апр. 29 2010

В Тунис на почивка(1): Ясмин Хамамет

Днес отново ще подхванем пътя към Северна Африка. Славейка ще ни разкаже за почивката си и впечатленията си от Тунис. Приятно четене:

В Тунис на почивка

част първа:

Хамамет и Ясмин Хамамет

Когато тръгнеш на път, попътният вятър ще бъде твой приятел, само ако знаеш на къде си се запътил, какво търсиш и какво би желал да откриеш !

Имам толкова много да напиша, а просто не знам от къде да започна! Дали не е твърде рано да напиша тунизийското ни пътуване или просто да се поддам на емоциите, пък каквото стане! Ще видим!

Няма нищо по –хубаво от лошото време – да, за Емил Боев е така, но за нас? Добре, че се редуваха и слънчеви и дъждовни дни, а за 25 жертви на „наводненията” в Сахара – не съвсем

Но нека да започна от начало!

Африка е един от континентите,

който не съм посещавала до сега, но пък с голямо удоволствие избирах почивката ни миналата година. Падна едно велико търсене на подходящата агенция, подходящият хотел и разбира се най-подходящото време за почивка в Тунис. И понеже съм твърде капризна и си го признавам съвсем искрено, съм преровила почти всяка обява и съм изчела ужасно много мнения за всички тунизийски курорти, препоръчани хотели и най-вече „най-подходящия” сезон. Спрях се за началото на септември със средна темепература 25-28 градуса. Просто обещаваше да бъде идеално, но пък дори и в приказките идеалните неща са само на повърхността на излъскано от старост огледало, а самото докосване може просто да потъне в прах…отклоних се разбира се, но пък това си е абсолютно типично за мен и ще бъде постоянно.

За първи път пътувахме с Алфатур (тук Стойчо отново ще ми се кара*) а и не бях убедена, че това е най-добрият избор, но пък просто хотела , който бях избрала се предлагаше от тях на най-добра цена, а и отстъпките, който ползваме при тях покриват изцяло летищните такси. Така че изборът беше ясен! Агенцията – ясна, хотелът – Iberostar Averroes! Време е да полетим! Тунис е отдавна мечтана дестинация за мен, а съпруга ми обожава средиземноморският тип архитектура и почивката беше особено желана.

Тунис

Тунис е държава в Северна Африка и има широк излаз на Средиземно море, като бреговата му ивица е с дължина 1250 км. Граничи с Алжир на запад, а с Либия на юг и изток. Тя е населена предимно с араби, които са основната етническа група, заселила Тунис при арабското нашествие в ранното средновековие.Освен с тях в населението има е берберски етнос, който живее главно в планинските райони на Тунис, както и доста евреи! Част от Атласките планини са на изток, а южен Тунис навлиза в пустинята Сахара! Тунис е президентска република и първият и президент е Хабиб Бургиба. Той сваля монархията, премахва полигамията и дава равни права на жените. Те имат право на образование, работа, и специални права при развод. Официалните езици в Тунис са арабски и френски. Образованието в държавата е безплатно, като разбира се има и частни лицеи и университети. Здравеопазването е също като у нас — има държавно и частно, като разликата в цените е доста голяма.

Запазени традиции:

изборът на жена от родителите на мъжа. Според традицията няма как да се случи брак между мъж и жена от различни социални прослойки, а по закон никой няма право да спира автомобил, ако зад волана е жена. Дори полицията! Все още има забулени жени, но в предвид новооткрития феминизъм те се срещат не толкова често или пък просто не излизат от вкъщи.

Валута на Тунис:

Местната парична единица е тунизийски динар. Пари могат да се обменят във всеки хотел, а също и във всяко чейндж бюро или банка, като няма разлика в курсовете. При всяка обмяна е добре да се вземе касовата разписка, в случай, че при напускане на Тунис останат непохарчени пари, защото не могат да се изнасят извън държавата!Но пък такъв вариант няма, обикновено всичко, което обмените ще е за да си закупите сувенири.

Малка тайна: Като всяка арабска държава, бакшишът е  е по подразбиране. Бакшишите варират от половин динар до 5 ако сте много доволни, а те приемат с по-широка усмивка еврото. Като при  трансферите от и до летище дори и да са включени в цената е необходимо да се остави бакшиш поне от 1 динар.

Комуникации:

Мобилтел има сключено роуминг споразумение с два тунизийски оператора „Tunisiana” и „Tunisie Telecom”, като препоръчителен е вторият оператор, за да ползвате роуминг на по-ниска цена. Покрието е добро на всякъде. Без връзка с родината няма да останете.

Моят първи, неподлежащ на дискусия и естествен избор беше

Хамамет

Хамамет, Тунис

Хамамет е един от най-живописните курорти в Тунис, където всичко е потънало в зеленина, а Хаммамет в превод означава „място за къпане“. Южно от него е разположен

Ясмин Хамамет най-луксозният курорт

на държавата с построени или строящите се 4* и 5 * хотели

Хотели в Ясмин Хамамет

А една от най-важните забележителностите на града е

средновековната Медина,

която е запазила своята автентичонст и по малките криволичещи калдъръмени уличка се продават типични тунизийски сувенири, ароматни подправки, красиви шалове и пъстроцветни роби.

Медината на Хамамет

Най-добрите хотели в Хамамет са разположени в Ясмин Хамамет . Където разбира се щяхме да почиваме и ние. Моят избор беше

Iberostar Averroes

Но още с кацането на летището, Тунис ни погали с един топъл дъжд и нашият гид веднага ни посрещна с думите, че „сме благословени” щом сме им го донесли. Е той не спря, почти всеки ден валеше през деня… трябва да сме били направо целунати от бога.. но пък няма да се оплакваме ! И следващата невероятна изненада, хотела, който избрахме бил пълен и ще ни настанят в друг хотел/а аз избирах, търсих, рових, повдигах пластовете на мненията за да открия моят желан хотел и какво се случи? Big surprise! и дори да настоявахме, освен усмивки, поклони и разбира се обещани проверки, отпътувахме за

Iberostar Solaria

Хотел Iberostar Solaria

Това разбира се беше само за една вечер, /и до колкото прочетох след това е честа практика на Алфатур да заменят хотелите/но, разбира се, останахме там до края на почивката. Не мога да кажа без съжаление, че просто исках да съм си в избрания от мен хотел, но пък и новият ме заплени и от разочарованието не остана и следа.

Полетът ни беше късен и пристигнахме преди полунощ.

Ясмин Хамамет се намира на около 100 км от летището,

като движението през нощта /не че през деня в курорта видяхме задръствания / беше особено рехаво и всички спазваха скоростта, а автобуса просто летеше със 110 км в час.

Нещо невероятно – изпреварването в Тунис вечер си има свои правила.

Ето как става: Автомобилът на който му предстои да изпревари подава сигнал посредством присвяткане с дългите фарове и след това ги гаси и се движи в пълна тъмнина. Автомобилът, който предстои да бъде изпреварен включва за кратко аварийните, че е разбрал за маневрата и гаси и той светлините, отдръпва се надясно, леко забавя скоростта и в момента, когато започва самото изпреварване той включва дългите светлини, заслепява всички, но маневрата е изпълнена, а на никой не му прави впечатление и това е при всяко изпреварване /вероятно го има в техният курс по шофиране/.

Посрещнаха ни в хотела

без типичните за Турция например поклони, настанихме се и излязохме да разгледаме, това което ме бе избрало само. Хотелът е на доста голяма площ, но нямаш усещането, че можеш да се изгубиш. Намира се на 20 метра от плажната ивица и трябва само да пресечеш и да потънеш в белия и пухкав като току–що пресято брашно пясък.

Плаж

Хотелите в Тунис

се разминават с Европейската категоризация, затова задължително трябва да изберете поне 4* или 5* хотел.Като и дори самите 5* хотели се различават твърде много. Главната част от тях са на изхранване HB- „закуска и вечеря”, а малка част на на „All Inclusive”. Това е с цел да се подпомагат многото пръснати навсякъде ресторанти, които освен типичните тунизийски ястия предлагат и европейска кухня.

Ресторант в Ясмин Хамамет

Към всеки хотел има задължително открит басейн и разбира се, ако не е директно на плажната ивица, има запазена част от нея за ползване от всеки хотел и обикновено влиза в самата цена. Самите 4* хотели разполагат с добре оборудвани Спа центрове, а 5* с „Таласотерапия” включваща източни масажи, лечебни бани с морска вода и водорасли и ароматни масла. Всички хотели имат и своето кафене, в което можете да пиете арабско кафе или да пушите шиша (наргиле) с богат избор на аромати и подправки.

Малка тайна: Тунис е район богат на вина и затова „шиша” с различни видове грозде е много ароматен.

От доста години ходим главно на All Inclusive почивки, така винаги има какво да избереш за хапване. В самият хотел има изключително разнообразна и за всеки вкус храна, това включва типичните арабски питки, разннобразни рибни ястия, като месото не е на особена почит изключая пилешкото и телешкото.Но европейската кухня- италианската и френската са в изобилие. Напитките в Тунис са главно различни видове вина и бира, както и Тибарин – това е напитка от рода на ликьорите.Вода се пие само бутилирана и то в стъклени бутилки. Любимата ми част обикновено са закуските с невероятните арабски питки и палачинки, а пък зеленчуците наистина миришат на зеленчуци – съвсем истински ароматни домати. Аз разбира се не съм от най-големите фенове на рибните ястия, но както беше казал едим мой близък приятел всеки вкус се изгражда, стига да имаш търпението, желанието и подкрепата.За любителите на скариди, миди и други морски деликатеси би било истински рай. Преди всяка вечеря, имаше коктейл с много разнообразни алкохолни коктейли и плата с хапки, а виното в малки стъклени бутилки е наистина добро, сухо ароматно и с лек смесен вкус, а любимото ми капучино с двойно арабско кафе ме спечели напълно.

Във всеки един от хотелите Iberostar в Хамамет, а те са 5, има Theme Restaurant, така че ние успяхме да посетим ориенталския , но пък за мексиканския закъсняхме малко, ноооо свърши работа една усмивка.

Накратко за „ориенталския”

той не се различава по нищо от хапването в една българска къща по Великден – менюто включваше баница с месо, курбан чорба, агнешко с ориз и за десерт палачинки с крем „бавария”.

Мексиканският

не ни изненада особено /аз обожавам мексиканската кухня / зелена салата, подлютена боб чорба и пълнени мексикански питки и за десерт страхотна домашна торта. Просто прекрасно!

Когато си ALL Inclusive дори и за придирчив човек, ще останеш доволен.

Много

рядко хотелите в Тунис и особено в Ясмин Хамамет са директно на плажната ивица

/единственият там беше Averroes и затова го бях избрала/, но всеки хотел си има запазена плажна територия, а нашият плаж беше на една усмивка разстояние.

Ясмин Хамамет

Ние прекарвахме сутрините си на морския бряг, където морските вълни галеха с къдрава пяна брега, по обяд валеше дъжда, който си бяхме донесли от София, а следобедите прекарвахме на басейна в хотела ни, който беше една красива приказка!

Басейнът на хотела

Басейнът

Привечер задължително започваше любимият ми

шопинг тур

Пазаруването в Тунис разбира се носи типичните предизвикателства на арабския свят. В Ясмин Хамамет се намира старата Медина, по чийто калдъръмени улички са разположени невероятни млаки дюкяни с красиви сувенири. Самият вход на медината те посреща с импровизация на тунизийския живот.

Хамамет, Тунис

Възстановка на живота пустинята на входа на Медината

Възстановка

Килими

Килимите са това , което първо ви грабва окото, с невероятни багри и размери, като цената зависи освен от материала и качеството, а и от възлите от които са създадени. В Керуан е фабриката за килими, откъдето можете да си купите великолепни разцветки Основното затруднение идва от пренасянето им в самолета.

Медината в Ясмин Хамамет, Тунис

Килими, килими, килими...

Това, което обаче туристите обикновено купуват от там са „Пустинна роза”  – естествени образувания от вкаменен пясък, които наподобяват формите на рози, метални и невероятно красиво изписани керамични чинии, кожени изделия, Шеш — берберския шал, който се увива около главата, Шиша — наргилета и разбира се малки тарамбучки с камилска кожа красиво изрисувани.

Малка тайна: При пазаруване задължително е самото пазарене, което е толкова нетипично за нашата нация, но пък то доставя изключително удоволствие на тунизийците, който ви обсипват с красиви думи или искат просто да ви докоснат, а самата цена може да бъде свалена до 10 пъти, като на края и вие и те са доволни. И най-важното да не се купува злато, защото обикновено то просто не е такова, независимо дали е закупено от хотела или обикновен златарски дюкян.

Представление в хотела

Вечерите ни завършвах с невероятния Animation team, с много танци смях и нито миг спокойствие. Но умората сякаш не тежеше, а я посрещахме с желание.

В Тунис на почивка(2): Картаген и Сиди Бу Саид>>>

Автор: Славейка Велева

*Не разбрах защо ще се карам на авторката 🙂 – бел.Ст.

Още снимки от Тунис:

24 коментара to “В Тунис на почивка(1): Ясмин Хамамет”

1. Slaveika каза:

Защото мразиш да „рекламирам“агенциите, с които пътуваме! Затова Стойчо смятах, че отново ще търпя „градивната критика“ хахаха

2. Jesse каза:

Bravo! Prodaljavai da patuva6 i da ni razkazva6

Мразя рекламирането, но приветствам информирането – естествено, че ще кажеш с коя агенция си била, това е полезно инфо. А реклама би било, ако непрекъснато (т.е.повече от един-два пъти на разказ) натякваш името на агенцията. Но разбира се, че ще кажеш с коя агенция си била и дали си била доволна.

4. Slaveika каза:

Благодаря Jesse… Благодаря Стойчо за „уточнението“ 😀

Правилото за информираността и рекламите трябва всички да го знаят, а ти по никакъв начин не го нарушаваш

6. Lilia Ivanova каза:

Здравейте!
    Бяхме в Хамамет за нова година, в Иберостар Авероес – мога да кажа само суперлативи за хотела. Впечатленията още ме държат в плен, част от снимките ми видяхте по повод 1000-та публикация. Има много хотели на самия плаж, не само в този курорт, и в Порт Ел Кантауи, Сус, Монастир. Тунис е бивша френска колония и това определено личи. Най-светската държава в арабския свят има даже жени полицайки -! Красота, екзотика, отлично обслужване, страхотна арабска кухня, заслужава си да се види…Януарското море не ставаше за плаж, но пък температурите бяха около 18-20 градуса. Не се спряхме – включихме се във всички предлагани екскурзии – до столицата Тунис, до Картаген и СидиБуСаид, до зоопарка Фригия, тунизийски фолклор. И най-вълнуващото – двудневното пътешествие в пустинята – амфитеатъра Ел Джем, подземните берберски селища, камили, джип сафари, снимачната площадка на Междузвездни войни, оазиси, Кейруан. Това не бива да се пропуска!!! Специално искам да отбележа екскурзоводското присъствие – един колоритен Хабиб, завършил география в СУ:)-знаещ, услужлив и чаровен. За информация – доволни сме не за първи път от Он Травел.
    И ще чакам да прочета продължението, за да ме върна отново в Тунис…
    🙂

7. Ema каза:

Мамоо, каква красота! Каква чистота!
    Славейче, много красиво и романтично име са ти дали родителите! И сигурно е, че това име ти носи свобода, красота и неземно щастие. А и фактът , че си била

8. Ema каза:

Сори, ама пак „ми подскочи“ написаното, преди да го завърша и погледна за грешки. А и фактът, че си била на толкова интересно място и при такива удобства, говори за това, което написах по-горе. И аз ще чакам продължението. Снимките ти са повече от прекрасни. Просто ме правиш щастлива да чета и да гледам. Благодаря!

9. Петя каза:

Страхотен разказ, все едно си там. Браво.
    Ето малко снимки и от мене- http://www.trivago.bg/%D1%82%D1%83%D0%BD%D0%B8%D1%81-153

10. Slaveika каза:

Благодаря Еми .. вече сме приятели и във ФБ .. удоволствието е изцяло мое… радвам се че успях да ви поднеса един май повече фото разказ отколкото .. вътрешните ми преживявания.. но когато Стойчо и разбира се с голямата подкрепа на друг автор… разбира се Стела не мога да не те спомена … .. сякаш просто ми „заповядаха“да го напиша… останаха назад вътрешните емоции и преживявания.. но се радвам, че дори и този вариант Ви е харесал! Благодаря още веднъж на Стойчо.. за подкрепата!

„Заповядаха“? Би използвал думата „насърчиха“ 😉

12. Slaveika каза:

хммм благодаря за уточнението Стойчо… всъщност „притиснаха до стената“ би било абсолютно точно.. за справка може да се провери в ФБ …в сайта на пътепис… има доказателства…. хахаха

13. Stela каза:

Привет откъм Tunis- Menzel Bourghiba-Bouficha-PEK-Sousse, Славейка 🙂 Благодаря за споменаването. Признавам си 100% за притискане до (FB) wall-a; всъщност лаская се, че съм била достатъчно досадна, за да ни зарадваш с този приятен пътепис. Страхотно бе усещането да чета това, докато съм в същата страна… и да осъзнавам колко много още не съм видяла от нея (колко ли още посещения ще ми трябват…)

14. Slaveika каза:

Здравей и от мен Стела.. вярвам, че усещаш споменаването ти от мен е с огромна усмивка въпреки „hard and uncomfortable … FB wall“… прекарасно е че си в Тунис, което със сигурност означава, че отново ще прочетем нещо от теб в твоя exceptional style, който ме зарежда с много емоции..благодаря за хубавите думи…:-)

15. Stela каза:

Shukran 🙂 Стойчо ми пъхна сам в ръцете алиби, описвайки ме (справедливо) като кощунствено мързелива… За момента единствено реалистично е да нащракам ревюта за хотели в разни градове и курорти… и пак няма да е кратко.
    Да пиша за всичко би било „въх!-хава“- в допълнение към твоите затруднения да комбинираш емоции с обективност и полезност (които впрочем прекрасно си преодоляла), при мен има и огромно натоварване с впечатления и информация бита и работните места на хората тук… ако щеш и овчарските кучета и жабите в канала (с тези се сблъсках за пръв път сега). Вчера приключи работната част от престоя ми, днес уредихме смяна на Сус с РЕК (където съм нетърпелива да се върна) и…. Тунис е да се „овъргаляш“ в него, да го изживееш (ако си падаш по бързаща да се промени мърлявост и рахатлък), а описването- за след това- ако не си вече изживяващ друго другаде… Например… за пръв път си купих разговорник и експериментирам с реакциите спрямо моя „нов френски“; забавно е и провокира далеч по-адекватни реакции спрямо тези на перфектния ми английски 🙂 Пък и за пръв път не съм сама, а с любимия си колега/сестра- един доста различен начин на бъдене някъде, не по-малко приятен от обича(й)ния solo travel.

Надявам се Стойчо мило да публикува и следващите части от пътеписа ти, та да си ги прочета като приказка за лека нощ тия дни. Моля за много, много снимки- за мен това са други очи за нещата, които моите очи виждат… и ми е много хубаво да гледам и през нечии други очи. За благодарност първо с теб ще споделя рецептите за чай и супа, щом само успея да изкрънкам оригиналните такива.

Нещо за килимите и самолетите- те сладурите уреждат и доставка на килима до посочена от клиента държава… само дето не мога да си представя кой после ще посмее да диша до така оскъпения си килим, камо ли да стъпва по него.
    За покупки на вино на нетуристически цени- винарският район е Grombalia- не е далеч с кола от Хамамет и разходката там е забавна и в някои месеци- сред „шпалир“ от гроздопродавачи по шосето.

Прощавай, че се разписах така… явно пачуърка ми се удава повече от цялостните неща. Но пък е комплимент за пътеписа ти, доколкото не се очаква точно който е „на място“ да се радва да чете нечие чуждо описание на същото място 🙂 Сега вече е достатъчно топло навън и… ще ощастливя сайта с отсъствието си

16. Slaveika каза:

хахаха.. Стела … ще си призная забавлявам се когато пишеш… прощавам ти с цяло сърце намесата в my personal circle… ще чакам и твоят shaking cocktail of emotions… и в този дух получаваш адмирации за приключението с windows..aaaaaaa….lol… приятно прекарване в Тунис!

17. Марко Поло каза:

Здравейте!

Искам да дам още малко инфо за Ясмин Хамамет. Ние пътувахме с Тез тур (Tez Tour) началото на юни 2008 година. Общо взето и ние ги избрахме понеже предлагаха избрания от нас хотел на най-добра цена. Времето там беше идеално за нас – все пак Ясмин е на ширината на южна Сицилия и след ровене в сайтове за времето определихме периода и не сбъркахме. Ясно синьо небе и нито едно облаче. Хубавото беше, че чартъра пристига в Тунис рано сутринта и не ти се губи деня (естествено и този към София е рано сутринта, но все пак спечелихме 1 почти цял ден, за разлика от чартъри насред деня и нито първия, нито последния използваш реално :-). Най-странното беше, че на летището не ни поискаха летищни такси (авансово не бяха ни събирали такива от агенцията). На летището ни посрещна гид-българин, който надълго и нашироко ни обясни тънкостите на туристическото поведение в Тунис. Гидът ни обикаляше всеки ден по хотелите и ни питаше дали всичко е ок, което оценявам като много положително. Нямахме проблеми с хотела, т.е. настаниха ни в този, който искахме. Хотелът беше Vincci Lella Baya – това е хотелът от втората снимка на Стела (намира се точно до Иберостар Солария). Хотелът ни грабна с интересната си архитектура (вътре е невероятно красив, препоръчвам да влезете да го разгледате поне). Иначе се води на едно място 5*, на друго 4*, но по БГ стандарт е по-скоро 4*. Ние бяхме на изхранване HB, защото бяхме решили да оръшкаме всичко в Тунис. Имаше малко проблеми с храната заради испанските и гръцки скакалци – тези имам чувството, че не ядат по цяла година и после унищожават целия бюфет за около 20-30 минути, не повече. И просто от ресторанта не сварваха да заредят и след 20-30 минути ядеш аламинути. Други забележки по хотела нямам. Искам и горещо да препоръчам гореописаната двудневна екскурзия в Сахара – просто е невероятна. Цената й беше по 200 щатски долара на човек, гид беше рускоговорящ бивш студент. Частта на джипсафарито беше уникална – нямам думи да го опиша, трябва да се преживее. Надявам се да съм ви бил полезен!

18. Stela каза:

@ Марко Поло… Уточнение относно авторството- снимките, както и горния пътепис не са мои- авторът и на двете е Славейка.

19. […] с Ясмин Хамамет, а сега ще тръгнем към Картаген и Сиди Бу Саид. Приятно […]

20. Славейка Велева каза:

Здравей Марко Поло… при мен от основно значение е изхранването да бъде на All Inclusive защото съм изключително капризна на храна.. това е мой си недостатък.. но пък се събразявам с него.. иначе при всички ситуации хотела който бих избрала щеше да бъде Тадж султан или в краен случай лейла бая.. но идвата на на HB и затова сме в Iberostr… брлагодаря за прекрасния коментар .. поздрави от мен

21. mitaka101 каза:

Включвам се за да изкажа едно непредубедено (за сметка на това изстрадано) мнение:
    Преди няколко дни се върнахме от „почивка“ в Тунис. Като цяло сме много разочаровани, защо – ще стане ясно.
    Пътувахме с Алфатур и бяхме настанени първоначално в BARCELO HAMMAMET HOTEL (бивш MIRAMAR). В последствие се преместихме в MARILLIA в YASMINE HAMMAMET.
    За незапознатите ще уточня, че HAMMAMET е първоначалния курорт (стария), а YASMINE HAMMAMET е новия курорт на същата плажна ивица, но на 5км от стария. Това са най-известните им курорти, с които се гордеят. Положението в останалите е още по-зле…
    BARCELO ни беше ГОРЕЩО препоръчван от Алфатур като прекрасен хотел с чудесно обслужване. Това се оказа една голяма измама. Прословутите му 4 звезди биха отговаряли максимум на 1 по нашите стандарти. Обслужването е най-отвратителното, с което съм се сблъсквал.
    Плажа в HAMMAMET е прекрасен – много фин бял пясък, който не оставя прах по кожата, водата е чиста – няма водорасли, плажа не е пренаселен, няма джетове и прочие простотии:
    BARCELO има разкошен парк:
    А сега отрицателните страни:
    малко снимки от първата стая в която ни настаниха:
    на първата се вижда слънчевия лъч, който палаво се провира през дупките на пердето и ме събуди първата сутрин, на втората – една размазана бубулечка, убита мъчително от предишен обитател на стаята, на третата – лобното място на гадинката от предната снимка – точно над главата ми…, а на последната снимка личи здравословната плесен в тоалетната.
    След като набързо се запознат с показаните екстри отидохме на рецепцията да искаме смяна на стаята. Там някакъв обслужващ персонал от неустановен пол „много любезно“ ни обясни, че няма проблем (то той/тя си нямаше никакъв проблем) и ще ни сменят стаята,…, но УТРЕ. В 10 часа.
    Дойде „утре“-то и в десет часа друг „любезен“ служител на хотела ни каза, че за първи път чувал за смяна на стаи и , да можело, но…, УТРЕ. В 10 часа.
    И понеже бях подготвен (около 130 USD в дребни банкноти) – та мушнах 2 от тях и се сдобихме ВЕДНАГА с една от най-добрите стаи в хотела.
    При нея мухъла беше само по завесата, но поне тя (завесата) беше здрава, а плочките в банята бяха сменени преди не повече от 20 години. Я да ви покажа и тази завеса:
    Оказа се, че имаме други „екстри“ – ако вода от нашия душ падне на пода на банята – наводнява тавана на банята под нас. Благодарение на това в стаята нахлуваше обслужващ персонал, който забърсваше банята ни по всяко време, но най-вече между 14 и 15 часа.
    За десерт в новата ни стая витаеше една непреодолима СМРАД на канализация, от която не можахме да се отървем. СМРАД е слаба дума за нежния аромат, който ни принуди да сменим хотела въобще.
    Свързахме се с агента на ТЕЗ ТУР (Александър) – много любезно и оправно момче, та благодарение на него (и финикийските знаци) се прехвърлихме в MARILLIA в YASMINE HAMMAMET.
    Оказа се, че хотела пак е 4-звезден и почти отговаря на 3-звезден нашенски, но чистотата и обслужването бяха в пъти по-добре.
    За сметка на това – плажа не става. Пясъка не е толкова фин, има боклуци и треволяци, а морето е пълно с гадни червени водорасли. Не от онези с дългите листа като в Турция и Гърция, а малки плуващи като жабурняк гнусотийки. Нищо – седяхме си на басейните – те поне бяха чисти и достатъчно големи.
    Друг плюс на YASMINE HAMMAMET в сравнение с HAMMAMET е, че можеш да излезеш и да се разходиш в нещо различно от циганско гето. Имат си пазар – МЕДИНА, който е красиво ограден и живописен, имат си яхтено пристанище и крайбрежен булевард.
    Имат си и тълпи от нагли манг@ли (пардон, араби), които се опитват на всяка цена да ти пробутат боклуци на цена минимум 20 пъти над разумната. Няма шанс да се опиташ да разгледаш нещо (доколкото има неща за разглеждане) без минимум 30 пъти (броих ги) да те питат :от къде си, познаваш ли Стоичков/Балъков, искаш ли хубаво „…“ – каквото там ти пробутва, защо не го искаш, ма имал много добра цена, ма пак ли не го щеш, ма тя цената била повече от добра, ама виж го само колко е хубаво, ма как тъй не ти трябва – даже много ти трябва, ама за къде бързаш, ама няма да намериш по-хубаво ,,, никъде и т.н. и т.н. – хайде върви се разхождай.
    Да не забравя да допълня – хавлиите в хотелите НЕ СТАВАТ за ползване. Перат ги редовно, но са поне на 10 (може и на 20 или 30) години и са износени до неузнаваемост и трайните лекета си стоят. В BARCELO кърпите имаха едва забележим кехлибарен оттенък върху първоначалното бяло, а в MARILLIA – леко сивкав оттенък. Друго ценно за мен открите е, че таксиметраджиите са същите като нашите – ако ги вземеш от стоянка се пазарят за минимум двойна цена, а ако спреш някой движещ се – цената по апарат е доста по-евтина от тази в България.
    Да вметна и нещо за прословутите екскурзии – единствената, която за мен си струва е „Светлинното шоу“. Струва си, защото франсетата са им го направили много културно и зрелищно, понеже преди самото шоу има запознаване с традиционният им поминък с безплатни (!!!!!!!!!!!!! в Тунис – Безплатни!!!!!!!!!!) снимки със статистите ( в смисъл че ти се снимаш безплатно с тях с твой фотоапарат – защото някъде взимат пари и за това – например при слона на Ханибал на входа на Медината), има още две шоута – пак безплатни, традиционна Тунизийска вечеря включена в цената (от нея всички си тръгват гладни – да си предвидите нещо за дояждане в хотела), а и самото Светлинно шоу е много красиво и оригинално – надявам се някой ден и в Бг да си имаме такова …
    Екскурзията до Картаген е клопка – от Картаген са останали 2 (две) прави колони и няколко подземия, а акцента на екскурзията е Медината в Тунис – пазаренето в техния пазар.
    Екскурзията до Сахара е още по-голяма пре@бавка – уж всичко е включено на цена 83 евро (тя някак си магически става 122 евро, ама карай), но ВОДАТА си я плащаш. Солено. А ако вземеш Кока-кола от бедуин в пустинята – ще ти струва – … – 20 евро или си оставаш там 🙂 бедуински шегички 🙂
    Плащаш си НАЕМ за дрехите, които ти дават за да яздиш камила с тях. Иначе всичко друго е включено в цената (освен ако не измислят още някой начин да ти измъкнат парите).
    И така вместо да си почина си прекарах голяма част от времето в разправии с местното население, платих си като за почивка в Ибиса, а получих спане в нещо като Ахтополско бунгало.
    Няколко думи за Сус – понеже има прецакани и в тази дестинация – това е втория по големина град в Тунис с население 1,5 милиона. Визията е на едно огромно циганско гето – километър след километър едно/двуетажни къщи и мизерия. Нещо като Орландовци на площ колкото София. Има, разбира се „туристически район“ – ясно обозначен с табели. Там има палми, улици, тротоари и (относителна) чистота. Извън района, обаче … Естествено има и Медина, където да оставите парите си за нещо автентично Тунизийско като Индонезийски шалове, Китайски дрехи и чанти/якета/обувки от камилска кожа.
    Не бих препоръчал тази дестинация никому.

22. валето каза:

За съжаление съм съгласен с предният пост на Митака.Интересно е в Тунис но само за един път,втори път едва ли ще повториш.Бях 2008 год там в Ясмин Хамамет,в хотел 5зв Ел Муради /Задължително в Тунис само 5зв,за да си горе долу добре/.Това е новопостроен комплекс ала Албена българска,разбира се в мавритански стил,и доста великолепие.Но както казват по горе пищещите-ХОРАТА,хората според мен са калпави,не само таксиджиите гледат яко да те излъжат,трябва и да внимаваш ако тръгнеш да се пазариш,не може да не купиш защото ще стане накрая скандал ако се откажеш,абе изобщо-Примерно Медината в Ясмин Хамамет е едно изкуствено създадена Медина,има и много бутафорни склуптури.Истинската Медина може да посетиш като се поразходиш до грТунис,но е много тясна _а пък не знам и дали не е опасна,задушаваш се в нея от теснотия.Но по въпроса за хората,предварително бях разбрал бе ако имаш проблем викай високо ,POLICE wHAT do you want police.Тъй като това е една тоталитарна страна,много ги е страх от полиция,така и аз се спасих от едно спречкване в така наречената Медина в Хамамет след неуспешна сделка на женами за някакъв скапан накит.Въобще интерсно като характер място с не особено любезни хора.Плаж отличен,пак досадни спасители,като видяха хубавата ми дъщеря,не мога да я опазя от тях,досада!В ресторанта също,келнери любезничат,повече от колкото ти е необходимо Една бут червено вино/превъзходно туниско вино/беше 17 тун лири,тоест 18-19лв.Посещението на Картаген е колкото да кажеш че си бил там,има две детски гробчета и това е и до тях римски бани.Хубаво е в градчето синъото Сиди Абу Саид,красиво и там ще си купиш каквото искаш местно-медни тави,кирпич и дрХубаво е и в Къщата с мозайките/забравих как се казва/Но е препълнено от туристи.Горе долу с това се изчерпва Тунис -екзотика,мавританска архитектура и не особено любезни люде/не знам защо?/.И нещо интересно-видях жив фенек-чудно хубаво пустинно животно лисица!Супер готино!След Тунис още не мога да се навия да ида в Египет.За разлика от Израел-където е супер и арабите са по ниски от тревата,а евреите са много любезни.Все едно си във Европа,но в стила на Близкият Изток.Та така,не може по кратко да се опише!