май 30 2008

Тези дни пътувах до Загреб и Сараево. За Сараево малко по-късно, но сега за

Загреб

Загреб е не много голям

(според WikiTravel е около милион жители) град. Грубо по мои самолетни и автомобилни наблюдения е обаче, като територия, грубо колкото София.
Това означава, че градът е бил планиран внимателно, опасан е с широки булеварди и са предвидени много зелени площи. Видно е, че в периода след Втората световна война градът се е разпрострял значително извън тогавашните по-стари сгради в центъра. Но освен внимателното планиране прави впечатление и друго – многото свободно място в града. До всеки булевард има голяма зелена площ, отвъд която е тротоара и след още една зелена площ има сгради. Обикновено има и по някоя велоалея. Да има много, аз се сдобих с цяла карта на тях и се замислих как би изглеждала такава карта в София – една карта на града с една чертичка от хотел Родина до Княжево.

Загреб, Хърватска – един спокоен град

На повечето от тези зелени площи могат да се построят много много сгради. Но очевидно ако им трябват нови такива, те се строят отстрани на съществуващите, не между тях. Не че няма нужда от ново строителство, но просто общинският съвет явно е друга порода. И така градът е просторен и предлага страхотното чувство, че можеш да дишаш спокойно.

Другото нещо, което прави впечатление са

трамваите в Загреб

Целият град е опасан с тях и доколкото разбрах се движат денонощно. Освен обикновените мотриси имат и едни огромни тройни, а ми се мярнаха и няколко исторически. Така с трамвай можеш да стигнеш бързо и навсякъде. В пиковия час пълен трамвай не видях, просто вървят един след друг.

Zagreb Airport (ZAG), Ulica Rudolfa Fizira 1, 10150, Zagreb, Хърватска

Другия вид транспорт са естествено автомобилите (не видях метро, но с толкова трамваи…). Тъй като града и по-малък обаче, а булевардите – много и широки, няма особено много задръствания. Всъщност видях само едно, а се возихме на таксита доста и то доста и в пиковите часове. Та за такситата…

Загреб, Хърватска – един спокоен град

Местните таксиджии са същите като нашите в някои отношения

и много различни в други. Различни са, защото колите са чисти, шофьорите – спретнати и не пушат. И турбофолк липсва. Освен това на стоянката можете да се качите само на първата кола. Пред хотела една сутрин спря едно такси и от него слязоха двама души. Ние се опитахме да се качим, но от долу на улицата, където имаше стоянка, се разнесоха клаксони и викове и трябваше да се качим на първото от тях. В друг случай бяхме четирима и се надявахме да се качим заедно. На стоянката имаше един ван и ние се зарадвахме, но той беше последния на опашката. Шофьорът се съгласи да ни качи, но не отвори вратата, преди да отиде да пита всеки един от шофьорите преди него дали може. Предполагам, че пререждащите се не изкарват дълго…
В други отношения обаче са си като нашите – 120 km/h в бус лентата на жълто, директно срещу хората на една спирка, агресивно престрояване и яко псуване.

Загреб, Хърватска – един спокоен град

Следващото хубаво нещо там е огромната

пешеходна зона в центъра на Загреб.

Всъщност тя само някой от София, вероятно трябва да изненадва, но все още се учудвам. Цялата е покрита с кафета, бирарии и сладкарнички. Местната бира е много добра, а и едната сладкарница, в която седнахме, не ни разочарова. Цените обаче са си европейски. Това важи и за всичко останали между впрочем. Не достигат чак Виена, но доста се стараят 🙂

И накрая – летището на Загреб.

Това е едно от най-малките летища на които съм бил (за столица на държава) и определено е най-неуреденото. Пристигането ни беше що годе безболезнено, но заминаването…

Zagreb Airport (ZAG), Ulica Rudolfa Fizira 1, 10150, Zagreb, Хърватска

За начало – има само едно отворено гише за чекиране. Изглежда нормални, защото е 7:20 вечерта и май има обявени само три полета. И малката ни групичка от трима души минава бързо. След което се изсипват около 70-80 човека от (според мен поне два) автобуса. Другите наши хора, закъснели с няколко минути се озовават малко след средата на гигантската опашка. Друго гише не отваря. 30 минути чакане. Лошо. А тримата късметлии отиваме към паспортната проверка. Където…. няма никой. Минава една чистачка, после някакъв друг поддържащ персонал, но на паспортите – никой. Мярва се един митничар и ние го питаме защо няма никой. Той бодро отговаря да чакаме – щял да дойде някой в осем часа. Само след двайсет минути 🙂

И за капак от претоварването на летището (помнете – имаше цели три полета), изгубиха багажа на единия от нас. Просто забравили да го качат.

Но иначе града си е ок 🙂

Още снимки в галерията

Автор: Михаил Кенанов

Други разкази свързани със Загреб – на картата:

Загреб

2 коментара to “Загреб – един спокоен град”

1. Aнтон каза:

Дам, агресивното престрояване там е много типично. На мен ми беше дори забавно, защото поглеждайки напред си е като балет някакъв – във всеки един момент някой сменя лента.
    А иначе паркирането по центъра е умно уредено, има си зони и различни цени, в зависимост колко централно искаш да паркираш. Няма безплатно паркиране в центъра, няма коли по тротоари.
    А зоологическата градина е малка, но ужасно приятна!

2. Еve каза:

Загреб е един прекрасен град. Наистина толкова спокоен, толкова чист, толкова подреден. Била съм там няколко пъти и всеки път оставам все по-очарована. Просто момента, в който навлезеш в града те обзема някакво такова спокойствие и лекота.. самата атмосфера на града, архитектурата, хората, чистотата и т.н. ти действат добре и имаш възможността да ги почувстваш веднага. Не знам дали бих могла да кажа всичко защото не намирам думи, с които да опиша това уникално място. Искам да пожелая на всеки, който не е бил там да отиде. Да се потопи в една различна атмосфера.. далеч от безпорядъка в София, далеч от мърсотията и безредието, далеч от българския манталитет.