо по магистралата и без произшествия. Прибрахме се в Русе и … вече планираме къде ще ходим по 24-майските празници!

всички снимки от пътуването
тук…
…и тук

Автор: Юлиян Дюлгеров

Всичкr снимки:

Други разкази свързани с Другата Румъния – на картата:

Другата Румъния

8 коментара to “До Румъния по Гергьовден”

1. Stela каза:

Чудно пътуване сте си спретнали! Спретнато описано и много готини снимки, благодаря. За 24 май към Сигишоара, Сибиу и… ? Аз ще съм в Сибиу… Пак с бурите зад гърба, както чувам… но пък дъгите си струват;) Drum bun 🙂

Пак ще се скатаеш, нали 😉 Drum bun! 🙂

3. Stela каза:

(правейки се на неразбрала, отговарям) Искрено се надявам да се „скатая“ от например това https://www.osac.gov/Reports/report.cfm?contentID=117512 Странно как се връзва с репликата ми за бурите… дано и тази за дъгите да се окаже приложима- в този аспект.

Ай’ с’я 😉 К’ви са тия паники?

5. Stela каза:

`ай` с`я, к`ви са тия изводи? 😉

6. sultuk osman каза:

цветя показаха снимка е от Гърция

Sultuk, не съм сигурен, че разбрах?