Из Южен Джендем (край Калофер)

С днешния разказ искам да ви пожелая весели празници и да знаете къде можете да изкарате няколкото предстоящи почивни дни. Приятно четене:

Из Южен Джендем

край Калофер

Колкото и да не ми се иска, понякога времето в Сопот не става за летене. И колкото и още по-малко ми се иска да си призная – нелетателните дни понякога ми харесват. Летните нелетателни дни обикновено са идеални за излет след природата. То, „излет”-а, пак е вид летене, ама малко по-различен, малко по-земен, но не винаги по-скучен.

В един такъв нелетателен ден през август, пуснахме душите си да си полетят из

Южен Джендем.

Южен Джендем е едно от най-зловещо красивите и най-красиво зловещите места в България. Красотата там е мамеща, на моменти опасна, подла и дори живото-застрашаваща. Страхотно, нали 😉

Южен Джендем, Стара планина

Южен Джендем

Е, шегувам се… ама, малко. Разбира се, за нас не беше опасно, защото бяхме в долния край, откъм Калофер, следвахме специално направена еко-пътека, бяхме обути подходящо и времето беше ясно и най-вече – земята беше суха.

Сега, когато вече съм сигурна, че любопитството ви е разчовъркано, започвам от началото 🙂

Джендемът е местност в Стара планина

и ако искате да си я представите като местоположение глобално и мислено – намира се под връх Ботев, и в двете посоки – съответно Южен Джендем и Северен Джендем – между Калофер, Карлово и Априлци.

Ако искате да щурмувате връх Ботев, то удобните и безопасни маршрути, минават през Южен Джендем, като стартовата точка за щурма е стартова и за нашата разходка.

Въпросната стартова точка се намира на около 8 км. северозападно от Калофер, в близост до Калоферски мъжки манастир. Ако не знаете къде е северозапад, влезте в Калофер, попитайте за мъжкия манастир и ще ви упътят. Само не се стряскайте от така наречения път – асфалтът свършва след точно 200 м. и започва отново 200 м. преди манастира. Пътят е по-проходим с по-височка кола. 😉

Първата точка на еко-пътеката

е на около 200 м. зад манастира. Има табели и указания и мястото е добре поддържано – толкова добре, че дали ще следвате табелите в права или обратна посока е все едно – няма да се загубите 😉

Екопътека Бяла река

Еко-пътеката се казва „Бяла река”,

защото се движи по поречието на реката. През лятото, реката е по-скоро поточе със скокчета и миниатюрни водопадчета, но като видите как е издълбала скалите, за да си проправи път през тях, тръпки ще ви побият…

Бяла река

Затова нарекох красотата на Джендема „зловеща” – заставайки на някое от многобройните дървени мостчета над реката, се озоваваш между чутовни скали и чак брадичката ти започва да трепери, защото осъзнаваш колко си нищожен всъщност… Великолепно място за размисъл и равносметка!

Водопад по Бяла река

Пътеката следва реката и на места върви по самия ръб на планината. Разбира се, целият маршрут е обезопасен с дървени парапети, но въпреки това хубавите обувки и добре подбраното (сухо) време са силно препоръчителни!

По Бяла река

На определени (равни) места, сравнително равномерно разпределени, има любопитни кътчета с информационни пана. От едната страна на паното има картинка, а от другата – името на нещото на картинка 🙂  Темите са най-различни, но всички са свързани с флората и фауната на Джендема.

Калофер, България

Според указателните табели, разходката отнема 2 часа, но не разчитайте 2 часа да ви стигнат. Като сметнете, че има 8-9 мостчета на невероятни и невъзможни места, на всяко от които ще прекарате поне по 15 минути в съзерцаване и въздишане, и една беседка, която е съвсем в края на проходимата част на Джендема – там, където забравяш що е време и пространство – по-добре си предвидете към 4 часа за разходката 🙂

Водопадче

Преди да ви пожелая „приятна разходка”, трябва да ви обърна внимание на още нещо:

Имайте предвид, че разходката не е безобидна! Времето в Джендема се разваля два пъти по-бързо, отколкото навсякъде другаде. Когато завали дъжд, земята става кална и хлъзгава, а много от пътеките вървят по ръба на пропаст. Не разчитайте на дървените парапетчета да ви удържат. На места маршрутът е тежък за възрастни хора и малки деца.

Мост

И все пак: Не пропускайте да пристъпите в сърцето на Джендема, няма да съжалявате.

Още един мост над Бяла река

А на връщане, по път от Калофер към Карлово, спрете и хапнете прясна пъстърва. Ресторантът е до пътя, не знам как се казва, ние го наричаме „Рибката”, защото пъстървата живее в същата тази Бяла река, на която сте се възхищавали до преди малко – реката минава през рибарника и после кротко продължава по пътя си…

Приятна разходка и добър апетит!

Автор: Даниела Соколова

Други разкази свързани със Стара планина – на картата:

Стара планина

Може да харесате още...

1 Отговор

1. BALBI каза:

Добър пътепис!
    Като човек, който живее от малко повече от година в Калофер вече мога да споделя, че по голяма част от фактите са описани доста обективно 😉 – особено за пътя от Калофер за Бяла река.
    Мястото наистина е божествено и трябва да идеш за да го усетиш наистина!
    Добре дошли отново към нашия край!

Поздрави!

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.