Еднo гражданче в пустинята(5): Из пустинята към „Татуин“

Днес завършваме пътуването на Финдли из Тунис. Вече бяхме в столицата на страната, а после и в римския град Дуга, както се разходихме до няколко оазиса в Сахара и даже нощувахме там.

Днес ще продължим из пустинята Сахара, за да посетим планетата Татуин.

Еднo гражданче в пустинята

част пета

Из пустинята към „Татуин“

След жестокото преживяване – нощувката в берберски палатки наред Сахара, продължаваме да бродим из пустинята и по-точно към множеството стари берберски селища. Някои от тях са изоставени, други обитаеми, но те са различни в зависимост от терена. А теренът е разнообразен.

Берберка – Тунис

Берберка. Татуировките по лицето показват към кое семейство принадлежи и какъв е семейният й статус. Обичаят вече е забранен по закон. Управлението се стреми да изкорени старите обичаи и да превърне Тунис в модерна държава.

Първата ни спирка е Зрауа

– изоставено селище в подножието на каменист хълм, до което стигаме трудно, въпреки че се движим с джипове 4х4. Тук само бялата джамия сякаш е недокосната от времето, докато селището, изоставено преди десетки години, прилича на странен декор от филм с много разрушения.

Зрауа – изоставено берберско селище. Тунис

Зрауа. Идеален декор за пейнтбол битка или филм за войната в Ирак

Всъщност в околностите на Тузьор, Дуз и Татуин са снимани немалко известни продукции като “Междузвездни войни” или “Лорънс Арабски”, също и много каубойски филми. Като изключим палмите, пейзажът тук е изключително подобен на този в американския Див Запад.

Матмата

е центърът на най-голямото берберско триглодитно (пещерно) общество и селището, защитено от ЮНЕСКО, носи името на берберското племе, населяващо региона. Тук домовете представляват, грубо казано, дупки, издълбани направо в глинестите скали.

Матмата, Тунис

Домакинята ни опече вкусни питки с мед. Пещта е просто дупка в земята, във вътрешния двор на жилището в Матмата.

Тези отшелнически жилища се състоят от дълъг коридор, който завършва в нещо като вътрешен “двор”, около който пък като лабиринт са наредени малки самостоятелни помещения за спане, хранилища и др., издълбани директно в меката скала.

Горният етаж е достъпен с въже. Яко си ожулих ръцете, опитвайки да се кача

Някои от помещенията са разположени високо, на „втори етаж“ и достъпът до тях е със стълба или въже с навързани по него възли и изисква доста сила и умения. Там, разказаха ни, се отделят момчетата, когато започнат да възмъжават, за да бъдат по-самостоятелни.
Вътрешните помещения са боядисани в бяло и са прохладни в жегите. Над вратите със синя боя са нарисувани символи за закрила, късмет и против зли сили – риба или ръката на Фатима.

Матмата, Тунис

Хотелска стая в троглодитно жилище

Някои от тези жилища са пригодени за туристически посещения, а други са превърнати и в хотели, като например жилището на Люк Скайуокър от “Междузвездни войни”.
В югозападния край на Тунис, сред каменистата пустиня са разположени

Земите на ксур

(или ксар в ед.ч., което означава берберски дворец). Това са укрепени комплекси с размерите на миниатюрни селища са служили както за складови помещения, така и за живеене в периоди на опасност. Повечето са двуетажни, но някои се издигат и на 4 или 5 етажа, с долепени едно до друго тесни и дълги помещения, подобно на кошери.

Ксар Улед Султан, Тунис

Ксар Улед Султан, където е снимана част от Междузвездни войни

Ксур се срещат на много места, обитавани от берберите, но най-много около градовете Меденин и Татуин – едноименната планета, на която живее Люк Скай­уокър от култовия „Междузвездни войни“. Точното място, където е сниман филмът, се нарича

Ксар Улед Султан

и е разбираемо защо е един от най-посещаваните и добре запазените в Тунис, но той е само един от 17-те запазени ксур в региона, така че изборът е голям.

Ксар Улед Султан, Тунис

Ксар Улед Султан отгоре

Освен тези наистина интересни фортифицирани селища, други любопитни обекти в региона са и полуобитаемото селище Шенини, изоставеното село Дуйрет, където се намира хотел със стаи, вкопани в скалите, както и изоставеното селище Гермесса, разположено високо на каменист хълм.

Гермесса, Тунис

Гермесса

Шенини, Тунис

Шенини е разположен по цялата вертикала на хълма. Докато стигне човек до горе в жегата и а-ха да започне да халюцинира

Хотел в Дуйрет, Тунис

Хотел в Дуйрет

Най-хубавото на Тунис е, че е толкова близо до нас, но е тотално различен свят. В Тунис все още има много автентичност, която е загубена в Европа. На много места тук това, което за туристите е атракция, за местните е ежедневие и не се налага да обличат костюми, за да го пресъздадат. Достатъчно е да бъдат себе си.
Тунис е много истински, много автентичен, без да е преексплоатиран. И е място, в която можеш да се завърнеш, защото съвсем не си видял всичко.

Край

Автор: Финдли

Всички снимки:

Може да харесате още...

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.