Archive for май 20th, 2009

май 20 2009

Лисабон и морският му музей

Кой е открил половината свят? Кой заради някакъв си черен пипер доказа, че Земята е кръгла и че една цел може да бъде постигната по няколко пътя? Днес ще отскочим до мосркия музей на Лисабон, където наш водач ще бъде Димитър. Приятно четене:

Пристигнах в Лисабон по обяд.

Първата ми задача беше да намеря къде да пренощувам, а втората — да открия морския музей. Дълго се лутах по улица „Сау Паулу“, на която трябваше да се намира един от поредицата хостели в списъка ми, изготвен още в София. На оказания адрес обаче не намерих това, което търсех. Въпреки че вече бях съсипан от жегата и влагата, трябваше да продължа по списъка. Така попаднах сред същински лабиринт от тесни и стръмни улички в Байру алту — един от най-старите квартали на Лисабон. Сравнително бързо успях да се ориентирам до нужния ми адрес, но за да стигна до рецепцията трябваше да преодолея и трийсетина стъпала. В хостела единствения човек от персонала беше камериерка от Беларус, която не говореше английски. Никога не бих предположил, че точно в Португалия ще ми се наложи да използвам руски. А и трудно мога да опиша радостното изумление, което се изписа върху лицето на камериерката, когато я заговорих на родния й език. В резултат стаята, в която ме настани, беше почти перфектна — имаше размери 2×2,5 м, прозорецът беше квадрат със страни по педя и половина, зазидан до средата със стъклени тухли, а освен с легло, разполагах и с мивка. Другият вариант беше катакомба с двойно легло и без никакъв прозорец. Ето защо килерът под стълбището се оказа перфектния избор.

След успешното настаняване, въоръжен с карта на Лисабон, се отправих директно към Морския музей. За моя изненада се оказа, че той се намира доста далеч от централната част на града. Въпреки това до него може да се стигне много лесно с помощта на една трамвайна и, забележете, цели 9 автобусни линии. На спирката разбрах, че билетът за рейса от летището до центъра, който по някаква случайност все още пазех, може да се използва в рамките на деня като карта за цялата мрежа на наземния обществен транспорт.

Двата безспорни символа на Лисабон — Паметникът на мореплавателите и кулата Белем са много близо до

Морския музей

Самият той заема западното крило на внушителния манастир Жеронимуш, в който се помещава и Археологическия музей.

Тук трябва да отбележа, че манастирът е забележителен паметник от последния период в готическата архитектура на Португалия, известен като Мануелино по името на крал Мануел I (управлявал от 1495 г. до 1521 г.). За този пищно орнаментиран стил е характерна комбинацията от сложна декорация с морски мотиви (усукани корабни въжета, раковини, корали, вълни, риби, котви) и традиционни готически органични форми. Вдъхновението за него идва от Великите географски открития, превърнали Португалия в богата империя. Изправен пред него, човек се чуди кой детайл по-напред да снима. Лично аз се задоволих с общи планове, тъй като вече нямах никакво търпение да осъществя (почти) основната цел на посещението си в Лисабон.