май 19 2017

Viva la France за почивните дни (Фонтенбло и Море-сюр-Лоан)

Днес с Ирена ще се разходим из няколко романтични замъка в околностите на Париж. Приятно четене:

Viva la France за почивните дни

Фонтенбло, Барбизон, Море-сюр-Лоан и Vaux-le-vicomte

Paris, mon amour, ама този път добре го подминахме и се посветихме на откриването на „потайностите“ около Париж. Та, мисълта ми е за

Фонтeнбло

– достатъчно близо до Париж, малко симпатично френско градче с неговия си замък, заобиколен от гора и може би за любителите на конете, прочуто с т.нар. Le Grand Parquet.

Както се случва често напоследък, половината от нещата планирахме преди заминаването, а останалите сами ни намириха – кое по пътя, кое там на място и програмата ни се получи повече от чудесно. Хотелът, който запазих не беше кой знае какво (от веригата на Ибис), но пък беше на удобно място и цената си я биваше.

От Париж (Gare de Lyon) лесно и бързо със SNCF (www.voyages-sncf.com ) почти на всеки час има влак до Фонтeнбло (цена на билета е около 11 евро). С кола, от A6 изход при D637 към Фонтeнбло.

Съботната програма започна със

замъка на Фонтeнбло

Още с прекрачване на прага на замъка се върнахме назад във времето – историята на замъка започва като ловна хижа още през 12 век, а през 16 век е преустроен в ренесансово бижу, с красив парк и музей. Ако не греша, тук са се разигравали някои от сцените от романа на Дюма „Тримата мускетари“, но след славното му време на предпочитан замък на френската кралска фамилия, по времето на Лудвих XIV целият кралски двор се мести във Версай и Фонтенбло бива ‚забравен‘ за известно време.

След френската революция, Наполен I Бонапарт дава нов живот на замъка, като го прави своя резиденция. Къде по стечение на обстоятелсвата, къде по ирония на съдбата, там през 1814 година, в червения салон на замъка, Наполен I подписва отказването си от преспотола. Казват още, че през 1974 година, точно в този замък президентите на Германия, Франция, Италия, Белгия, Люксембург, Холандия слагат началото на ‘European Council’. Кое история, кое истина, но е факт че

замъкът е интересно място по много различни начини.

Не знам дали по принцип не е много популярен или просто такъв беше момента, но когато ние го посетихме нямаше много хора, опашки и други такива неща дето водят до изнервяне на туристическото население 🙂 Паркът, около замъка също е приятно място за разходка. За самия замък има вход, билети за който се купуват от страни на входа му (8 евро).

Паркът

е със свободен достъп, с красиви градини, мостчета, канали, езера и мнооого пейки и сенчести места. Като цяло и парка, и замъка не са прекалено големи и поради липсата на тълпи разглеждането, фотосесиите (то къде, замък без подобаващо количество снимки?!), кафе (сок)-паузите стана сравнително бързо (половин ден в нашия случай).

Замък Фонтенбло – Замъци по Лоара, Франция Замък Фонтенбло – Замъци по Лоара, Франция

Отбихме се набързо и в туристическия офис на Фонтeнбло да видим какви други идеи могат да ни предложат за оставащата част от деня и от дума, на дума се избистри идеята да скокнем до гората на Фонтeнбло. Взехме карта (и още няколко други карти за места наблизо, които ни се видяха интересни за посещение), записахме напътствията и хайде и ние в гората. Продължи..

май 18 2017

Нордкап – нос Северен (11 част на През Източна Европа с джип)

Продължаваме с джипа на Георги през Източна Европа на север към нос Северен в Норвегия. Започнахме с преминаването на Трансфагарашан в Румъния, спряхме в Музея на авиацията в Кошице, през Полша пристигнахме в Рига, а после и в Талин, Естония и Хелзинки. От Хелзинки стигнахме Куусамо, влязохме в Русия и пристигахме в Мурманск. разгледахме Мурманск, разходихме се край езерото Ловозеро, а за последно бяхме в мъжка компания на чист въздух 😉 Стига толкова водка – днес трябва да достигнем крайната цел на нашето пътуване – Нордкап или нос Северен в Норвегия.

Нордкап – нос Северен

Мурманск – Киркенес – Нордкап – Хонингсвог

част единайсета на

През Източна Европа с джип

ДЕН 10

Маршрут за деня (Мурманск-Киркенес-Нордкап-Хонингсвог)

Карта маршрут – Мурманск, Русия

Слънцето и този път ме събуди – около 1 ч през нощта… Не можах да се въздържа да не направя снимка 🙂

Дръпнах пердетата да мога да поспя – Мурманск, Русия

Дръпнах пердетата да мога да поспя

Сутринта багажа вече бе събран… Душ.. Закуска, само че малко по-рано от обичайното за последните дни…
Натоварихме багажа, платих хотела и направихме бърза последна и безплодна обиколка из магазинчетата наоколо (бяха все още затворени)… Продължи..

май 17 2017

Анадолската обиколка с кола (3): Мидят, Диарбекир и Немрут

Заедно с Домоседа продължаваме обиколката из Анадола – започнахме с Аксарай и Харан по пътя към Шанлъурфа и Гьобекли тепе, бяхме в Мардин на кюрдска сватба и стигнахм до Дара. Днес сме в Мидят, Хасанкеиф, Диарбекир и на планината Немрут.

Анадолската обиколка с кола

част трета

Мидят, Диарбекир и Немрут

По пътя полицията бди и прави проверки по шосетата, но не ѝ се занимава да спира такива с български номера. Не, че и ние срещахме много. Един софийски джип на многоетажния паркинг в Шанлъурфа (доволни?) и един кърджалийски мерцедес в

стария град на Мидят

Където са църква до църква (не, че няма и джамии). Но не всички са отворени, за да разбереш към коя деномонация принадлежат.

Сирийска православна, Халдейска католическа, Асирийска източна, Арменска … Пустеят.

Защото християните, които чувствали тая земя за своя от памтивека, бавно, но методично се изселвали в Европа. Според един господин, с когото се разприказвахме на баклавичка край паркираната ни пред баклаваджийницата кола. Представи се за асириец, преподаващ амхарски сред оцелели християнски общности. Хич не им добре вече в Турция. Войните в Сирия и Ирак и изобщо в Близкия Изток и прокудените оттам бежанци служели за оправдание и на властите, и на кюрдите да ги притесняват.

Вчера един младеж, сириец католик, бежанец в Мардин, намерил работа по поддръжката на халдейската църква (пуста, но великолепно реставрирана), ми сподели, че най-вероятно през България щял да търси път за Германия, защото било най-евтино и най-практично. Нищо че българите меко казано не били гостоприемни, а лагерите били еди-какви си. Имаше вид на образован млад мъж. Възрастта – настрана, по нищо не се различава от мене и тебе. Даже и по акцент на английския. Освен че се намира в принудителна безтегловност.

Мидят, Турция Мидят, Турция Мидят, Турция Мидят, Турция Мидят, Турция

В Мидят обядвахме с агнешка каварма, фасул, агнешки ориз, кюрдски айран

Да не се бърка с турски, макар и да не разбрахме каква е разликата. Както и асириецът се озадачи, друг път не чул и не видял, като му показахме пакет „кюрдско“ кафе, което бяхме купили за подарък от пазара в собствения му град. Впоследствие се разбра, че има разлика в съдържанието на леблебия и други подправки в мелената смес. Нарязохме и една диня да открием сезона. Продължи..

май 16 2017

До Виена на Коледа 2016 г. (2)

Продължаваме коледното пътуване на Влади до Виена, което започнахме с коледните базари на града. Днес ще ходим до Гринцинг и по виенските кафенета.

До Виена на Коледа 2016 г.

втора част

Ден четвърти – 25. 12. 2016 г.

След закуска имаме посещение на

Шонбрун

Там съм гледал само градините преди две лета и онова горе на хълма – Глориета. Сега ще гледам вътре стаите в двореца – лятната резиденция на Хабсбургите) . Отиваме до там с автобуса. Двореца бил само през две метро спирки от хотела. Прекрасно. Вземаме си билети, избирам си Гранд тур със слушалки и аудио гид на руски език. И разглеждам около 40 стаи.

В Двореца Шонбрун – лятната резиденция на Хабсбургите – Косата на една от тогавашните девойки, живели там

Кантарът, на който са се теглили персоните от двореца Шонбрун

Масата на Кралското семейство в двореца Шонбрун

След това

Коледния базар в двора,

коледната елха и си тръгвам сам. Навън ръми, вали, духа, мокро – много неприятно време. През двора, през пътя и в метрото, минавам през хотела да си оставя покупките – сувенири от там и отивам да гледам Природо – научния музей. Да, ама не. Точно днес на 25.12, неделя той беше затворен. Тогава ще гледаме нещо друго…