Archive for февруари 23rd, 2009

февр. 23 2009

„Слава“ на семейство Пешут (1) – Република Сръбска, Босна и Херцеговина

Днешният пътепис ще ни отведе в сръбската част на Босна и Хорцеговина. Доайенът на нашия сайт, Симеон, разказва за празнуването („слава“ на сръбски) на покрвовителя на семейството на негов приятел (който пък много добре знам, че един от феновете на нашия сайт:-). Симеон освен това се запознава и със самия Емир Кустируца наживо, за което ще прочетем в пътеписа! И така — да се разходим с кола до Република Сръбска в Босна и Хрецеговина — приятно четене:

„Слава“ на семейство Пешут

Република Сръбска, Босна и Херцеговина

В Сърбия не празнуват именни дни. Но всяко семейство от векове си има свой празник „Слава“. За семейство Пешут от градчето Льюбине, югоизточна Босна и Херцеговина това е 19 януари денят на Св. Йоан Кръстител.

Моят приятел, сърбинът Зоран Пешут, гражданин на света, сега — на София, открил ме във Форума, ме покани да идем при баща му на „Слава“. Тръгнахме на 18 януари рано от София. Снощи късно се върнахме.

Ще се опитам да разкажа.

В Босна при Брко.

Това кратко пътуване в Сърбия и Босна и Херцеговина не е атрактивно като пътеописание. С малки изключения тези 1600 километра отиване и връщане София до близо Дубровник пътят съм го минавал.
Сега седя отдясно от шофьора Зоран и насъбрах километри като „навигатор“ колкото за цял живот.
Вълнуващо беше пътуването ми с влак от Бургас до София — за пръв път от 18 години! Няма купета, нови седалки…билетът за пенсионер — колкото за кило свински врат.

Организирахме се добре. Зоран е предвидил всичко за сняг.(Като бяхме вече до асансьора, жена му ни донесе…веригите). В 6,00 в неделя 18 януари отлепихме от кв."Света Троица„. Граничари и митничари на Калотина се сменят в 8,00 и трябваше да стигнем по-рано.
Зоран завързва беседи с граничните, сякаш допреди малко са яли-пили и се познават силно.
-Добар дан.
-Свакой дан.

След два часа бяхме на първата „Viva“ след Ниш за по едно кафе и чаша спомени. OMV-етата в Сърбия са правени по-късно и са по-модерни. Купуват се Борба, Политика и Утрински вести. Всякакви кисели води и течни кефири.

Авторът задълбочено чете „Политика“

Гост съм и за све плати Зоран. Името му иде от Зора. Това е малко преди изгрев слънце и той си го превежда на английски Before the Morning, а в Босна мохамеданите му казват Сабахудин. От сабах — сутрин. Целите, нанизани по пътя ни са три:

-Посещение на една тетка в района на Крагуевац
-Преспиване в Дървен Град. Там сме ангажирали стаи.
-Градчето Льюбине, където живее баща му.