мар. 19 2010

Вал Гардена

Май вече идва пролетта 🙂 Но това още не значи, че няма да четем за ски и за сняг – поне да знаем какво да правим другата зима. На ред е Стоян с краткото си описание на Вал Гардена. Приятно четене и не забравяйте да се включите в писането на юбилейния хиляден пътепис:

Доломитите

София – Любляна – Венеция – Вал Гардена

Тази година скиорската дестинация беше градчето Ортисей (Ortisei) на италиански или Санкт Улрих (St. Ulrich) на немски. То се намира в долината Вал Гардена в Доломитите в Северна Италия, почти на границата с Австрия. И така направихме резервация по Интернет за една нощувка в Любляна, запазихме си малък апаратамент в Ортисей и потеглихме в края на февруари. Ортисей е на 1 500 км. от София като пътя е само магистрали (разбира се с изключение на отсечката София-Ниш).

Тръгнахме рано сутринта от София и в ранния следобяд бяхме в Любляна. Хотелът беше в покрайнините на града, но абсолютно нов и с много любезен персонал. Времето беше много противно – проливен дъжд и ниски температури. Все пак направихме малка разходка из центъра – много кокетен с малки почти бутикови магазини и заведения. Словенците гледаха зимната олимпиада на огромен екран в центъра на града и под проливния дъжд стискаха палци за местните скиори. Като ги чуеш как говорят за техните спортисти, ще си помислиш, че са взели всички златни медали. Хапнахме в традиционен ресторант – ястията бяха близки до нашите, а за ракията да не говорим…

Вал Гардена – Долимитски Алпи, Италия

Вал Гардена

После продължихме към Италия и навлязохме по магисталите им с „мазен” асфалт и пет ленти, но с ограничение от 110 км/ч, което никой не спазва. Отбихме се и във Венеция. Беше пълно с туристи въпреки ужасното време – дъжд и вятър. За час половина обиколихме каналите и стигнахме до площада Сан Марко. Малко си мирише на канал, сградите са олющени, но се забелязва скъпия интериор.

Следващата дестинация беше

Ортисей.

Настанихме се и веднага отидохме да си купим ски-карта за Доломити Суперски. Тя важи за 12 ски-зони сред които са Кортина Дампецо, Алта Бадия, Вал Гардена, Чивета. Пистите са над 1 200 км. – ДА, хиляда и двеста километра и повече от 450 лифта. Има възможност от една ски зона да отидеш в друга без да сваляш ските. Тук изглеждаше, че е рая на скиорите. Така и се оказа.

На ски във Вал Гардена – Доломитски Алпи, Италия

На ски във Вал Гардена

В ясно време Доломитите са убийствено красиви .

Те са обект на ЮНЕСКО и представляват коралов риф на повече от 250 мил. години. Сравняват ги с атолите на Малдивите. Известният ски-маршрут Селаронда се вие около масива Села и можеш да ги обиколиш по посока на часовника или обратно за 4-5 часа на ски.

Следващите пет дни бяха спускане на писти (сред които и три от Световната купа), качване с гондоли и лифтове (дори на височина от 3 265 м.) и използване на ски-метро и ски-ескалатори. Голям „гъдел” за скиорите е, че могат да си проверяват в Интернет по колко км. са карали на ден. За пет дни ние „навъртяхме” 200 км. и бяхме използвали 70 лифта. По лифт станциите има кътове за собственоръчни малки ремонти на ските или точене на кантове. Цените по заведенията на пистите бяха същите както и в долината.

Вал Гардена – Доломитски Алпи, Италия

Из Вал Гардена

Обиколихме и околните селца на Ортисей – всички си приличаха по алпийските хижи и многото рисунки и дърворезба по къщите. Навсякъде можеш да опиташ хубаво местно вино и превъзходни плодови конфитюри. Оказа се, че областта е автономна, макар и в границите на Италия, но населението е с австрийски корени и говори предимно немски. Дори имената на градовете са с италиански и австрийски вариант (Ортисей/Санкт Улрих). През лятото по ски-пистите се карат колела, а в долината се играе голф.

Алта Бадия – Доломитски Алпи, Италия

Алта Бадия

Накратко и за цената:

Пътуване – бензин + пътни такси – 200 евро

Апартамент за трима души – 450 евро

Ски карта за 5 дни на човек – 200 евро

С две думи – заслужава си и то много.

Автор: Стоян

4 коментара to “Вал Гардена”

1. Sash каза:

Браво, Стояне! Вие скиорите сте облагодетелствани освен да изпитвате приятната емоция от карането на ски и да посещавате най-красивите места. Ето така я разбирам аз зимата, но понеже не карам ски остава да си джапам из калните софийски шльокави преспи. И да си обичам лятото.
    Моля те, напиши името на хотелчето в Любляна

2. stoyan каза:

Благодаря!
    Хотелът в Любляна се казва Ahotel. Резервацията е направихме в Интернет. Хотелът е малко встрани от центъра на града, но е нов и персоналът е много учтив!

3. Маргит каза:

Здравейте,
    заедно с приятели планираме пътуване до Вал Гардена в края на февруари 2011 г. Моля за инфо къде бяхте отседнали в Ортисей, тъй като информацията , на която попадам в интернет е само за много скъпи хотели, а ние предпочитаме да сме в апартамент.
    Благодаря за прекрасния пътпис!
    Поздрави
    Маргит

4. стоян каза:

Привет Маргит

По-горе е линка на апартаментите в които бяхме. Много са сносни, има и паркинг. Наблизо са до спирките за рейсовете за лифтовете.

Иначе за Вал Гардена – не се замисляй, а действай.