февр. 04 2010

През новата граница Златоград – Термес (Ксанти)

Днес ще минем през толкова ново място, че все още не е отразено на Google-maps – Новият граничен пункт Златоград-Термес (Ксанти). Наш водач из тези дебри на картографията ще бъде Петър Събев, който използва първата възможност да мине през новия граничен пункт между България и Гърция. Както каза Иван Бедров „Още един начин да избягаме от мутризацията на българските курорти“. Приятно четене:

Министър-председателите на България и Гърция Бойко Борисов и Георгиос Папандреу откриха днес новия ГКПП Златоград-Ксанти на българо-гръцката граница. Това е първият пункт, който свързва област Смолян с гръцката част на Родопите. Новият пункт се открива само седмица след подписването на двустранно споразумение между България и Гърция. Очакванията от двете страни на границата са, че отварянето на пътя Златоград-Ксанти ще даде нов тласък за развитие на икономиката и туризма.

Източник: Deutsche Welle

С Биляна, тъста, тъщата и още две коли народ решихме да изпробваме новия ГКПП Златоград-Ксанти (ГКПП = Граничен контролно-пропусквателен пункт). От Пловдив до Златоград се стига за 3 часа спокойно каране, даже с една-две почивки. Освен ако не сте от Смолянска област, препоръчвам ви да минете през Кърджали и Джебел вместо през Чепеларе. Макар с 20 км по-дълъг, пътят е по-хубав и с много по-малко завои…

Препоръчвам ви и да си останете при вкусните родопски манджи в Златоград и да не преминавате границата. Но ако все пак сте решили да ходите в Гърция, нека ви предупредя:

• Митничарите работят като вчерашни… Може би поради факта, че минахме границата един ден след като откриха пункта и наистина си бяха „вчерашни“. Все пак, скорост от 15-20 мин. на автомобил си е доста бавна – предполага се, че момчетата предварително са били обучени как се проверяват лични карти, как се проверяват автомобили, как се натиска Enter и т. н. Надявам се, че с времето ще се отракат и ще поемат по-голям трафик.
  • Камиони не се допускат до този граничен пункт. За това си има конкретна причина и може да я видите веднага:

Към ГКПП Златоград - Ксанти

През Родипите към границата с Гърция

Пътят е стръмен, тесен и ужасно криволичещ. Минете ли от тук, проходът Троян-Кърнаре ще ви изглежда като детска игра. Разминаването на две коли е трудно и обикновено се налага да стъпят в банкета. Изпреварването е почти невъзможно, особено ако изпреварваният не прояви неистово желание да се свие на няколко сантиметра от скалата, за да пусне изпреварващия, който от своя страна е на няколко сантиметра от мантинелата. Гръцките Родопи са много по-високи, а наклонът им е силно променлив. Всъщност, вижте сами! Този път е двупосочен:

Към ГКПП Златоград – Ксанти

Пътят от Златоград към Ксанти

Пътни табелки почти няма, а никоя GPS карта все още няма информация за този път. Въпреки това без GPS сте тотално изгубени, така че ви съветвам да си вземете подробна карта на Гърция. City Navigator е много зле, така че препоръчвам да ползвате Auto Drive Hellas.

Колкото до селата и паланките, на места изглеждат по-мизерни и от тези в България. По-голямата част от населението и тук, както и в Кърджалийско са мохамедани. Много неща са същите, сякаш хората не са били разделяни от граница с години.

Самият Ксанти е най-ужасният гръцки град,

в който съм бил. Градът има едва 50 000 души, но трафикът му е по-зле от софийският. Има само тесни еднопосочни улички, подобни на Капанът в Пловдив, няма никакви места за паркиране, а тротоарите са толкова тесни, че хората често вървят настрани, за да се разминат с автомобилите. Няма кой знае какво да си напазарувате… Поради гореописаните причини, по-добре тръгнете с малък градски автомобил, отколкото с огромен широк джип. Старият град на Ксанти е може би единственото по-романтично място, но както казах, без GPS с подробна карта сте тотално изгубени…

Лично аз или бих си останал при вкусните родопски специалитети в Златоград, или пък бих минал през някой от другите ГКПП, освен ако не ме е хванала екстремистката вълна за пълзене по планини и тесни гръцки улички.

И накрая: три позитивни неща от екскурзията:

• Широката магистрала E90 и морето са само на 10-тина километра от Ксанти… Може би си струва, все пак.
  • В Златоград се запознахме със Спаска – майката на Виктор Калев. Невероятно мила и позитивна жена!
  • В с. Кирково, Кърджалийско кварталната кръчма има wi-fi и върти хитове от края на 2009 г.
  • Родопчаните са едни от най-готините българи! Сърдечни, спокойни и невероятно услужливи хора! Мюсюлмани и християни, напук на преекспонираните в медиите конфликти, живеят в хармония и си помагат едни на други…

Автор: Петър Събев

29 коментара to “През новата граница Златоград – Термес (Ксанти)”

1. Абе не беше толкова зле няколкочасовата екскурзия от Златоград до Ксанти. Пътя от гръцка страна верно е доста тесен в началото, около десетина километра, но времето беше много студено и мрачно и затова Ксанти ни се стори толкова ужасен. Ако беше слънчево и топло друг тон щеше да има пътеписа- уверен съм. Също и паркирането в Ксанти ни поизнерви, но пък вкусните октоподи в таверната в старото Ксанти ни поуспокоиха нали, Петьо ! Но като цяло българската родопска кухня в Златоград и по-точно в заведението на Славчо няма равна !

2. Фанка Фотева каза:

Не се лъжете да минавате през новата граница тва си е жива отрепия … караш караш и някрая даже незнаеш къде отиваш и през кулата и през златоград километрите до серес са едни и съши само където през новата пътуваш 8 часа а през кулата 5 и по прав път наистина след границата има 10 км на долу тесен път а до ксанти са 54 км и нямажив човек по тия пътища

3. Petkan каза:

Явно този МП е направен да обслужва живеещите в региона. Досега между Свиленград и Гоцето нямаше друг пункт. Колкото и трудно да е преминаването, все пак по-добре с него отколкото без него 🙂

4. Нед каза:

Не е чак толкоз страшно. Само 8км е този нош път. След тоша си е нормален път като за Родопите. Ама кво да се прави нямали са възможност да го направят по-широк 🙂

5. Като за начало да кажа и аз , наистина си така , което пише тук по – горе , и като се има впредвид , че минахме пункта в 04.00ч. сутринта онзи ден , нещата даже изгледаха още по-ужасни от това което колегата е написал.Тъмно наоколо , само скали и гори , няма жива душа , на пункта беше само един служител от българска страна , минахме за 2-3 минути .Спирачките надолу по тези склонове по-време на тия 50-тина километра загряха по завоите , имаше и лека мъгла , следва лош път без маркировка , навигацията показваше що годе някаква посока , но не беше върху пътя по който се движехме , беше си за притеснение , защото ми се беше сторило , че съм попаднал на край света , от видяното по тамошните селца , от мизерията в която живее народа там . другата отсечка след тези 8 км нов път до останалите 54 км до Ксанти са си трагедия , МНОГО ВНИМАВАЙТЕ за дупките и неравностите. наистина е ужасно , но после след Ксанти като стъпиш на абсолютно новата магистрала , всичко се нарежда.Успех на всички които са тръгнали за Гръцкото море :)).

6. vladobggr каза:

Здравейте!
    Аз съм от Златоград и от много години живея в Атина.
    Като чух за отварянето на тази граница много се зарадвах,прочетох тук първо
    и видях снимките,Благодаря на автора!!!
    Миналия месец минах през там и се прибрах в Златоград,като спестих около 4 часа
    път,наистина голямо удобство!
    Първия път ми се стори наистина кофти тесния път,но после ходих до Авдира поне
    5-6 пъти и с лека кола и с микробус и някакси свикнах…
    Не е толкова страшно,просто бъдете внимателни и карайте бавно по тесните участъци!!!
    Друго много важно в Гърция глобяват за колани понякога и на задните седалки,тегличи които не са вписани в служебната книжка и тъмни стъкла също не посочени в служебната на автомобила,глобите са солени !!!
    Дано съм бил полезен с този пост…
    Ако някой търси по подробна информания ,може да ми пише на имейла…
    Поздрави!

7. Звезделина Тодорова каза:

Има ли забрана в Гърция за движение на автомобили с тъмни фабрично стъкла.

Знам, че има забрана за нефабрично затъмнените. Но за фабрично?

9. Joy каза:

Вчера минах през Новата граница.Изобщо не са ни бавили .имаше един гръцки и един български полицай.
    За каква мизерия по селата на пътя Златоград-Ксанти само не разбрах?!
    Къщите им са като палати,а пред тях седят вместо нашите обичайни каручки автомобили и то сравнително нови.В селата им има оторизирани магазини на Vodafone,магазин за маркови дрехи,супер маркет и кафе.Несе сещам в кое село в България може да видим това.Пътят е наистина тесен ,но от гръцка страна си има табела на която си има препоръчителна скорост от 30км и като е спазваш всичко е наред.Аз лично щях 2 пъти да се сблъскам ,но защо ли и двата пъти беше с Българи!Този участът е наистина само 8км.останалите 42км до Ксанти са нормален път като този Пловдив-Смолян.(Без дупки).Табели по пътя не липсваха,даже голяма част от тях бяха и на латиница.
    На мен лично Ксанти ми хареса предвид че е само с 45 000 души е доста развит.Места за спиране има.В целият център си има Синя Зона.А иначе може да спреш и в по крайния квартал до планината.И да се разходиш пеш.Цените са нормални.В събота е пазарен ден там 🙂 През останалите дни може да разгледате стария град на Ксанти които се намира в Самия Център.

10. Joy каза:

миналата седмица и ние минахме през новия пункт.наистина барзо се минава.не сам съгласна,че селата им били мизерни като нашите.никъде не видях пусти и разрушени къщи като при нас,някакси я няма нашета занемареност и мръсотия,нито качени по тротоарите коли.ако ми кажете един град в българия които да се равнява на този не особено развит,провинциален,гръцки град,които се намира в едно място с много турци,ще ви е трудно,нали?дори и извън центъра,бяхме паркирали до стадиона,е подредено с градинки.явно колегата не ходил много из нашата държава.но все още има шанс нещата да се променят,ако го искаме,от нас зависи…..иначе нашата природа е по привлекателна от тази в гърция просто тук само да спреш да си напълниш вода на някоя чешмичка виждаш обърнати кошчета за боклук и ти става гадно…..просто тая забележка на колегата за мизерните им села ме провокира да пиша толкова много.явно такова ние в главите…..дерзаите….

11. REK каза:

ЕЕЕЕЕЕЕЕЕЕЕЕЕЕ ГАНЬО си е ГАНЬО:-(((((((((((( Винаги ще има нещо което му е криво.

12. nikolai.... каза:

Abe ei, vijte parvo na6te sela i sled tova komentiraite vizantiiskite…daje i cql jivot nqma da ni stigne ,kolkoto i da sa krali Papandreu,karamanlis ,mitsotakis ili papadopulos…..NIKOI JIVOT NQMA DA GI STIGNEM…taka ni se pada.

Сега разбирам защо точно няма да ги стигнем 😉

14. Мария каза:

На 27. 08. 2011 год. минах през ГКПП Златоград – Термес на път за плажа на Миродано(Авдира). Преминаването през граничния пункт трая по-малко от 5 мин. Плажът на Миродано беше чудесен. Обслужването на плажа и в ресторанта също. На връщане спряхме в гр. Ксанти и го разгледахме. Градът ми хареса както стария, така и новия. Екскурзията си заслужаваше. Не съжалявам!

15. morrt каза:

Останах с впечатлението, че някои от коментарите са писани от Ксанти. Или от мааалко преди Ксанти.
    Мда. Няма да ги стигнем гърците. А за американците и дума не може да става.

16. Митничар каза:

Само да те светна , уважаеми непросветени , че когато ти си минавал ден , след като са отворили ГКПП-то не е имало митничари , а само граничка полиция. Те отговарят за паспортно-визовия контрол. Митничарите горе бяха назначени, след около година. Пиша ти , защото аз самия съм митничар и работя точно на това ГКПП … Ама иначе нали… важно е да говорим , без много да знаем… Типично по български. Хубав ден!

Митничар? На вътрешно-европейска граница? Малко е странно. А инаше тук разказваме какво сме преживели, а не да даваме много акъл. Искам да кажа: добре си дошъл на сйата, но… малко по-кротко, моля

18. Минаващ каза:

Стойчо,
    Друг път като ходите тук-там си отваряйте очите и душата за да почувствате мястото/местата през които минавате. За да не пишете после глупости. Хубаво е да се подготвите предварително. От Златоград до морето има доста интересни неща, които да се видят.

Сигурен ли си, че прочете внимамтелно разказа?

20. stoyan каза:

znae li niakoi kolko km sa ot ksanti do solun s to4nost

21. redimag каза:

Wsichko beshe prekrasno ! I Zlatograd , i hotela , i horata , i shoseto do tam , staria grad , mechanite , gostopriemstwoto ! Na pat za moreto , prekrasni gledki , zapazen naturalen folklor !Ksanti – malko , chisto i interesno gradche ! Posle Mirodato i zlatistia plaź , tichia wetrec , spokojstwieto ! Moreto saziwi moite spomeni kato dete-takawa beshe wodata w Albena , Zlatnite , Słantchev briag predi 45 godini – chista , topla , sinia ! Niama , dzetowe , lodki za razhodki , parashuti ! Niama hoteli , niama prostotia ! Preporuchwam na wseki , kojto obicha tezi neshta ! A za kriwite psewdo turisti , koito iskat poweche Ewropa tezi mesta ne sa za tiah !

22. Diana каза:

Ha колко км е най близкия плаж при влизане от този граничен пункт ?

По мои сметки с гугъл мапс – около 80 км

24. Адамов Атанас каза:

Благодаря на всички, които са писали. Необходимо е човек да види различните гледни точки. На мен ми предстои подобно изживяване, като все още не съм решил ще стигна ли до Ксанти или само до Златоград?Пътуването ни ще бъде само като автотуризъм и запознаване с непознати места.

Стига де, ще стигнеш до Златоград и ще спреш???

26. Жоро каза:

На пътната карта на България на сайта на АПИ http://www.api.bg/files/cache/ee0eb00e43d32119efe580788512c4a4_f13436.jpg има път от Рудозем до границата. Той съществува ли?
    А от град Златоград до ГКПП Златоград – няма нищо, празно.
    Някой знае ли какво е положението – явно съм пропуснал новината, заедно с АПИ?

Предполагам имаш предвид точката, в която пътят от Рудозем в посока юг опира в гръцката граница?

Като гледам на Гугъл стрит вю – пътят свършва в изкоп

28. Жоро каза:

Да, този в изкопа. Като гледам, той е 86, т.е. по-главен от 867 – през Златоград. Кой знае откога е направен и защо от гръцка страна няма нищо. Кой строи път без споразумение с другата страна и те да направят връзка…