Категория: Благун

Нощувки в Словения – съвети за пътуване

Получих преди време един мейл, в който авторката търсеше помощ за намиране на разумни нощувки в Словения в района близо до границата с Хърватска. Моя милост точно в този район е минавал само транзит и не можех да ѝ дам смислен съвет, затова реших да препратя нейния...

Как да посетим Атон и манастирите му – съвети за пътуване

Получих по мейла няколко пъти въпроса как се вади разрешително за посещение на манастирите на Света гора на Атон. Препратих въпросите на Благун, т. к. той е пътешественикът, който е ходил и до там....

Бавария – романтична приказка

Винаги с голямо удоволствие публикувам пътеписи за Германия. Може би защото тази красива страна абсолютно несправедливо е пренебрегната като посока на пътешествия, а може би защото и аз, който съм прекарал там почти година...

Без винетка в Словения – съвети за пътуване

Тази година Словения въведе изключително жестоката полугодишна винетка. Да – половингодишна е и няма за по-малък срок. Така че, който иска да мине през Словения (транзитът през която не надвишава 3 часа) и да не плаща за 6 месеца движение – да прочете следните съвети за пътуване из Словения:

Това лято автотуристите бяха сюрпризирани неприятно от една от малките, но оживени транзитни държави – Словения. За преминаването и по магистрали, бързи пътища и даже градски околовръстни шосета се изисква винетка. Дотук – нищо ненормално.

Работата е там, че за разлика от съседите си, в Словения се издава единствено 6-месечна и годишна винетка. Краткосрочни няма. Ще кажете – ама швейцарците са също така. Добре, но годишната швейцарска винетка е 25 евро, срещу 35 евро за 6 месеца в СловенияА сравнение на пътните условия и километрите магистрали, тунели, виадукти и т.н. в двете държави е просто немислимо.

И така – как можем да си спестим този разход.

Цветовете на Тоскана 0

Цветовете на Тоскана

Днес благодарение на Благун ще се разходим из Тоскана. За тези, дето не помнят Тоскана е област в Италия. Приятно четене:

Еврейският лунен календар (в неговото ортодоксално тълкуване) и любимото правителство ни дариха с чудесна първомайска почивна комбинация. А сега накъде? Де що реклами вървяха – всичко към Гърция! Чудя се, с колко метра е хлътнал остров Тасос от българо-румънския великденски десант! Вероятно са пуснали извънредни ферикурсове, изпълнявани от корита с размерите на “Титаник”. И тъй като времето все още не е горещо, логичната дестинация следва да се търси на юг. И къде, ако не в Италия? Тосканска почивка отдавна ми се върти в главата (други “въртежи”: плаж в Сардиния и ски в Доломитите, дай Боже и дотам да стигнем).

И така, в ранната утрин на Разпета събота се носим за кой ли път към Ниш. По “Хоризонт” (хваща се чак до тунелите) километрите на опашката на Кулата растат, но тук движението е съвсем рехаво. Някъде в тези мрачни клисури трябваше да ни нападнат злобни сърби с камъни, дървье и коктейли “Молотов”. Да бе…

Следобед достигаме междинния лагер –

Постойна

Градчето дреме в предсезонна летаргия. Влакчето в пещерата функционира, но соц-хотелът и ресторантите пред нея пустеят. Единственият работещ подкрепителен пункт в съботната вечер е малка дюнерджийница, сборно място на местната тийн-генерация. Какво да се прави, това е Словения – във всяко село има „гасилски дом” (пожарна) и „шола” (училище), но с капанчетата хич ги няма горките. Явно я карат на битов алкохолизъм.

На следващия ден зареждаме за последно с евтин словенски бензин и преминаваме бившата желязна завеса в нейната начална точка по дефиницията на Чърчил: Триест. От железата (бариери, калашници на граничари, комунистически кратуни) няма и помен. Градусите стремително започват да се покачват, както и скоростите по магистралата. Questo e l’Italia! Обедна почивка правим някъде из Апенинските баири между Болоня и Флоренция, любувайки се на свежо-зелената (все още) панорама. По-нататък пътят ни е към западното море (така и не разбрах, докъде е Лигурско и откъде започва Тиренско).

Крайната ни цел се намира на 5 км от Сан Винченцо – в гористите хълмове над морския бряг недалеч от средновековното градче Кампилия Маритима. По дефинициите на новоизлюпените наши пишман хотелиери това би трябвало да е ваканционно селище. Само че на аналогично количество хектари до Райския залив край Созопол има между 20 и 50 къщи (наредени като казармени бараки), докато италианецът е успял да издигне „само” три! И е запазил маслиновата градина и заварената гора в имението на родителите му. Заварваме нашите домакини в приповдигнато настроение: Витория пер Ферари, Кими е примо, Фелипе-секондо! Questo e l’Italia!

Тоскана

Първата ми държавна задгранична командировка 0

Първата ми държавна задгранична командировка

Продължаваме с рубриката „Ретро“. Днес на гости ни е Благун: Първата ми (и последна засега) държавна задгранична командировка Виена Годината е 1990, демокрацията е мощно избухнала. БКП/БСП току-що е спечелила т. нар. “първи свободни избори„(?), но не е наясно, какво да прави. Наясно е само Луканков, който мощно изнася...

Пътуване до СССР, 1983г 1

Пътуване до СССР, 1983г

Продължаваме с петъчната ни рубрика Ретро — спомените ни за предишни пътешествия: Пътуване до СССР, 1983г Първото ми организирано мероприятие След като родителите с две неголеми заплати ме издържаха като студент в София, едва ли можеше да си позволя някаква по-завързана екскурзия. Всъщност възможностите бяха Москва-Ленинград-Киев,...

Първото ми излизане в чужбина: Румъния, 1981г 10

Първото ми излизане в чужбина: Румъния, 1981г

Продължаваме петъчната ни рубрика Ретро — спомените ни за отминали пътешествия Първото ми излизане в чужбина: Румъния, 1981г Първото ми излизане… От апартамента на моите родители в Русе се вижда чужбина, така че дестинацията на първото излизане се подразбира. За нас, децата от 70-те години, Румъния означаваше...

Страсбург — Париж — Лоара и замъците — Залцбург

Благо днес ще ни води на автобусна екскурзия из Франция и замъците по Лоара. Приятно четене: Страсбург — Париж — замъците по Лоара — Залцбург Пак е пролет и пак сме на фирмена екскурзия....

Остров Тасос 5

Остров Тасос

Гърция, Тасос, Керамоти, Лименария, Кавала Тасос фигурира отдавна в плановете ни, но както често се случва – най-близките места се посещават последни. Решихме, че Великденските празници и улесненото преминаване на гръцката граница ще предизвикат...