ян. 28 2010

Из Индия (4): Вриндавана, Варшана, Нандаграм и Вриндакунд

Published by at 9:00 under Асен Генов,Индия

Продължаваме с обиколката на Асен из градовете и забележителностите на Индия. Вече бяхме в Делхи и Джайпур, в Пушкар и Кароли, както и Джайпур отново, Харидвар и Ришикеш, а днес продължаваме към Вриндавана, Варшана, Нандаграм и Вриндакунд. Приятно четене:

Из Индия

част четвърта:

Вриндавана – земята на Кришна

Намира се на около 140 км. южно от Делхи, по пътя за Агра. Население – около 50 хиляди (по данни от преди десетина години). Естествено, първото нещо, което може да се каже за Вриндавана е, че има между 5 и 7 хиляди храма. По един на всеки десет души.

Цветя за боговете – Вриндвана (Vrindavan), Индия

Цветя за боговете

Октомври-ноември е времето, когато мнозина се насочват към Вриндавана за Враджа мандала Парикрама – поклонническа обиколка пеш из най-значимите свети места в региона. Вриндавана привлича вайшнавите с това, че там Кришна е прекарал детството си. Тези, които искат да усетят и духовната атмосфера на Индия, освен туристическите и шопинг атракции и дестинации, задължително един ден трябва да отскочат за кратка визита до Вриндавана – земята на Кришна.
Храм на Кришна – Вриндавана (Vrindavan), Индия

Храм

Във Вриндавана пристигам от Харидвар с нощен автобус.

Пътуването, смело мога да кажа, беше най-тежкия преход до сега, заради безмилостното и нечовешко друсане, среднощната спирка нейде по пътя, където музиката така беше усилена, че ви заболяват тъпанчетата, както и крайно неудобния „интериор“ на автобуса. Спряхме рано сутринта в Матхура, родното място на Кришна, от където, с мото-рикша се отправихме към Вриндавана. Утрините в края на октомври са хладни и една ватена фланела няма да е излишна част от багажа ви.

Индийка

Освен нас, тук, в това време на годината, се стичат огромни групи индийски поклонници, последователи на вайшнавизма (почитане на Вишну, като върховен бог) от цял свят, както и туристически групи от САЩ и Европа, повечето от които гледат стреснато.
С цялото това множество градчето прилича на нещо средно между летния Созопол, Женския пазар в София и улиците около „Александър Невски“ във Великденската нощ. Буквално и без грам преувеличение! Огромни групи хора неспирно се точат по тесните вриндавански улички, проправяйки си път в двете посоки, предвижвайки се между визитите в отделните храмове. Към всичко това, добавете и рикшите, кравите, маймуните, автомобилите, моторите, подвикванията на търговците и… някой леко нервиран бик, от който се разбягва тълпата, след като е побутнал с глава вас или шофьора на някоя рикша. Всеки нов храм или магазин, до който се добирате, е подвиг.

Индийка

В околностите на Вриндавана има много важни за вярващите места, такива, като

градчето и хълма Говардхана, Варшана, Нандаграм

и други. За да добиете цялостна представа за значението и колорита на региона, препоръчвам ви да отделите достатъчно време и да ги посетите. Удобно е да обикаляте местата по река Ямуна или по-отдалечените дестинации, като Говардхана, Варшана и Нандаграм сутрин, а храмовете на Вриндавана надвечер, след 17 до към 19:30 – 20:00, когато ги затварят за през нощта. В промеждутъка ще ви остане време и за пазаруване. Първо обиколета сходните магазини и се уверете какви са цените. Не се хвърляйте на първия. Винаги има по-добра цена! Бих казал, 5-6 дни, около седмица, ще ви стигне за по-обширна разходка из Вриндавана и околностите. Хотели и места за нощувка ще се намерят за всеки вкус.

Говардхана

Говардхана се намира на тридесетина км. от Вриндавана. Може да се иде до там с Рикша. Удобно място да я наемете е пред Кришна Баларам Мандир (храмът на движението Харе Кришна, или ИСКОН Темпъл, както го знаят тук).

Индийка

Според преданието, преди около 5000 години, когато Бог Кришна е бил на земята, небесният цар Индра, разгневен на жителите на Вриндавана, изпратил унищожителен порой. За да спаси своите поклонници Кришна повдигнал хълма Говардхана на кутрето на лявата си ръка и го държал така цяла седмица, докато Индра научил урока си и спрял бурята, прекланяйки се пред могъществото на Бога.
Каменни къщички на свещения хълм Говардхана, Индия

Каменни къщички на свещения хълм Говардхана

Хълмът се смята за свят. Ако ви е харесала Индия, направете си малка къщичка от камъчета в подножието на Говардхана, за да се върнете един ден отново тук. 🙂
Сред местата за посещение са храмът с езика на Говадхана (от където се храни свещеният хълм), Манаси Ганга Кунд (езерце, до самия храм), Кусум Саровара (друго езеро с изключително красива и добре запазена постройка на брега), Радха Кунд и Шяма Кунд и други.
Езикът на Говардхана, Индия

Храмът Езикът на Говардхана

„Езикът на Говардхана“ е доста оживен храм

с няколко врати, водещи към тясно олтарно помещение. Поне 15 минути преди всяко отваряне на олтара, на всяка една от вратите се събира група от поклонници, носещи мляко, кокос и други дарове за свещения хълм. Свещеникът извършва кратка церемония, предлагайки благовония, светилник и вода, и пуска поклонниците да оставят даровете си. Снимките не са разрешени, но не са невъзможни.
Според преданията, преди време, при изкопи за кладенец, от земята бликнала кръв. Хълмът се явил в съня на копаещия и му казал, че това е езикът му, а на мястото трябва да бъде издигнат храм. Така и станало, а храмът функционира и до днес. Поклонниците предлагат млякото, „хранейки“ свещения хълм. Не рядко ще видите и поклонници, вървящи около хълма с нарочно пробит съд с мляко. Стичащата се тънка струйка обикаля Говардхана.
Храм Манаси Ганга – Говардхана, Индия

Храм Манаси Ганга

Езерото Манаси Ганга Кунд

се намира в центъра на градчето Говардхана. От тук започват и свършват поклонническите пътувания около хълма Говардхана. Вярващите считат къпането в Манаси Ганга Кунд, в определени отношение, за по-пречистващо дори от водите на свещената Ганг.
Езерото Врнда Сяма Кунд – Говардхана, Индия

Поклонници

Радха кунд и Шяма кунд са също свещени езера

В едното се е къпал Кришна, в другото – неговата съпруга Радха. Около тях са разположени множество малки гробници на вайшнава светци и места, където те са медитирали приживе. Не се къпете в езерата. По-добре е да напръскате главите си със свещената вода.
Храм Кусум Саровара, Индия

Храм Кусум Саровара

На Кусум Саровара

може да спрете на идване или на връщане към Вриндавана. Мястото е вероятно най-доброто за плуване. Кусум означава цвете. Понякога повърхността на водата е изпълнена с цъфтящи водорасли. Ако сте се уморили, може да останете тук около час, почивайки си от глъчката и жегата. Преди да скочите във водата се уверете, че под повърхността не плува някоя огромна водна костенурка. Може да е опасно ако я ударите с глава. По-добре влезте във водата цивилизовано, а не гюмеджийската.
Храм Кусум Саровара, Индия

Храм Кусум Саровара

Индийка – Вриндавана, Индия

Варшана

По-комфортно бихте се чувствали ако за подобен преход в Индия си наемете кола. Шофьорът знае къде да отиде, жегата няма да ви тормози, а шумът, клаксоните и глъчката по пътя остава зад прозорците на автомобила.
Учудващо е, но може лесно да бъде обяснено това, че за привидно кратки разстояния тук ви е необходимо много повече време, от колкото би ви отнело в Европа. Това е още една причина да предпочетете колата пред авто-рикшата.
Варшана, Индия

Варшана

Варшана е родното място на Радха

– според вярванията, съпруга на Кришна. Дворецът й се намира на един хълм, а в подножието му е разположено градчето. До основния храм се стига по тесни и стръмни улички. Постройката и храмът към нея са впечатляващи, както и всички останали, напълно нетипични за несвикналото европейско око сгради, построени в традиционен стил.
Стълбите към храма са изпълнени с търговци, предлагащи ви гирлянди за божествата в храма, старци и вярващи, определящи се или определяни за свети личности, които се надяват да спечелят милостта ви и да получат 1-2 рупии от вас.

Пила Покхар

Тръгвайки си от Варшана, може да спрете край езерото Пила Покхар,

Езерото Пила Покхар, Индия

Езерото Пила Покхар

където Радха измила ръцете си, а то придобило златист цвят, от където и името му. И до днес, цветът на езерото може да бъде описан и като златисто-жълт.

От Пила Покхар се отправяме към Нандаграм.

Према саровара

Наблизо, по пътя за Нандаграм, се намира и Према саровар. Тук се срешнали Радха и Кришна, разказват писанията и светите личности. Срещата им предизвикала такива емоции у тях, че сълзите им образували езерото Према саровара. Толкова била силна любовта им (према).

Нандаграм

Нандаграм е на 50-тина километра северозападно от Вриндавана. Градът, около хълма се нарича Нандагаон, а доврецът, в който, както се казва, е живял Кришна от 8 до 16 годишен, се намира на върха и открива гледка към цялата околност, включително и към Варшана. Местните брахмани с голяма охота ще ви предложат тур-гайд услугите си, а всеки контакт с тях предполага някакво дарение (дакшин).
Дворецът Нандаграм – Нандагаон, Индия

Дворецът Нандаграм

Храмовият олтар на Нандаграм изобразява Кришна, брат му Баларам, Яшода (майка им), Нанда Махараджа (баща им), Радха и др. Таванът и стените на храма са красиво изписани с картини от живота на Кришна и Баларам.
В подножието на хълма се намира и езерото Павана Саровара. Вярващите свързват мястото с това, че малкият Кришна е къпан от майка си Яшода тук.

Вриндакунд

Вриндакунд го посещаваме на път обратно към Вриндавана. Храмът е на брега на малкото езеро. Постройката и мястото са поддържани отлично! Наоколо Радха и Кришна се срещали тайно. Вринда деви обмисляла как да помага за срещите им. Храмът е в традиционен стил. Чист и гостоприемен!
Храм Вриндакунд, Индия

Храм Вриндакунд

Брахманът, който поддържа олтара, ще ви покани да хапнете и с удоволствие ще ви разкаже за Вринда Деви и са своя гуру, който поддържал мястото, езерото и храма десетилетия наред, преди да напусне този свят пак на това място.
Вриндакунд

Самият факт, че някой може да прекара няколко декади години от своя живот на това място, откъснато от светската суета и да приключи живота си пак тук, ме навежда на размисъл за всеобхватността и дълбочината на духовната традиция, култура и философска мисъл на тази страна.

……………………………………………………………………….

В никакъв случай не бих нарекъл видяното от мен „примитивно“ или „тъмно“ (по недолюбвания от мен израз „тъмна Индия“). Дните, които прекарах в Индия ме увериха в това, че вярата на тези хора им дава алтернативна на нашата (западна) житейска визия и философия. Животът има стойност за тях, защото им дава възможност за духовна реализация, докато модерният човек е вглъбен в преследване на успех на всяка цена. Смъртта за тях е преход към духовно съществуване, а съвременният човек гледа на нея като на край на възможността да извлича максимална полза за себе си. Това обяснява всичко, което може да видите в Индия. Или почти всичко!
А, на мен ми трябваше само това, за да запиша преживяванията си в Индия:
Оборудване за всеки пътешественик в Индия
Оборудване за всеки пътешественик

Варшана, Индия

Олтар

Край

One Response to “Из Индия (4): Вриндавана, Варшана, Нандаграм и Вриндакунд”

1. Мариана Димова каза:

Браво на Асен!За смелостта да бъде толкова много време в Индия и за това,че е споделил с нас толкова подробно това,което е почувствал и видял.Индия е магия!Само,който не е бил там,само той не знае това.
    Аз съм била за 10 дни в Мумбай,но няма да забравя това никога!
    Благородно завиждам на Асен за неговия преход из тази неизбродна страна,но и му се възхищавам истински!