май 10 2010

В Тунис на почивка(2): Картаген и Сиди Бу Саид

Днес, след кратка почивка, продължаваме с разказа на Славейка за Тунис.

Започнахме с Ясмин Хамамет, а сега ще тръгнем към Картаген и Сиди Бу Саид. Приятно четене:

В Тунис на почивка

част втора:

Картаген и Сиди Бу Саид

Когато решавахме избора ни за екскурзия в Тунис, тя беше съобразена с това, дали сме отишли да почиваме или да поемем например в няколко дневна екскурзия в пустинята Сахара. Изборът ми беше Тунис- Картаген- Сиди Бу Саид. Сахара я оставихме за следващият път, когато ще имаме повече дни на разположение.

Тунис-Картаген-Сиди Бу Саид

започва от столицата на Тунис – град Тунис.Самият град е изпълнен с живот с изключително натоварен трафик. Скоростта на движение се спазва от всички, като на всякъде се срещат пъплещи автомобили, „шофиращи модерни жени” , а шофьорът на автобуса пее автентични песни през целият път. Задръстванията са навсякъде без това да прави впечатление на никого. На трамваите казват „метро”. Докато пътувахме към гр.Тунис, гида сподели с нас, че в държавата им ще бъде ситуиран новият Дубай и сега се подготвят за това.

Тунис

На екскурзия Тунис-Картаген-Сиди Бу Саид

Самата столица Тунис е изпълнена с живот.

Като самият Тунис е опасан с не дотам привлекателни квартали. Направо са си истински гета и те разтъсват.

Тунис

Крайните квартали на Тунис

Медината,

която е разположена в столицата им е и най-голямата в Тунис, като малките криволичещи улици са десетки и със сигурност просто ще се загубиш. Ние само прекрачихме прага и, а миризмата може направо да те убие.

Медината на град Тунис

Втората ни спирка беше музеят Бардо

Задължително е посещението на най-големият музей за мозайки Бардо. Това са мозайки събрани от цял Тунис/ извадени от домовете на хората и подредени отново/от римско време. Те разказват с невероятните си багри за традициите, желанията и стремежите на населението и ни потапят в една незабравима отминала епоха.

Картаген, Тунис

Преди това музеят е бил дворец на хафсидите от 13в.

Музей Бардо, Тунис

Римски мозайки в музея Бардо

Римски мозайки

Следващата спирка е Картаген

В превод Cartage означава „нов град. Всъщност това, което се вижда останало от някога великият град представлява част от възстановените руини на една Римска Баня. Над тях е изградена президентската резиденция, която е забранено да се снима.

Картаген, Тунис

Останките от римска баня в Картаген

Останки в Картаген

Екскурзията завършва с посещение на

Сиди Бу Саид – „синьо-белият град”,

в който е невъзможно да не се влюбиш. Един автентичен и миниатюрен средиземноморски рай. Криволичещи улички изпълнени с подканващи продавачи, красиво изрисувани сувенири и арабски сладости – и време, което просто е спряло завинаги.

Сиди Бу Саид, Тунис

Сиди Бу Саид

Пазарче

Мога да кажа, че не съжалявам, че не избрах екскурзията в пустинята Сахара . Другите от хотела, които избраха нея останаха ужасно разочаровани. През цялото време е валяло дъжд и не са могли да направят сафарито с джиповете, наводнило се е едно то селата в пустинята и е имало доста удавени и накрая са ги вдигнали в 4 сутринта и са им продали фурми от резерва на Тунис с изтекъл срокна годност. Надявам се следващият път ние да имаме късмет със сахарския воаяж.

Мисля вече да спирам да пиша, при това първо посещение на Тунис видях толкова малко, а то ме докосна и просто разтърси с естествената си съвместимост на съхранените традиции и стремежа да се развиват, където арабската „толерантност”просто незабележимо те впечатлява. Дали ще се върна отново- със сигурност…

Край

Автор: Славейка Велева

Още снимки от Тунис:

7 коментара to “В Тунис на почивка(2): Картаген и Сиди Бу Саид”

1. Ема каза:

Славейче, не мога да се въздаржа да не ти кажа, колко много ме зарадва продължението на разказа ти. Две неща ме развълнуваха до краен прадел и не мога да ги скрия и да си премълча.
    Първо съвършените мозайки. Мога с часове да ги гледам и да откривам детайли, които показват съвършен усет за форма, за композиция и за цвят.
    И второто, което ми се струва поразително е бялата къща със сините решетки на балконите, вратите и прозорци и дървените капаци.

2. Slaveika каза:

Blagodaria mnogo Emi!Radvam se 4e i vtorata 4ast ti e dopadnala imam o6te mnogoo snimki ot museia bardo nikoi sum ka4ila v moia profil na FB 6te gi razgleda6 ot tam… Pozdravi ot men!

3. Stela каза:

ей, благодаря… Мога да разглеждам снимките ти във FB и без да те „добавям“, но ми се стори някакси нечестно-воайорско и ти пратих покана- възможност за балансиране на зяпането на снимки 🙂 Сред моите последни можеш да видиш албумче от Port El Kantaoui- местенце, все още не особено популярно сред българите, където попаднах случайно преди над година, наумих си да се върна точно там и го направих наскоро. След като прочетох, че си очарована от Сиди Бу Саид, нямам съмнение, че и П-Е-К ще ти „легне на … wish list-а“. И- да, ще се върнеш- тази държава или от раз те отблъсква завинаги, или те „дърпа“ от раз; не е за всекиго… Нещо като „питките на шосето“- вадят ги от чувал, напъхан в пластмасова кофа от (май) някакъв химикал, забрави за салфетки, ръкавици или други средства за хигиена; закупилият ги местен ги разпилява по задния плот на автомобилното купе; казваш си- „абсурд да докосна това, при това в началото на пътуване…“ и после… превръщаш абсурда в реалност, вкусна, с мирис на истински хляб… И това не е романтично, но е една от прекрасните дреболийки на преживяването- като това да минеш не покрай, а през „гетата“ точно след средиземноморско синьо-белия туристически рай на Сиди Бу Саид или „богатата“ част на Ла Марса…
    Да пътуваш все с усмивка в lenses и да разказваш… 🙂

4. Славейка Велева каза:

Здрасти Стела отново! Цял ден съм на mobile facebook.. нямам време за нищо след 4 почивни дни които имахме и затова чак сега успявам да ти отговоря… благодаря и се радвам, че ти харесаха вярвам, че ти можеш да ме изненадаш и с много повече дори и леко шокиращи разбира се снимки… ще се опитам да прегледам албума ти и ще добавя и още някоя и друга снимка от мудея бардо, че Еми ги хареса много.. допада ми да бърборя с теб не очаквах да върви толкова леко разговора.. както и да е вярвам, че ще се върна в Тунис, защото почти нищо не съм видяла, и това не ми е достатъчно.. но пък твоят стил ми харесва и с удоволствие ще прочета нещо и от теб от Тунис .. все пак приположение, че си там можеш и ти да ни изненадаш нали така.. уффф… знам, че ФБ wall e много неудобен… ама и ти си го заслужаваш … поздрави от мен!

5. Stela каза:

Благодаря за искреността 🙂 Скръцването и поскубването не ме обременяват с предразсъдъци към отсрещния, така че – ако провокирам- скърцай ми на воля- това си е нормален аспект на общуването. Не го виждам като негативен. И си го заслужавам в пълнота и безусловно, доколкото съм много наясно какво правя.
    Всъщност се включих по друга причина сега- да уточня, че не живея в Тунис- в България съм си. Прощавай, ако аз съм те подвела. Втората и по-важна причина за включването- да се присъединя към желанието на Ема да види повече снимки от музея Бардо- не съм била там и днес нямах време да разгледам всичко във ФБ-а ти. Предварително благодаря.

6. Lyubo Petrow каза:

Uwazhaemi priyateli,

Naj-napred se izwinyawam za latinicta, no az rabotya w Gafsa (Tunis) i pi6a ot kwartlen Internet-klub, k&deto, za s&zhalenie, kirilicata e ot druga Wselena!

S interes prosledih reportazhite na Slavejka – wsi4ko e taka, kakto go e predstawila… Ima i dosta powe4e za razglezhdne i opoznawne, razbira se…Tuk horata sa nayasno, 4e ot turiz&m mozhe i tryabwa da se pe4eli dobre! Ima mnogo dobri muzei i starini w powe4eto gradowe w prowinciyata – bih prepor&4al, napr. tozi w Tuzeur…I wsi4ko ot komentara na Stela s&6to e edna unikalna realnost – tuk naistina sa skarani s higienata w na6iya (Ewropejskiya smis&l:-), no towa hi4 ne e bolka za umirne – fakt, 4e we4e 6-ti mesec zhiweya kato pti4ka bozhiya, zabrawil za we4nite na6i prtesneniya za mr&snite r&ce i t.n…K&paneto wseki den ne se broi – bez nego 6te se izparim naprawo…
    S udowolstwie bih ud&lzhil maksimalno prestoya si tuk, za6toto ne samo pustinyata i neweroyatnata zhega (dnes, napr. mina 37°C o6te predi obyad!) sa ubijstweni i neweroyatno priwlekatelni ednowremenno!…samite hora sa unikalni s zhiwota si w 17 wek i dnes – s wsi4ki s&wremenni dostizheniya na ciwilizaciyta 4owe6ka! Dost&4no e 4owek da dojde tuk s otkrito s&rce i 4isti pomisli…No towa wazhi, razbira se, ne samo za Tunis!…
    B&dete!!
    Lyubo Petrow,
    Gafsa, Tunis

7. Stela каза:

Aslema, Любо. Хигиената е твърде голяма тема… всеки случай съм достатъчно наясно, че ослепително бялата униформа на суперлукс ресторантския готвач далеч не е гаранция от гаранция за спазване на очакваните от мен норми при приготвяне на храната. Както перфектният акцент на „We only wish to make you happy, mAdam“ на рецепциониста не е гаранция, че ще схване поне частично адекватно въпрос извън стандартния диалог хотелски гост-хотелски персонал. Веднъж част от усилията да се почисти до блясък масата, на която бяхме седнали, включваше небрежно отмятане на маркуча на шиша-та; мундщука падна в тревата и се заби в леко калната пръст (по крайбрежието валя миналата седмица след високите температури); … така и не усетиха защо се хилим тъпашки… Хората си чистят, просто по свой си начин (лъскат/полират или поливат с вода), както и са много съвестни и изпълнителни по свой си начин (изпълняват коректно онова, което са убедени, че си помолил/искаш или което потяхному е редно в ситуацията).

Моля опитай другия път да отвориш в „publi net“-a този линк http://forum.abv.bg/abv/lat2cyr.php Например, за да ни разкажеш за пустинята „и след нея“ или (попрочетох това-онова за Гафса) за римската баня там- твърди се, че все още функционира.
    И да не ти се получи кирилизацията- от мен поне си напълно извинен… спомняйки си блестящия си провал в поангличанчването на френско-арабски „публи-РС“ в един хотел. С моето невежество за момента само суркане на собствен лаптоп е спасението.