мар. 17 2010

Истанбул по Нова година (2): Капалъ чаршия и Египетския пазар

Продължаваме с разходката из Истанбул. Разходихме се по булевард Истиклял, а днес за нашия сайт ще  откриваме две от „класическите“ места за града – Капалъ чаршия и Египетския пазар. Приятно четене:

Истанбул по Нова година

Капалъ чаршия и Египетския пазар

Покритите пазари «Капалъ чаршъ» и пазарът на подправките «Египетски пазар»

Египетски пазар – Истанбул, Турция

Капалъ чаршия

Уникално като архитектурно съоръжение от пресичащи се галерии в които са подредени и отрупани със стоки от сувенирен характер 5000 магазинчета.

Злато и сребро из Капалъ чаршия – Истанбул, Турция

Злато и сребро из Капалъ чаршия

Магазин за лампи на Капалъ чаршия – Истанбул, Турция

Магазин за лампи на Капалъ чаршия

А лампи от този вид, «засветнати» с електрическа крушка от 15 вата стои много добре и в нашите интериори . Не стават за осветление, защото цветните стъкълца или мъниста, ръчно залепени върху стъкления балон, отслабват силата на източника на светлина вътре в лампата .

При пътуванията ми до Истанбул, аз купих няколко такива декоративни лампи за подарък. Две оставих за себе си.

Декоративни лампи на Капалъ чаршия – Истанбул, Турция

Декоративни лампи

Ето така изглеждат моите лампи. Те не са осветители в смисъла който носи думата „лампа”, а прекрасни декоративни акценти в интериора

Противно на ширещото се разбиране, че евтиниите се купуват в „Капълъ чаршъ”, съвсем не е така, защото подобни стоки в другите магазини са с по-ниски цени, но да се пазарура в този покрит пазар си е истинско удоволствие.

Декоративни лампи на Капалъ чаршия – Истанбул, Турция

Магазин за лампи

Не вярвам човек да си тръгне от този пазар без торбичка с подаръци за себе си и за близките си. Аз не можах да изляза без покупки и колкото пъти влизах там, толкова пъти измислях какво да добавя към багажа си.

Шах и табла на Капалъ чаршия – Истанбул, Турция

Шах и табла

А продавачите са меко казано «настойчиви». Вървях по една от галериите и в един момент ме пресрещна един господин с броеница и ме заговори. Настояваше да вляза в магазина му и да разгледам какви килими предлага. Казах му, че не проявявам интерес към такива стоки, но така настояваше да разгледам, че за да не го обидя, влязох и той започна да разстила различни по цвят и размер килимчета. Някои ми харесваха, но аз дори и не питах за цената, защото както вече казах нямаше да купя такъв артикул. По едно време човекът каза, че ще ми продаде, каквото си избера, и че дори да не нося в себе си пари, достатъчно е да имам кредитна карта. И когато му казах, че не притежавам такава карта, продавачът рязко загуби интерес да ми показва, обърна ми гръб и само дето не ме изгони от магазина, за това, че му изгубих времето…

Търговия на Капалъ чаршия – Истанбул, Турция

Търговията на Капалъ чаршия

Още когато започна излъчването на турските сериали в България, ми направи впечатление в какви красиви стъклени «вталени чашки се пие чай, за разлика от чашите за чай, с които ние пием чай.

Така един пъргав като невестулка продавач на чай се вървеше между хората в чаршията и разнасяши чай по щандовете и винаги имаше кой да си вземе чай.

И реших , че отида ли в Истанбул, ще потърся да купя за себе си и за подарък на най-близките си приятели точно такива чашки. Така че, можете да си представите на каква товарна камила заприличах при пристигането си в София.

Това са моите чашки за чай. Чаят ми е светъл на цвят, защото не е запарка от традиционния турски черен чай, а е ябълков разтворим и прелестен на вкус и аромат.Купих си опаковка от такъв чай пак от Капълъ чаршъ и то защото момчето, което ми продаде комплекта от чашки и лъжички свирна на момчето от отсрещното магазинче и то ме отведе до своя щанд отрупан с различни видове чай. Нямаше накъде да ходя и след кратък пазарлък понесох към хотела още една торбичка с няколко вида чай.

А пък как си си купих едно сребърно колие? Вървя си аз с торбичките и напредвам към изхода, като разбира се гледам наляво надясно. За миг се поспрях пред една витрина, защото там, на една облечена в черно кадифе стойка, забелязах красиво сребърно колие на нежна верижка. Само поспрях да го погледам и да разбера за себе си, след като ми харесва толкова, коя е причината да ми харесва?

Тава се оказа фатално, защото отвътре изскочи едно момче грабна колието, което бях загледала и направо понечи да ми го сложи на врата. Не позволих, но погледнах отблизо колието и верижката и да си призная, още повече ми хареса. Попитах за цената, 65 лири. Казах , «а, а а, не!» и тръгнах да си вървя. Ама момчето ми препречи пътя и взе да предлага по-ниски цени. Аз кимах отрицателно с глава и тъкмо да отмина, в уйдурмата се включи момчето от съседното магазинче, което до тогава само гледаше отстрани. Така самоотвержено взе да ме навива да купя това, което съм харесала. Гаджето на момчето от бижутерийното магазинче му било дошло на гости от България, ама пък момчето не било продало нищо досега и как нямало с какви пари да заведе довечера гаджето си на дискотека.

И кой знае още колко приказки щеше да изприказва приятелят «спасител» с цел да ме трогне, но аз вече бях капитулирала и попитах колко последно се иска за това колие? Цената вече беше паднала до 40 лири. Дадох ги, взех си колието красиво опаковано и вече без да поглеждам вляво или вдясно, се забързах към изхода, защото при толкова магазинчета, все щях да харесам още нещо.

А това вече е входът на друг известен покрит пазар, известен като

«Египетския пазар»  или «Пазарът на подправките»

Египетският пазар (Пазарът на подправките) – Истанбул, Турция

Площадът пред Египетския пазар

Египетският пазар (Пазарът на подправките)

И тук винаги пълно с хора зяпащи и пазаруващи. Някои от щандовете за сувенири са такива като в Капълъ чаршъ, но пък в Египетски пазар се предлага изобилие от подправки , локуми и ядки.

Локуми, сладки и ядки на Египетския пазар (Пазарът на подправките) – Истанбул, Турция

Локуми, локуми, локуми ...

Не знам как е с другите хора, но мен ме заболя главата, може би от тежките аромати от подправките и аз бързах да изляза на въздух, докато приятелката ми, с която бяхме влезли, с един списък от двадесет имена на подправки, ядки или изсушени зеленчуци, не спираше да търси най-доброто и на най-изгодна цена.

Подправки – Египетски пазар, Истанбул

Подправки

А ако ви се случи да сте в Истанбул по време на големите им тридневни национални празници, когато големите магазини не работят, тогава пак може да си купите нещо, което сте намислили, защото по малките улички около Египетския пазар се разполагат търговци с импроизирани сергии, а има и големи сергии за сушени зеленчуци, подправки и ядки.

Подправки и сушени плодове на Египетския пазар (Пазарът на подправките) – Истанбул, Турция

Подправки и сушени плодове

Гирлянди от сушени зеленчуци – Египетски пазар, Истанбул

Гирлянди от сушени зеленчуци

Странно изглеждащите виолетови «гирлянди» са сушени патладжани за готвене.

Площадът пред Египетския пазар (Пазарът на подправките) – Истанбул, Турция

Площадът пред Египетския пазар

Площадът пред Египетския пазар, Истанбул

Очаквайте продължението

Автор: Емилия Попова

15 коментара to “Истанбул по Нова година (2): Капалъ чаршия и Египетския пазар”

1. zarza каза:

Много добре си пресъздала атмосферата там, браво! И аз си донесох такива чашки от там, с малко пазарлък ги купих на добра цена.Капълъ черши е уникално място, не бива да го пропускате, ако ходите в града, а на линкчето може да разгледате още снимки и да прочете за Покрития пазар.

2. Ema каза:

ZARZA, благодаря. Много ти е хубав аватарът.
    И линкът ме отведе до споделените мнения на хора, с които имаме сходни емоции породени от посещението на това място.
    Наистина там в „Капълъ чаршъ“ има уникална атмосфера. Това не е просто място, откъдето можеш да купиш нещо. Аз се почувствах като в сергиен лабиринт. Ходила съм няколко пъти и никога не съм могла да се ориентирам правилно и ако съм попадала на магазинчето, което съм търсила да срещна, то е било само по чиста случайност. Имам и визитки на някои от продавачите с указания и схеми и както и да съм се опитвала да ги намеря, не ми се е получавало. На това му се вика „многотия“. Под един покрив 5000 магазинчета, от които 1500 златарски!

3. Radostina каза:

Едно от малкото неща,които не ми харесват в Турция е начина им на търговия.Предпочитам всяка стока да си е с фиксирана цена,не ми допада това надлъгване с продавачите.Но -въпрос на вкус.Освен това все пак си има достатъчо „нормални магазини“.

4. Ани каза:

ЕМА РАЗКАЗВАШ ТАКА УВЛЕКАТЕЛНО, ЧЕ МИ СЕ ИСКА ВЕДНАГА ДА ЗАМИНА И ЛИЧНО ДА ВИДЯ ВСИЧКО.

5. Galena каза:

Здравей!

Много интересно разказваш..

Наскоро и аз бях в Турция и се влюбих в тези лампи и килим4ета, но не успях оттам да си купя. Слу4айно да знаете от къде мога да си купя, дали има турски магазин тук, или някъде онлайн дали мога да си потърся?

Благодаря предварително 🙂

6. Ема каза:

Галена, благодаря за комплиментите. На мен също тези лампи ми сгряват сърцето и винаги когато ги погледна, ми напомнят прекресните места, които съм посетила.
    Не намирих нищо, с което да ти помогна, освен една визитка, която ми даде един много любезен продавач, от когото купих две такива лампи.

Adres Lampi Kapali Carsi-2 copy.jpg:

Adres Lampi Kapali Carsi-1 copy.jpg:

Няма посочен електронен адрес, но има други координати. Продавачите в тези магазинчета знаят английски и можеш да отправиш запитване за начина по който да си закупиш от тях някоя лампа. Те вече може да са си направили и сайт и да имат електронен каталог.
    Другото е да дадеш на някого пари и да се довериш на вкуса му да ти закупи и да ти донесе такова прелестно нещо. А третият и според мен най-за предпочитане начин е да се разходиш отново дотам и да си избереш сама от хилядите лампи, които висят като цветни слънца окачени по щандовете в Капълъ Чаршъ. На други места също се продават такива лампи, но хем изборът е по-малък, хем са на по-високи цени.

7. […] са чели моите по-стари пътеписи за Истанбул, (още, и още, и още – по обратен хронологичен ред)може би си […]

8. Ivan каза:

Здравейте! Преди няколко дни се прибрах от Истанбул, Севастопол и Новоросийск. Ходих и до Капълъ чарши. Не е нищо кой знае какво. На всяка сергия повечето неща там са едни и същи. Злато, локум (и други сладки) дъски за шах и табла и тук там нещо различно. Просто имаш възможност да си избереш от няколко места и ако си по-голям непукист и можеш да се пазариш ще направиш много добра покупка. Това е особеното.

Като цяло Истанбул е хубав, много голям, огромен град. Има много забележителности, които могат да се видят. На мен специално ми харесаха главните улици на града.
    Искам само да кажа на автора на темата, че е направил правописна грешка в заглавието на темата. Написал е „Истабул по Нова година“ като е пропуснал „н“. Не е фатално, защото се подразбира. Просто ако може да се поправи.
    Благодаря.

Не е по вина на автора, а на редкацията 🙂 Благодаря, поправено 🙂

10. Ivan каза:

Супер.
    Стойчо, имаш също малка правописна грешка в последния коментар 🙂
    Ако някой се интересува още от Истанбул може да погледне тук.
    Надявам се да не го приемете като спам.
    Благодаря.

Това е защото пиша по-бързо отколкото мисля 😉

12. Ема каза:

Иване и аз се върнах преди дни от Истанбул. Този път си бях измислила разходка до една махала, в пределите на византийската крепостна стена, в която се снима един популярен сериал „Пленителката на сърца“. Уж циганска махала, ама не е съвсем като махалите, които познаваме. Повечето къщи са няколкоетажни, чисти, тротоарът изметен и измит, няма ги надвикваците се хора от всякакви възрасти, няма ги полуголите неизмити просещи деца, няма и каруци и изобщо всичко е доста по-различно от нашато представа за ул. „Татарли“ например.
    Някой ден ще напиша молко текст и ще пусна снимки, защото е интересно и това да се види.
    Другото място, което посетих с приятели, е паркът „Емиргян“, където е центърът на т.н.“Фестивал на лалетата“. Такава красота, направо дъхът ти спира от свежестта и многотията на всички видове лалета, подредени в красиви композиции между свежо зелената трева. За съжаление , попаднахме точно на 23-ти април, което се води „Празник на децата“ и в парка беше такова стълпотворение от играещи си деца и техните родители, че и на трите паркинга не се намери свободно място за паркиране, та ние само пропълзяхме по асфалтовите алеи. Влязохме от долния край и излязохме от горния диагонал, с обещанието, че някой ден ще дойдем тук, когато не е задръстено от хора, за да можем да видим всичката красота на парка и да се насладим на изкуството да редиш картини от цветя в зелената трева.
    А пък навръщане минахме през кварталът с „небостъргачите“.
    И друго едно място на мен ми направи впечатление. Един голям булевард с името“Fevzi Paşa cad“ в квартал с името Fatih, където по протежение на цялата улица от двете й страни в сградите, се излагат и продават сватбени рокли. И по някои от горните етажи има такива магазини.

И много още интересни за скитане места има в Истанбул има, ама те сигурно и жителите на Истанбул не ги познаватл

13. Ivan каза:

Да Ема, няма начин =) Няма как да няма и такива улици. Това крайни квартали ли са или не, защото ние бяхме накрая до морето в една база с кораб, много близо до Капалъ Чарши и наистина имаше и такива гледки. Нормално е и да има такива тесни улици. Все пак населението им е два пъти повече от България, а са на много по-малка територия от нея 🙂 Иначе като цяло е хубав град. (Мое мнение) Истанбул е избран и за Европейска столица на културата за 2010г.

14. […] Капалъ Чарши Работно време 08:30 – 19:00ч. неделя – от 9:00 Капалъ чарши е любимо място на туристите и е най-големият закрит пазар в Турция, с над 5000 магазинчета. Повечето сувенири и турски лампи, наргилета, табли, възглавнички и прочие, са сравнително по-евтини в други магазинчета извън прословутия пазар. Ако умеете да се пазарите с търговците, е възможно да се сдобиете и с чудесни подаръци от Капалъ чарши на добра цена. Още информация за двата пазара […]