Archive for май 22nd, 2009

май 22 2009

До Мелник и Златолист

Историята на този пътепис е следната (няма да споменавам имената, но те участниците ще се сетят и ако не ми разрешат, няма да слагам линкове): има един известен български блогър, който обича да пътува или поне му се налага да го прави много. Животът, знаете е хубав, но в един ден се запознава с едно момиче — животът става още по-хубав, и понеже нашият човек е мнооого убедителен, момичето също завъжда блог (то е заразно, нали знаете;-). До тук — добре, но и бащата на момичето завъжда блог покрай двамата!!! (Като ви казвам, че е заразно, никой не го прие сериозно). С това животът става още по-хубав, защото Данчо Колев (последният заразéн засега) пише много увлекателно за не толкова екзотични места, като Мелник да речем. И така, приятно четене и поздравявам Данчо за куража да се зарази!

Създаването на моя блог ми даде възможността да споделя впечатленията си от неколкократните ни екскурзии през ноември и декември 2008 година. Посещенията ни с нашите приятели и децата ни от Лондон бяха в югозападна България и по-точно района около Сандански, Петрич и Мелник. А този район, както знаете, е изпъстрен със Свети места. Най- силни впечатления имам от църквата „Свети Георги“ в с. Златолист, където е прекарала по-голямата част от живота си пророчицата Преподобна Стойна и от църквата „Свети Антоний“ в Мелник.

Златолист

посетихме за пръв път през есента на 2007 год. и на два пъти през есента на 2008 год. Селото е известно най-вече с църквата „Свети Георги“, в която в началото на миналия век е живяла пророчицата Преподобна Стойна. Монахинята е смятана за предшественичка на Ванга, и тя като нея пророкувала и помагала на хората.

Село Златолист се намира в Петричката котловина в югозападното подножие на Пирин планина в близост до град Сандански и град Мелник. До Златолист се стига по пътя от Сандански за Гоце Делчев през село Катунци, което е на 6 км от него. Пътят от Катунци до Златовръх на повечето места не е асфалтиран.
Смята се, че

църквата „Св. Георги“

е построена през ХIХ век, но местните хора твърдят, че е била издигната още през ХII в. Храмът е забележителен със старите си стенописи и изографисаните гола женаи дявола с арбалет/ единствени по рода си/.