май 18 2010

Мека пролет в Рим

Днес отново ще се разходим до Града 🙂 Този път наш водач в Рим ще бъде Катюша. Приятно четене:

Започнах да пиша с голямо желание и с толкова голямо съмнение за резултата от моето творчество, но пък винаги си струва човек да последва потребността си.

Рим

Искам да разкажа за ситуацията, която си създадох с кредитната и дебитната си карта. Два дни преди да заминем установявам, че не знам PIN-a на кредитната си карта. Проверявам всичко и намирам целия плик от банката, но малкият таен плик с PIN-a го няма. Вероятно изхвърлен от мен ”веднага” съгласно указанията. Мислех, че съм го запаметила в телефона, но не бях.

Банката ми предложи експресен вариант за издаване на нова кредитна карта, която да получа от някой си мол в София в клона, който работел до 22 ч. Решавам, че на следващия ден ще преведа пари по дебитната си карта. На другия ден бягам в шест без пет да внеса парите в най-близкия клон. Внесох ги и вече започнах да си стягам мислено багажа.

Ромул и Рем – основателите на Рим

В събота преди да тръгнем за София реших за всеки случай да проверя състоянието на сметката и установявам, че имам 34 лева! Веднага влетях в централния клон. Служителката ми каза, че съм внесла парите по сметка, по която дебитната ми карта е дезактивирана от години, но сметката не е закрита ! Аз си нямах и идея, че имам една дебитната карта и две сметки. Служителката ме изгледа съжалително, защото беше запозната с историята с кредитната карта от преди два дни и ми каза много бавно, за да я разбера, че е най-добре да й дам сметка, на която имам и карта, и на която карта знам PIN-a…

Рим

Спахме два часа преди полета и се събудихме в ужасния час 03:30ч. посред нощ с усилен докрай телевизор – първо скачаш да го намалиш и след това осъзнаваш какво се случва. ”Приятели, не се сърдете, ще дойда да си взема пижамата…!”

Полетът на WIZZ Air

беше приятен с изключение на прозяващата се старша стюардеса. Не й стигаше, че е руса и синеока, а и се оглеждаше във всичко, което й приличаше на огледало. Кацнахме на Летище Fiumichino или Leonardo Da Vinchi. Беше рано сутринта … 7:05ч.

Рим

Автобусът от летището ни остави на Roma Termini и трябваше да си намерим хотела. Знаехме улицата, но не й номера на улицата, където се намира хотелът. Кой да мисли за такива подробности ! Превъзходният организатор в мое лице резервира хотела, разпечата всякакви confirmations за резервациите, говори два пъти по телефона с Ivan от хотела. От английския му личеше, че не е нито Ivan, нито Giovanni, нито John, ако ме разбирате правилно. Намерихме хотела лесно, оставихме багажа и трябваше да се разходим до 12 ч. Попаднахме в квартал, в който нямаше италианци, но това е само една констатация, нямаше признаци на паника. Отидохме до Базиликата Santa Maria Maggiore – божествено голяма базиликa от 4 век, една от четири големи римски църкви. Беше неделя и месата в 10 ч. тъкмо започна, гледахме и слушахме неразбиращо. Безусловен сенсуализъм и колективност в изживяването.

Вечерта излязохме на

разходка до Colosseo и разгледахме San Pietro in Vincolli.

Видяхме страховития Мойсей от Микеланджело и оковите на Св. Петър. Колизеумът беше добре осветен и колосален и наистина впечатлява, както и всички арки в близост. Срещу Колизеума е Foro Romano и хълма Palatino. Тогава казах на глас, че не съм си мислила, че някога ще видя римския Колизеум на живо… безобразен начин на мислене, нали?

На следващия ден разгледахме

Форума на Траян и другите Fori Imperiali, Monumento a Vitorio Emanuelle II, базиликатa Santa Maria in Aracoeli

и само минахме покрай Piazza del Campidoglio или площада на Капитолийския хълм. Продължихме и разгледахме Piazza Navona, Pantheona и Fontana Di Trevi. Обядвахме пица на стълбите на фонтанa пред Пантеона. Любувах се на едно малкo непретенциозно ресторантче на площада, на които те казват тратория, с двама сервитьори отпред и купа с бели и червени лалета, поставени на малка масичка. Хората седяха небрежно с вид на филмови режисьори. Всъщност едва ли по тези силно туристически места е имало режисьори, но този град те подтиква да мислиш какво ли не.

... от Микеланджело

Куполът на Пантеона е най-големият бетонен купол в света – 43 м. висок и 43 м. широк. Представете си, че площадът пред него е също около 43 м. широк, а по уличките, тръгващи във всички посоки, могат да се разминат само един мотор и човек с неголям чадър. Контрастите в Рим на епохи, култури, символи, етноси са всъщност атмосферата на Рим.

На следващия ден посетихме

катедралата „Св. Петър“ и Ватиканските музеи

Музеите на Ватикана заслужават да се изучават цял живот, но за тези, които имат само един ден, нещата които не трябва да изпускат са Стаите на Рафаел, Сикстинската Капела и Пинакотеката.

Сикстинската капела

Скулптурата Пиета, която Микеланджело изработва за катедралата „Св. Петър“ е смятана за най-великото произведение на изобразителното изкуство. Композицията е озарена от спокойната красота на Мадоната  с  почти детско изражение на лицето. В скута си държи тялото на Христос, сякаш е заспало дете. Това е единственото произведение, носещо името на Микеланджело с главни букви на шарфа на Мадонатa – Микеланджело Буонароти Флoрентински художник. Тези вдъхновени слова прочетох впоследствие и затова видях склуптурата, необременена от прочетеното. Пиетата е направена от мрамор, от същия Carrara marble, от който са направени Пантеона и Колоната на Траян

Sistine Chapel, , VA

Фреската на тавана заема 600 кв.м и отнема на Микеланджело четири години. Микеланджело е рисувал сам при това прав с очи, насочени нагоре на специално скеле. Как иначе се рисува таван? Стената над олтара е изрисувана също от Микеланджело със сцени от Страшния съд и е шедьовър от зрелия период на художника.

Рим

След това се разгледахме крепостта Castel Sant’Angelo, която е свързана с Ватикана с укрепен тунел, представляващ авариен изход за бягство. Точно под ангела във всички посоки могат да се видят куполите на древен, средновековен, ренесансов, модерен Рим …. Via, Piazza, Palazzo …

Вечерта пазарувах продукти за сандвичи от магазин на Via Cavour и си купих мая вместо масло – 4 пакетчета жива италианска мая !! Дано на касата да са си помисили, че ще правя сиренки. Аз разбрах едва в хотела как е на италиански масло. За тези които не искат да ”месят сиренки” в Рим масло е burro, a мая – lievito.

Свети Петър, Ватикана

Ден трети. Площад Испания, испанските стълби с френската църква над тях и пред нас Via Condotti и Via del Corso.

Разгледахме района, много подходящ за шопинг, а тези две улици са с най-скъпите магазини. Вървейки по Via del Corso, видяхме Piazza Colona, където се издига 30 метрова Колона на Марк Аврелий и по нататък Piazza Del Popolo с две еднакви църкви и две знаменити кафета и един обелиск на 3000 години. Съвсем наблизо, като се мине по Via di Ripetta се намира Ara Pacis или Арката на Мира, на Август. Олтарът на Мира отбелязва единственото столетие без големи войни до ден днешен – от 13 г. пр. Хр. до 14 г. от н.е.

Цветя по масите

На следващия ден разгледахме базиликата San Giovanni in Laterano.

Това е патриаршеската катедрала на Рим, на която папата е епископ. Влязохме и в Баптистериума – параклис, в който през ранното християнство са се извършвали кръщенията. Баптистериума към San Giovanni in Laterano е първата сграда, построена за тази цел в Рим. Продължихме и разгледахме базиликата San Clemente, разположена на 10 минути пеша от Колизеума. Тя е най-святото място за българите в Рим, защото в криптата й е погребан Св. Константин Кирил Философ, има стенопис на светите братя и паметна плоча от името на България. Погребването на Свети Кирил в San Clemente не е случайно. Солунските братя откриват мощите на Свети Климент, раннохристиянски светец, епископ на Рим с важно значение за църквата по онова време.

Рим

Заобикoлихме Колизеума и вървейки безцелно като истински туристи стигнаме до

Circо Massimo

Всъщност той не беше включен в програмата ни. Някога арена за състезания с колесници, сега е една поляна, посипана с камъни. Хората си разхождаха кучетата може би на най-живописното място за разхождане на кучета – срещу останките от Римския форум между хълма Палатин и хълма Авентин. Оттам продължихме и стигнахме до остров Тибър по Ponte Fabricio. Но не продължихме отвъд Тибър до квартала Trastevere. Остров Тибър е малък остров с формата на кораб, има болница, една църква и сладоледаджийница. На път за Капитолийските музеи минахме покрай Театъра на Марчело и портата на Октавиан. Театърът е много голям и много прилича на Колизеума. Бил древен летен театър, построен през последните години на Римската Република, официално открит през 12г. пр. Хр.

Musei Capitolini

задължително трябва да се посетят от ценители. Площадът на Piazza del Campidoglio е проeктиран от Микеланджело, така че двете сгради по фланговете само изглеждат успоредни, но всъщност сe разклоняват странично. Тези две сгради са Капитолийските музеи, където през 1957г. са подписани Договорите от Рим, с които се създават Европейската икономическа общност (ЕИО) и Европейската общност за атомна енергия (Евроатом). През 2004г. там е подписана и Европейската Конституция, която трябва да се отбележи, е един неуспешен договор, който така и не влезе в сил Полетът на WIZZ Air а.

Рим

Полетът на Wizz отново беше ранен и сутринта започна в 03:30 ч. посред нощ.Полетът на WIZZ Ai В заключение искам да кажа, че за пет дни с пешеходни обиколки и с карта разгледахме исторически център на Рим. Ако имахме екскурзовод нямаше да видим нещата по начина, по който ги видяхме. Ако имахме екскурзовод този пътепис или на каквото ви прилича, нямаше да се роди.

Автор: Катюша Иванова

Други разкази свързани с Рим – на картата:

Рим

4 коментара to “Мека пролет в Рим”

1. Ivan каза:

Браво, хубав пътепис.
    След няколко седмици ще сме по стъпките ви.

2. Ема каза:

Браво! Отнесох се в мечти за бъдещо посещение в Рим и в припомняне на детайли от лекциите по история на изкуството. Ама едно е да ти го преподават и да ти показват репродукции, съвсем друго е да вдишваш въздуха от тези места и очите ти да не могат да се нагледат на величествената красота, създадена от човешкия гений.

3. Biliana каза:

Увлекателно написано, дори леко нескромно – обявили сте се за прекрасен организатор, а преди това сте разказали за съвършената си неорганизираност. Симпатично, да кажем! С две леки корекции: FiumiCino и DaVinCi. „ch“ в италиански, се чете „к“.
    Поздрави! 🙂

4. maronkata каза:

Браво и от мен!
    много хубав, приятен и семпъл разказ за този необикновен град, който се надявам да посетим с приятели през Май. Разказа е изпълнен с много спокойствие и красота, а снимките определено карат мнозина да завиждат, че сте ги видели със собствените си очи и че сте усетили духа на на историята!