февр. 04 2010

През новата граница Златоград – Термес (Ксанти)

Днес ще минем през толкова ново място, че все още не е отразено на Google-maps – Новият граничен пункт Златоград-Термес (Ксанти). Наш водач из тези дебри на картографията ще бъде Петър Събев, който използва първата възможност да мине през новия граничен пункт между България и Гърция. Както каза Иван Бедров „Още един начин да избягаме от мутризацията на българските курорти“. Приятно четене:

Министър-председателите на България и Гърция Бойко Борисов и Георгиос Папандреу откриха днес новия ГКПП Златоград-Ксанти на българо-гръцката граница. Това е първият пункт, който свързва област Смолян с гръцката част на Родопите. Новият пункт се открива само седмица след подписването на двустранно споразумение между България и Гърция. Очакванията от двете страни на границата са, че отварянето на пътя Златоград-Ксанти ще даде нов тласък за развитие на икономиката и туризма.

Източник: Deutsche Welle

С Биляна, тъста, тъщата и още две коли народ решихме да изпробваме новия ГКПП Златоград-Ксанти (ГКПП = Граничен контролно-пропусквателен пункт). От Пловдив до Златоград се стига за 3 часа спокойно каране, даже с една-две почивки. Освен ако не сте от Смолянска област, препоръчвам ви да минете през Кърджали и Джебел вместо през Чепеларе. Макар с 20 км по-дълъг, пътят е по-хубав и с много по-малко завои…

Препоръчвам ви и да си останете при вкусните родопски манджи в Златоград и да не преминавате границата. Но ако все пак сте решили да ходите в Гърция, нека ви предупредя:

• Митничарите работят като вчерашни… Може би поради факта, че минахме границата един ден след като откриха пункта и наистина си бяха „вчерашни“. Все пак, скорост от 15-20 мин. на автомобил си е доста бавна – предполага се, че момчетата предварително са били обучени как се проверяват лични карти, как се проверяват автомобили, как се натиска Enter и т. н. Надявам се, че с времето ще се отракат и ще поемат по-голям трафик.
  • Камиони не се допускат до този граничен пункт. За това си има конкретна причина и може да я видите веднага:

Към ГКПП Златоград - Ксанти

През Родипите към границата с Гърция

Пътят е стръмен, тесен и ужасно криволичещ. Минете ли от тук, проходът Троян-Кърнаре ще ви изглежда като детска игра. Разминаването на две коли е трудно и обикновено се налага да стъпят в банкета. Изпреварването е почти невъзможно, особено ако изпреварваният не прояви неистово желание да се свие на няколко сантиметра от скалата, за да пусне изпреварващия, който от своя страна е на няколко сантиметра от мантинелата. Гръцките Родопи са много по-високи, а наклонът им е силно променлив. Всъщност, вижте сами! Този път е двупосочен:

Към ГКПП Златоград – Ксанти

Пътят от Златоград към Ксанти

Пътни табелки почти няма, а никоя GPS карта все още няма информация за този път. Въпреки това без GPS сте тотално изгубени, така че ви съветвам да си вземете подробна карта на Гърция. City Navigator е много зле, така че препоръчвам да ползвате Auto Drive Hellas.

Колкото до селата и паланките, на места изглеждат по-мизерни и от тези в България. По-голямата част от населението и тук, както и в Кърджалийско са мохамедани. Много неща са същите, сякаш хората не са били разделяни от граница с години.

Самият Ксанти е най-ужасният гръцки град,

в който съм бил. Градът има едва 50 000 души, но трафикът му е по-зле от софийският. Има само тесни еднопосочни улички, подобни на Капанът в Пловдив, няма никакви места за паркиране, а тротоарите са толкова тесни, че хората често вървят настрани, за да се разминат с автомобилите. Няма кой знае какво да си напазарувате… Поради гореописаните причини, по-добре тръгнете с малък градски автомобил, отколкото с огромен широк джип. Старият град на Ксанти е може би единственото по-романтично място, но както казах, без GPS с подробна карта сте тотално изгубени…

Лично аз или бих си останал при вкусните родопски специалитети в Златоград, или пък бих минал през някой от другите ГКПП, освен ако не ме е хванала екстремистката вълна за пълзене по планини и тесни гръцки улички.

И накрая: три позитивни неща от екскурзията:

• Широката магистрала E90 и морето са само на 10-тина километра от Ксанти… Може би си струва, все пак.
  • В Златоград се запознахме със Спаска – майката на Виктор Калев. Невероятно мила и позитивна жена!
  • В с. Кирково, Кърджалийско кварталната кръчма има wi-fi и върти хитове от края на 2009 г.
  • Родопчаните са едни от най-готините българи! Сърдечни, спокойни и невероятно услужливи хора! Мюсюлмани и християни, напук на преекспонираните в медиите конфликти, живеят в хармония и си помагат едни на други…

Автор: Петър Събев

22 коментара to “През новата граница Златоград – Термес (Ксанти)”

1. Абе не беше толкова зле няколкочасовата екскурзия от Златоград до Ксанти. Пътя от гръцка страна верно е доста тесен в началото, около десетина километра, но времето беше много студено и мрачно и затова Ксанти ни се стори толкова ужасен. Ако беше слънчево и топло друг тон щеше да има пътеписа- уверен съм. Също и паркирането в Ксанти ни поизнерви, но пък вкусните октоподи в таверната в старото Ксанти ни поуспокоиха нали, Петьо ! Но като цяло българската родопска кухня в Златоград и по-точно в заведението на Славчо няма равна !

2. Фанка Фотева каза:

Не се лъжете да минавате през новата граница тва си е жива отрепия … караш караш и някрая даже незнаеш къде отиваш и през кулата и през златоград километрите до серес са едни и съши само където през новата пътуваш 8 часа а през кулата 5 и по прав път наистина след границата има 10 км на долу тесен път а до ксанти са 54 км и нямажив човек по тия пътища

3. Petkan каза:

Явно този МП е направен да обслужва живеещите в региона. Досега между Свиленград и Гоцето нямаше друг пункт. Колкото и трудно да е преминаването, все пак по-добре с него отколкото без него 🙂

4. Нед каза:

Не е чак толкоз страшно. Само 8км е този нош път. След тоша си е нормален път като за Родопите. Ама кво да се прави нямали са възможност да го направят по-широк 🙂

5. Като за начало да кажа и аз , наистина си така , което пише тук по – горе , и като се има впредвид , че минахме пункта в 04.00ч. сутринта онзи ден , нещата даже изгледаха още по-ужасни от това което колегата е написал.Тъмно наоколо , само скали и гори , няма жива душа , на пункта беше само един служител от българска страна , минахме за 2-3 минути .Спирачките надолу по тези склонове по-време на тия 50-тина километра загряха по завоите , имаше и лека мъгла , следва лош път без маркировка , навигацията показваше що годе някаква посока , но не беше върху пътя по който се движехме , беше си за притеснение , защото ми се беше сторило , че съм попаднал на край света , от видяното по тамошните селца , от мизерията в която живее народа там . другата отсечка след тези 8 км нов път до останалите 54 км до Ксанти са си трагедия , МНОГО ВНИМАВАЙТЕ за дупките и неравностите. наистина е ужасно , но после след Ксанти като стъпиш на абсолютно новата магистрала , всичко се нарежда.Успех на всички които са тръгнали за Гръцкото море :)).

6. vladobggr каза:

Здравейте!
    Аз съм от Златоград и от много години живея в Атина.
    Като чух за отварянето на тази граница много се зарадвах,прочетох тук първо
    и видях снимките,Благодаря на автора!!!
    Миналия месец минах през там и се прибрах в Златоград,като спестих около 4 часа
    път,наистина голямо удобство!
    Първия път ми се стори наистина кофти тесния път,но после ходих до Авдира поне
    5-6 пъти и с лека кола и с микробус и някакси свикнах…
    Не е толкова страшно,просто бъдете внимателни и карайте бавно по тесните участъци!!!
    Друго много важно в Гърция глобяват за колани понякога и на задните седалки,тегличи които не са вписани в служебната книжка и тъмни стъкла също не посочени в служебната на автомобила,глобите са солени !!!
    Дано съм бил полезен с този пост…
    Ако някой търси по подробна информания ,може да ми пише на имейла…
    Поздрави!

7. Звезделина Тодорова каза:

Има ли забрана в Гърция за движение на автомобили с тъмни фабрично стъкла.

Знам, че има забрана за нефабрично затъмнените. Но за фабрично?

9. Joy каза:

Вчера минах през Новата граница.Изобщо не са ни бавили .имаше един гръцки и един български полицай.
    За каква мизерия по селата на пътя Златоград-Ксанти само не разбрах?!
    Къщите им са като палати,а пред тях седят вместо нашите обичайни каручки автомобили и то сравнително нови.В селата им има оторизирани магазини на Vodafone,магазин за маркови дрехи,супер маркет и кафе.Несе сещам в кое село в България може да видим това.Пътят е наистина тесен ,но от гръцка страна си има табела на която си има препоръчителна скорост от 30км и като е спазваш всичко е наред.Аз лично щях 2 пъти да се сблъскам ,но защо ли и двата пъти беше с Българи!Този участът е наистина само 8км.останалите 42км до Ксанти са нормален път като този Пловдив-Смолян.(Без дупки).Табели по пътя не липсваха,даже голяма част от тях бяха и на латиница.
    На мен лично Ксанти ми хареса предвид че е само с 45 000 души е доста развит.Места за спиране има.В целият център си има Синя Зона.А иначе може да спреш и в по крайния квартал до планината.И да се разходиш пеш.Цените са нормални.В събота е пазарен ден там 🙂 През останалите дни може да разгледате стария град на Ксанти които се намира в Самия Център.

10. Joy каза:

миналата седмица и ние минахме през новия пункт.наистина барзо се минава.не сам съгласна,че селата им били мизерни като нашите.никъде не видях пусти и разрушени къщи като при нас,някакси я няма нашета занемареност и мръсотия,нито качени по тротоарите коли.ако ми кажете един град в българия които да се равнява на този не особено развит,провинциален,гръцки град,които се намира в едно място с много турци,ще ви е трудно,нали?дори и извън центъра,бяхме паркирали до стадиона,е подредено с градинки.явно колегата не ходил много из нашата държава.но все още има шанс нещата да се променят,ако го искаме,от нас зависи…..иначе нашата природа е по привлекателна от тази в гърция просто тук само да спреш да си напълниш вода на някоя чешмичка виждаш обърнати кошчета за боклук и ти става гадно…..просто тая забележка на колегата за мизерните им села ме провокира да пиша толкова много.явно такова ние в главите…..дерзаите….

11. REK каза:

ЕЕЕЕЕЕЕЕЕЕЕЕЕЕ ГАНЬО си е ГАНЬО:-(((((((((((( Винаги ще има нещо което му е криво.

12. nikolai.... каза:

Abe ei, vijte parvo na6te sela i sled tova komentiraite vizantiiskite…daje i cql jivot nqma da ni stigne ,kolkoto i da sa krali Papandreu,karamanlis ,mitsotakis ili papadopulos…..NIKOI JIVOT NQMA DA GI STIGNEM…taka ni se pada.

Сега разбирам защо точно няма да ги стигнем 😉

14. Мария каза:

На 27. 08. 2011 год. минах през ГКПП Златоград – Термес на път за плажа на Миродано(Авдира). Преминаването през граничния пункт трая по-малко от 5 мин. Плажът на Миродано беше чудесен. Обслужването на плажа и в ресторанта също. На връщане спряхме в гр. Ксанти и го разгледахме. Градът ми хареса както стария, така и новия. Екскурзията си заслужаваше. Не съжалявам!

15. morrt каза:

Останах с впечатлението, че някои от коментарите са писани от Ксанти. Или от мааалко преди Ксанти.
    Мда. Няма да ги стигнем гърците. А за американците и дума не може да става.

16. Митничар каза:

Само да те светна , уважаеми непросветени , че когато ти си минавал ден , след като са отворили ГКПП-то не е имало митничари , а само граничка полиция. Те отговарят за паспортно-визовия контрол. Митничарите горе бяха назначени, след около година. Пиша ти , защото аз самия съм митничар и работя точно на това ГКПП … Ама иначе нали… важно е да говорим , без много да знаем… Типично по български. Хубав ден!

Митничар? На вътрешно-европейска граница? Малко е странно. А инаше тук разказваме какво сме преживели, а не да даваме много акъл. Искам да кажа: добре си дошъл на сйата, но… малко по-кротко, моля

18. Минаващ каза:

Стойчо,
    Друг път като ходите тук-там си отваряйте очите и душата за да почувствате мястото/местата през които минавате. За да не пишете после глупости. Хубаво е да се подготвите предварително. От Златоград до морето има доста интересни неща, които да се видят.

Сигурен ли си, че прочете внимамтелно разказа?

20. stoyan каза:

znae li niakoi kolko km sa ot ksanti do solun s to4nost

21. redimag каза:

Wsichko beshe prekrasno ! I Zlatograd , i hotela , i horata , i shoseto do tam , staria grad , mechanite , gostopriemstwoto ! Na pat za moreto , prekrasni gledki , zapazen naturalen folklor !Ksanti – malko , chisto i interesno gradche ! Posle Mirodato i zlatistia plaź , tichia wetrec , spokojstwieto ! Moreto saziwi moite spomeni kato dete-takawa beshe wodata w Albena , Zlatnite , Słantchev briag predi 45 godini – chista , topla , sinia ! Niama , dzetowe , lodki za razhodki , parashuti ! Niama hoteli , niama prostotia ! Preporuchwam na wseki , kojto obicha tezi neshta ! A za kriwite psewdo turisti , koito iskat poweche Ewropa tezi mesta ne sa za tiah !