апр. 25 2017

Анадолската обиколка с кола (2): Мардин

Заедно с Домоседа продължаваме обиколката из Анадола – започнахме с Аксарай и Харан по пътя към Шанлъурфа и Гьобекли тепе. а днес сме в Мардин на кюрдска сватба, за да стигнем до Дара. Приятно четене:

Анадолската обиколка с кола

Мардин

на кюрдска сватба

С пристигането в

се ориентирахме интуитивно до най-доброто място да изпием по един Efes с гледка. Аз изпих. Много добра гледка.

Мардин, Турция

Остнахме очаровани. А аз останах допълнително очарован и от боб чорбата на терасата с гледка. А после и от хараб тавата в една закусвалня в стария град, в която се подлсоних от дъжда. А вечерта и от гювеча в една закусвалня в новия град. Която ни избра Мехмет. Мехмет ни е домакинът по каучсърфингова линия. Турчин. Имахме среща с него и с двама други, кюрди, на терасата на кафе Месопотамия до голямото медресе. Особено популярно сред професионалното съсловие на местните ходжи.

Докато ми вързваха малка тенекия се поразходих да хвана последните слънчеви лъчи над селото на отсрещния хълм. И зелената месопотамска долина в часа на най-дългите сенки. В медресето със стъпката на Мохамед в камъка се разговорих със задяващите се с външните хора хлапета. Те се шегуваха и закачаха едно с друго и си вменяваха националности и биографии. В крайна сметка най-правдоподобната хипотеза излезе, че по-голямото момче е сирачето с разстреляно смейство от Сирия, а по-малките момче и момиче са си местни кюрдчета, идентифициращи се с турското си гражданство. Пък моето лице било 100% турско.

Мардин, Турция Мардин, Турция Мардин, Турция

Старият град не е особено живописен отблизо (zoom in, англ.) Освен, ако не се опиташ да намериш

християнското наследство

апр. 24 2017

Армения и Грузия с Дачия (1): През Турция

Започваме едно пътуване из Армения и Грузия, заедно с Драган. Като първи етап ще минем 2000 км за 1 ден през Турция. Приятно четене:

През Турция

част първа на

Армения и Грузия с Дачия

Вече ми се насъбраха бая неразказани истории (Виетнам и Камбоджа, Индия през Оман, Нордкап през Чернобил), затова ще се опитам да понаваксам с пътешествието ни до Армения през 2014та.

След като лятото на 2013 година направихме една разходка до Норвегия с моите родители и с Lodgy-то, решихме, че не е коректно да пренебрегваме както Sandero-то, така и родителите на Таня. Схемата беше общо взето същата – родителите на Таня имат дългогодишни приятели, които от няколко години работят в българското посолство в Ереван, Армения и решихме да им отидем на гости, като комбинирахме пътуването с разходка до Нагорни Карабах (почти до Иран) и Грузия.

Винаги съм обичал да пътешествам извън отъпканите от туристи пътеки. Не че не ми харесаха скандинавският дизайн, или католическите катедрали, средновековните замъци и съвременната архитектура в централна Европа, но именно това, че не познавам никой, който да е ходил в тази част на света, ме привлече най-много. Повечето хора обаче въобще не са наясно какво изпускат.
Природата в Грузия е доминирана от Кавказ между Черно и Каспийско морета, а платата на долен Кавказ в Армения предлагат почти пустинни пейзажи, в които често се е сгушила някоя от най-древните християнски църкви.
На тази сравнително малка територия (горе-долу колкото България) се кръстосват ревностно християнство с ислям, Русия с Персия (Иран) и Турция – сблъсък на идеологии, които на нас са ни съвсем чужди.
Ние малко сме свикнали да обвързваме една географска територия с една държава, но тук нещата не стоят точно така. Историята тук е изключително пъстра – Кавказ през вековете е бил под влияние на много и много различни царства, империи, емирати, републики. Древни македонци, римляни, персийци, византийци, араби, монголци, отоманци и братушки – всеки е оставил по нещо от себе си. Успоредно с това тук още в първите десетилетия след „смъртта“ на Иисус Христос няколко от 12те апостола започват да проповядват християнската религия. Армения реално е първата държава, която приема християнството за официална държавна религия през 301ва година (ние по това време и ханове още не сме имали, камоли държава или пък религия). Арменската църква и до ден днешен е апостолическа – вярват в апостолите, явно защото са им ходили на крака. 🙂

Като се запъти човек към такова непопулярно място, си трябва повечко подготовка, за да се чувстваш спокоен и все пак да можеш да се насладиш на преживяванията. Успокояващо беше, че имаме познати, които живеят в Армения и ни бяха предупредили за евентуални изненади. Много ми помогна пътеписа на Валентин и книжката на Lonely Planet за този регион:

Армения, Грузия, Азербайджан – пътеводител

Освен това имам един приятел Вайк „Арменеца“, когото познавам от времената ми с Ладата (той имаше магазин за резервни части за руски автомобили), който изключително много ми помогна със съвети от къде да мина с колата и какво да очаквам по пътя, който на места „не в съвсем асфалтиран“ – много яко! Взех дори едно пакетче с подаръци за роднините му.
Сключихме една застраховка за колата (най-вече за да покрие пътна помощ, ако недай си Боже нещо стане) за 20 лева и една медицинска застраховка за четирима ни (по същата причина) за 35 лева общо. Тъй като в този район дизелът не е много разпространен, доста се притеснявах за качеството на горивото, което ще мога да сипя в дизеловото Sandero Euro 4, затова се обърнах за съвет към Joro 01 и той ми приготви една доста концентрирана отвара, която да наливам заедно със съмнителната арменска и грузинска нафта. Друга част от подготовката беше да намеря навигационни карти за Грузия и Армения. Оказа се, че такива има само за Garmin, а аз нямах такава, но използвах жокера обади се на приятел и се сдобих с Garmin от freelanders (навигацията му три години по-късно все още е в мен). В крайна сметка дори се уредих с две навигации Garmin.

Маршрутът ни включваше

преминаване през три държави с три различни валути: Турция, Грузия и Армения:

През Турция към Грузия – маршрут, карта

През Турция към Грузия и Армения

Още в София обменихме 300 лева за 365 грузински лари; 300 лева за 88 000 арменски драми и 200 лева за 290 турски лири. Тъй като в тази част на света евро-то не е много популярно, решихме да заложим на сигурно и взехме с нас още 300 американски долара. В интернет видях, че в Армения има ProCredit Bank и решихме останалите необходими пари да теглим от дебитната ми карта на място, а където можем да плащаме директно с картата. Продължи..

апр. 22 2017

Полуостров Крим – начало (10 част на С Форд от Кипър до Баренцово море, 2016)

Продължаваме пътешествието от Юг на Север из окупационнните зони в Европа с Форда на Валентин. В началото разгледахме остров Кипър (Северен Кипър (турски) и Република Кипър (начало и продължение). След това започнахме от Средиземноморското крайбрежие на Турция за да продължим към Кападокия и да направим обиколка на Източна Турция. Продължихме с разглеждането на Грузия и прекосихме Кавказка Русия до границата с Абхазия Опознахме и Република Абхазия – почти неизвестна за нас територия оттатък Черно море.

Днес започваме обиколката на окупирания от Русия полуостров Крим. Посещението на автора там е незаконно, защото е извършено без разрешение от украинските власти. Недейте да правите като него, защото ще подлежите на наказателна отговорност за незаконно проникване на украинска територия. Укрйан се отнася сериозно към този вид нарушения на границата й.

С Форд от Кипър до Баренцово море, 2016

Десета част

Полуостров Крим

(начало)

„Има само един миг между миналото и бъдещето – именно той се нарича живот“

От къде дойде идеята за горното мото на настоящия пътепис? Това може да се научи в първата част:

С Форд от Кипър до Баренцово море, 2016 (1): Увод – резюме и Западна Турция

Крим

е полуостров, разположен в северната част на Черно море. Североизточните му брегове се мият от Азовско море, а Керченският проток свързва двете морета. Дължината на бреговата линия е 750 км. по Черно море и 500 км. по Азовско море. Територията на Крим е 27 хил. км.², т. е. 4 пъти по-малка от България. Разстоянието между най-източната и най-западната точки на полуострова е 330 км., а от север на юг то е 200 км. Преобладаващата част от територията на полуострова е равнинна със степен умерено-континентален климат. Планините са на юг и заемат 1/5 от площта. Шест са върховете с височина около 1500 метра. Планинските склонове се спускат към южното крайбрежие и са предпоставка за климат близък до субтропичния. Именно това е направило тази част от полуострова едно от любимите места за почивка на руската аристокрация още през 19-ти век.

Замъкът „Лястовиче гнездо“ е един от символите на полуостров Крим

Населението на Крим

е 2,3 милиона, което е 3 пъти по-малко от българското. 65% от живеещите на полуострова са руснаци, 15% са украинци, 13% са татари. Десетки са другите националности, включително 2 хиляди българи.

История

апр. 10 2017

Мианмар: От Таму към Мандалай (част 18 от През Азия на автостоп)

Продължаваме заедно с Маргарита и Георги в пътуването им през Азия – започнахме с прекосяване на Турция, минахме през Иран, навлязохме в Пакистан, провинция Бeлуджистан , минахме през град Мултан, провинция Пенджаб, спряхме в Исламабад, достигнахме Аботабад, тръгнахме по „магистралата“ Каракорум, за да стигнем митичната Долина на хунзите, която подробно изследвахме.

После направихме няколко трека из планината Каракорум и тръгнахме към столицата Исламабад, откъдето продължихме към Лахор, преди да напуснем Пакистан.

Влизането ни в Индия започна със Златния храм в Амритсар, продължи през джунглата към Дарамсала , през известния от телевизията проход Ротанг, и манастира Хемис. а за последно минахме през хималайските проходите – от Сисир Ла до Парфи Ла. След още обикаляне из Хималаите и Тибет (които можете да прочетете в блога на авторите), слязохме от Хималаите, а като последен етап в Индия прекосихме щата Манипур.

Днес вече на влизаме в Мианмар, известна още и като Бирма или Сиам

25.11

Влязохме в

Бирма, сега официално – Мианмар

Страна за която почти нищо не знаем и е

едно голямо неизвестно

Това, което знаем е, че е будистка държава и след години на военна диктатура преди броени дни на провелите се избори спечели демократичен лидер – Аун Сан Су Чи, която е прекарала голяма част от живота си като политически затворник и е удостоена с Нобелова награда за мир.

Пътешествениците, които срещнахме, всички до един бяха силно впечатлени от страната и я намираха за много специална, а хората за изключително добри и гостоприемни. С това горе долу се изчерпваха нашите знания за Бирма.

Таму – карта Мианмар, Бирма

В малка, екзотична постройка ни биха печатите за влизане. Провериха специалното разрешително, което се изискваше за преминаване на тази граница и ни казаха да изчакаме гида, който идва да ни посрещне. Ние пък им казахме, че тръгваме пеша към