февр. 11 2010

На Тасос по Никулден

Днес пак ще отскочим до съседите. Този път Димка ще ни разкаже за остров Тасос покрай отбелязването на Никулден мината година. Приятно четене:

Сигурно малцина ще се сетят каква е връзката.

Днес на празника на свети Николай от град Мир, област Ликия, Чудотворец и покровител на моряци, търговци и банкери, ще споделя с вас малко снимки и впечатления от Тасос, защото всички гръцки острови си имат светец-покровител.

Тасос (Лименас)

Светец-покровител на Тасос е свети Николай.

Преди време тук разказах за островчето Амулиани, което си съперничи с Тасос по близост до нашата страна. До Амулиани се стига с малко фери от Трипити, а до Тасос – с по-големи ферита от Керамоти до главното селище на острова – Лименас.

Камбанария

Черквата Св.Николай в Лименас на остров Тасос, Гърция

Ето я камбанарията на църквата на свети Николай в Лименас.

Гръцки камъняци за пари ;-)

Археологическият парк

А точно до нея е и огромният археологически парк.

Както знаем, през античността и особено в десетилетията между гръко-персийските и Пелопонеската война, островът страшно се замогнал и разцъфтял.

Отличен климат, много зеленина, отлично местоположение, интензивни търговски връзки с най-различни племена и народи – елини, египтяни, траки, лидийци, мидийци, обаче и най-важното: монопол върху медни и сребърни мини на Халкидики…
Как да не процъфти един островен полис при тези условия?

Параклис на Св.Николай

Параклис

Малко параклисче на брега на морето. Напомня на моряците, като излязат от пристанището (Лименас) и навлязат в Егейското море, да не забравят за светеца, който пази всички на път в морската шир.

А знаете ли с какво е известно островчето отсреща?
Засега оставям това като въпросче към вас.
Ако никой не се сети, след няколко дни ще ви кажа отговора на въпроса.

Колона в черквата Св.Николай

Църква Св.Николай в Лименас

Олтар на църквата Св.Николай

Черковният олтар

Черква Св.Николай в Лименас на остров Тасос, Гърция

Черквата от вътре

А тези снимки показват вътрешността на църквата „Свети Николай“ в Лименас.
Отлично се вижда, че е бил античен храм, който след покръстването си тасосците превърнали в християнска църква.

Археологически музей в Лименас на Тасос, Гърция

Археологически музей

Освен стотици миниатюрни плажове и няколко малки селища с пристанища, хотелчета, кафененца и тавернички, в Лименас има и много богат археологически музей.
Чудесна експозиция и едночасов филм за историческото развитие на острова, който, както всички знаем от нашата история и нашата литература – „Тютюн“ на Димитър Димов, разбира се – е бил окупиран от българската армия през Втората световна война, когато, уви, сме били съюзници на нацистите…

Брегът на морето – остров Тасос, Гърция

Остров Тасос

Не съм била още на нито един на островите „от другата страна“ – най-западните, като Керкира, Итака, Закинтос и т.н., но определено, сред всички острови в Егейско море Тасос е най-зеленият.
Преди време тук писах, че никога няма да разбера защо цялата световна и гръцка снобария се тъпче на Миконос, който е един пустинен и пясъчен пущинак, без почти никаква растителност.
Тасос си заслужава името „изумруденият остров“.

И Аристотел, и още повече Теофраст са го харесвали много – заради зеленината и благоприятните му ветрове.

А бащата на медицината Хипократ някъде бил написал (но това не съм го проверила все още лично), че най-благоприятното място за живот, заради благотворните си ветрове и мек климат през лятото, е остров Тасос.

Манастир на брега на морето – остров Тасос, Гърция

Манастир на брега

Едно от любимите развлечения за туристите е еднодневна обиколка с корабче или по-скоро с голяма лодка около острова.
Спира се на няколко места за плаж и плуване в едни бистри и чисти води, каквито другаде не съм виждала.

А високо на скалите се вижда манастирът на свети Архангел Михаил.